ОСОБЛИВОСТІ ЗАСТОСУВАННЯ ТЕХНІЧНИХ ЗАСОБІВ У НАВЧАЛЬНОМУ ПРОЦЕСІ СТУДЕНТІВ З ДИСЦИПЛІН «ОСНОВИ ПРАКТИЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ У ФІЗИЧНІЙ РЕАБІЛІТАЦІЇ (ВСТУП ДО СПЕЦІАЛЬНОСТІ)», «ТЕРАПЕВТИЧНІ ВПРАВИ» І «БІОМЕХАНІКА ТА КЛІНІЧНА КІНЕЗІОЛОГІЯ»

Автор(и)

  • V. I. Bondarchuk ДВНЗ «Тернопільський державний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України»
  • A. V. Bai ДВНЗ «Тернопільський державний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України»
  • K. V. Myndziv ДВНЗ «Тернопільський державний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України»
  • O. V. Vayda ДВНЗ «Тернопільський державний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України»

DOI:

https://doi.org/10.11603/me.2414-5998.2019.3.10642

Анотація

У статті представлено технічні засоби, які використовуються у навчальному процесі на практичних заняттях з дисциплін «Основи практичної діяльності у фізичній реабілітації (Вступ до спеціальності)», «Терапевтичні вправи» і «Біомеханіка та клінічна кінезіологія».

На кафедрі фізичної терапії, ерготерапії та фізичного виховання студенти 1 курсу навчання в Тернопільському державному медичному університеті імені І. Я. Горбачевського МОЗ України вивчають дисципліну «Основи практичної діяльності у фізичній реабілітації (Вступ до спеціальності)». На практичних заняттях під час вивчення тем, які передбачені робочою програмою, студенти вивчають і використовують різноманітні технічні засоби. Для прикладу представлено одну тему, а саме: «Фізична працездатність, визначення поняття. Методи визначення фізичної працездатності», де студенти вивчають: визначення, застосування, обладнання та вимоги до проведення тестів; кількісну оцінку фізичної працездатності; пристрої для тестування; вимоги до проведення навантажувальних тестів для визначення фізичної працездатності; субмаксимальний тест PWC170; гарвардський степ-тест; тест Наваккі; тест Купера. Для тестування фізичної працездатності на практичному занятті студенти використовують велоергометр вертикальний Circle B6 , тренажер «міні-степпер» та степпер.

Студенти, навчаючись на 2 курсі, вивчають  дисципліну «Терапевтичні вправи». На практичних заняттях із вказаної дисципліни студенти вивчають комплекси вправ, які можна застосовувати при різних нозологіях. Адже фізична реабілітація – це застосування фізичних вправ і природних чинників з профілактичною і лікувальною метою у комплексному процесі відновлення здоров’я, фізичного стану та працездатності хворих та інвалідів.  На сьогодні існує безліч спеціальних тренажерів для тренування будь-яких мʼязів, але, звичайно, неможливо придбати їх усіх, тому студенти для вивчення поданих тем практичних занять використовують спортивний тренажер «Фітнес-центр Максіма», а також велоергометр вертикальний Circle B6; тренажер «міні-степпер» та степпер; пристрій для витягування хребта «NEXUS» та велотренажер магнітний «Кристал BC7200DKG-HB».

Студенти, які навчаються на 3 курсі, вивчають дисципліну «Біомеханіка та клінічна кінезіологія». Мета навчальної дисципліни – сформувати у студентів систему знань про застосування біомеханіки та клінічної кінезіології у професійній діяльності і професії фахівців галузі фізичної терапії, ерготерапії та використання принципів біомеханіки (поведінку і механічні рухи в них на всіх рівнