ОСОБЛИВОСТІ ВИКЛАДАННЯ АНАЛІТИЧНОЇ ХІМІЇ ДЛЯ СТУДЕНТІВ ФАРМАЦЕВТИЧНОГО ФАКУЛЬТЕТУ (ЗАОЧНОЇ ФОРМИ НАВЧАННЯ)
DOI:
https://doi.org/10.11603/me.2414-5998.2019.4.10860Ключові слова:
фармація, аналітична хімія, заочна форма навчанняАнотація
Абітурієнти, які мають освітньо-кваліфікаційний рівень молодшого спеціаліста або бакалавра фармацевтичного спрямування, можуть вступати на фармацевтичний факультет Тернопільського національного медичного університету імені І. Я. Горбачевського МОЗ України на заочну форму навчання і здобувати вищу освіту за спеціальністю 226 «Фармація, промислова фармація».
Аналітична хімія – одна із базових дисциплін у фармацевтичній освіті майбутнього провізора, яка є основою для вивчення всіх інших хімічних дисциплін відповідно до навчальних програм освітньо-кваліфікаційного рівня «Магістр фармації». У своїй структурі аналітична хімія містить три основні розділи: якісний аналіз, кількісний аналіз та фізико-хімічні методи дослідження.
Студенти заочної форми навчання вивчають аналітичну хімію на ІІ курсі, в ІІІ та ІV семестрах. Згідно з навчальним планом підготовки фахівців освітньо-кваліфікаційного рівня «Магістр фармації», для вивчення курсу аналітичної хімії виділено 10 год лекцій, 36 год практичних занять, 194 год самостійної роботи студентів (СПРС).
Лекції здебільшого мають оглядовий характер, оскільки робиться огляд більш складних питань. Практичні заняття третього семестру присвячені якісному аналізу. Особлива увага приділяється вивченню реакцій виявлення, які включені до Фармакопеї України (фармакопейні), що надалі допомагає кращому засвоєнню фахових дисциплін, зокрема фармацевтичної хімії, токсикологічної та судової хімії, стандартизації лікарських засобів. Практичні заняття четвертого семестру присвячені кількісному аналізу, зокрема титриметричним та фізико-хімічним методам аналізу. Для підвищення професійної орієнтації майбутніх провізорів всі практичні роботи поставлені на аналізі готових лікарських засобів. На семінарській частині занять розглядаються теоретичні основи всіх методів аналізу, які використовуються в аналітичній хімії.
Оскільки 19 червня 2019 р. всі студенти заочної форми навчання фармацевтичного факультету складали ліцензійний інтегрований тестовий іспит «Крок-1. Фармація», то на кожній частині практичного заняття, а також на лекціях, частина часу присвячена вивченню питань, які входять у буклети ліцензійного іспиту «Крок-1. Фармація» за всі роки та бази тестових питань.
Посилання
Ivanusa, I.B., & Mykhalkiv, M.M. (2016). Neobkhidnist pohlyblenoho vyvchennia fizyko-khimichnykh metodiv analizu u farmatsevtychnii osviti [Necessity in-depth study of physical and chemical methods of analysis in the pharmaceutical education]. Medychna osvita – Medical Education, (1), 74-77 [in Ukrainian].
Ivanusa, I.B., Mykhalkiv, M.M., & Demyd, A.Ye. (2015). Rol rozrakhunkovykh zadach pry vyvchenni analitychnoi khimii u farmatsevtychnii osviti [The role of calculation tasks at studying of analytical chemistry in pharmaceutical education]. Medychna osvita – Medical Education, (4), 24-26 [in Ukrainian].
Kaidalova, L.H. (2010). Profesiina pidhotovka maibutnikh fakhivtsiv farmatsevtychnoho profiliu u vyshchykh navchalnykh zakladakh [Professional training of future specialists of pharmaceutical profile in higher education institutions]. Kharkiv: NFaU [in Ukrainian].
Kopniak, N.I., & Krasylnyk, T.V. (2000). Zastosuvannia innovatsiinykh tekhnolohii u navchalnomu protsesi [Application of innovative technologies in the educational process]. Suchasni informatsiini tekhnolohii ta innovatsiini metodyky navchannia u pidhotovtsi fakhivtsiv: metodolohiia, teoriia, dosvid, problemy: [zb. nauk. prats] [Modern information technologies and innovative teaching methods in the training of specialists: methodology, theory, experience, problems]. Kyiv-Vinnytsia: DOV Vinnytsia [in Ukrainian].
Krok-1. Retrieved from: https://www.testcentr.org.ua/uk/krok-1.
Lebedeva, M.I., Ankudimova, M.A., & Sviryaeva, I.A. (2014). Analiticheskaya i organicheskaya khimii (chast 4) [Analytical and organic chemistry (part 4)]. Tambov: FGBOU VPO “TGTU” [in Russian].