СУЧАСНІ ПІДХОДИ ДО ФОРМУВАННЯ КОМУНІКАТИВНИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ

Автор(и)

  • N. A. Bilkevich ДВНЗ «Тернопільський державний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України»
  • N. B. Haliyash ДВНЗ «Тернопільський державний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України»
  • N. V. Petrenko ДВНЗ «Тернопільський державний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України»

DOI:

https://doi.org/10.11603/me.2414-5998.2019.3.10648

Ключові слова:

комунікативні навички, комунікативні компетентності, інтерактивні методи навчання, рольові ігри, студенти-медики

Анотація

У статті, у світлі проблеми підвищення рівня підготовленості медичних працівників до професійної діяльності, розглянуто шляхи покращення практичної роботи студентів при вивченні ними предмета медичної комунікації. Автори діляться досвідом щодо впровадження курсу медичної комунікації у своєму навчальному закладі, розробки навчально-методичного супроводу та методики проведення практичних занять. Особливу увагу приділено інтерактивним методикам проведення таких занять як оптимальній формі тренування комунікативних навичок та трансформації теоретичних знань у практичні вміння та компетентності.

Введення курсу медичної комунікації у вищих медичних навчальних закладах, на вимогу сучасності, потребує нових підходів в організації навчального процесу. Необхідне застосування освітніх методик, зокрема проведення занять із застосуванням інтерактивної взаємодії та рольових ігор. Як показала практика, така форма занять добре сприймається студентами, проте вимагає додаткової підготовки викладачів, роль яких  під час занять є дещо відмінною від загальноприйнятої.

Посилання

Alokhina, N.V. (2013). Formuvannia komunikatyvnoi kompetentnosti maibutnikh fakhivtsiv [Formation of communicative competence of future specialists]. Problemy suchasnoi pedahohichnoi osvity – Problems of Modern Pedagogical Education, 40 (2), 51-55 [in Ukrainian].

Bilkevych, N.A. (2010). Orhanizatsiia praktychnoi roboty studentiv medychnoho universytetu iz zastosuvanniam interaktyvnykh metodiv navchannia ta urakhuvanniam psykhotypu studenta (rukopys) [Organization of practical work of medical university students using interactive teaching methods and taking into account the student’s psychotype (manuscript)]. Master’s work. Ternopil [in Ukrainian].

Spirina, I.D., Leonov, S.F., & Sheviakova, O.V. (2014). Vykorystannia proektyvnykh metodiv yak yakisnoho sposobu doslidzhennia psykhichnykh yavyshch pry zasvoienni psykholohichnykh katehorii studentamy-medykamy [The use of projective methods as a qualitative way to study mental phenomena in the assimilation of psychological categories by medical students]. Materialy Vseukr. navch.-nauk. konf. z mizhnar. uchastiu – Proceedings of the All-Ukrainian Study-Scientific Conference with International Participation. Ternopil, May 15-16, (pp. 373-376) [in Ukrainian].

Vitenko, I.S, Borysiuk, A.S., & Vitenko, T.I. (2008). Sotsialno-psykholohichnyi treninh: tsykl vprav dlia pidhotovky likariv-medychnykh psykholohiv: Navchalno-metodychnyi posibnyk [Socio-psychological training: a series of exercises for the training of medical psychologists: A training manual]. Vitenko, I.S. (Ed.). Chernivtsi: Knyhy-XXI [in Ukrainian].

Haliiash, N., Petrenko, N., & Bilkevych, N. (2019). Komunikatyvni navychky v medytsyni: posib [Comunicative skills in medicine: manual]. Ternopil: TDMU [in Ukrainian].

Humenna, I.R. (2016). Struktura hotovnosti maibutnikh likariv do profesiinoi komunikatsii [The structure of future physicians’ readiness for professional communication]. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho universytetu. Seriia: “Pedihohika. Sotsialna robota” – Scientific Bulletin of Uzhhorod University. Series: “Pedagogy. Social work”, 1 (38), 101-104 [in Ukrainian].

Dobrynina, T.N. (2003). Pedagogicheskye usloviya primeneniya interaktivnykh form obucheniya v pedago­gicheskom vuze [Pedagogical conditions for the use of interactive forms of learning in a pedagogical university]. Candidate’s thesis. Novosibirsk [in Russian].

Dronenko, V.H. (2018). Doslidzhennia komunikatyvnoi kompetentnosti maibutnikh likariv [Research on communicative competence of future doctors.]. Medychna osvita – Medical Education, 4, 41-46 [in Ukrainian].

Zaretskaya, I.I. (2001). Ot chego zavisit uspekh obshcheniya [What determines the success of communi­cation]. Shkola i proizvodstvo − School and Production, 5, 24-27 [in Russian].

Zakharov, V.P., & Khriashchova, N.Yu. (1989). Sotsialno-psykholohichnyi treninh: navch. posib. [Socio-psychological training: training. manual]. Lviv: Vyd-vo LDU [in Ukrainian].

Madaliyeva, S.Kh., Ernazarova, S.T., & Kuday­bergenova, A.Zh. (2016). K voprosu ob orhanizatsii razvitiya kommunikativnoy kompetentnosti u studentov-medikov [On the issue of organizing the development of communicative competence among medical students]. Іnternational Journal of Experimental Education, 2, 334-337 [in Russian].

Metody pedahohichnoho vplyvu pid chas formuvannia dilovoi aktyvnosti [Methods of pedagogical influence in the formation of business activity]. Retrieved from: https://svitppt.com.ua/downloadFile.html?id=19289 [in Ukrainian].

Formuvannia komunikatyvnoi kompetentnosti likaria. Orhanizatsiini osnovy zahalnoi praktyky – simeinoi medytsyny/navchalni materialy onlain [Formation of physician’s communicative competence. Organizational basics of general practice – family medicine/educational materials online]. Retrieved from: https://pidruchniki.com/68087/meditsina/formuvannya_komunikativnoyi_kompetentnosti_likarya [in Ukrainian].

Sheremeta, I.M., & Kanishchenko, L.H. (1999). Keis-metod: Z dosvidu vykladannia v ukrainskii biznes-shkoli [Case method: From teaching experience in Ukrainian business school]. Sydorenko, O.I. (ed.). Kyiv: Tsentr innovatsii ta rozvytku [in Ukrainian].

Spirina I.D., Sheviakova, O.V., Rokutov, S.V., & Shusterman, T.Y. (2016). Shchodo problemy formuvannia komunikatyvnoi kompetentnosti pry opanuvanni psykho­lohichnykh znan studentamy-medykamy [On the problem of forming communicative competence in mastering psychological knowledge by medical students]. Medychna osvita – Medical Education, 1, 103-105 [in Ukrainian].

Guillermo Ferreira-Padilla, Teresa Ferrández-Antón, José Baleriola-Júlvez, Marijana Braš, & Veljko Đorđević (2015). Communication skills in medicine: where do we come from and where are we going? Knowlеdge landscapes. Croat. Med. J., 56, 311.

Ramesh Ramasamy, Sathish Babu Murugaiyan, Rachel Shalini, Kuzhandai Velu Vengadapathy, & Niranjan Gopal (2012) Communication skills for medical students: An overview. Journal of Contemporary Medical Education, 134-140. Retrieved from: www.scopemed.org.

Hausberg, M.C., Hergert, A., Kröger, C., Bullinger, M., Rose, M., & Andreas, S. (2012). Enhancing medical students’ communication skills: Development and evaluation of an undergraduate training program. BMC Med. Educ., 12, 16.

Warnecke, E. (2014). The art of communication. Australian Family Physician, 43 (3), 156-158.

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-12-03

Як цитувати

Bilkevich, N. A., Haliyash, N. B., & Petrenko, . N. V. (2019). СУЧАСНІ ПІДХОДИ ДО ФОРМУВАННЯ КОМУНІКАТИВНИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ . Медична освіта, (3), 52–57. https://doi.org/10.11603/me.2414-5998.2019.3.10648

Номер

Розділ

КОМПЕТЕНТНІСНИЙ ПІДХІД У ВИЩІЙ МЕДИЧНІЙ ОСВІТІ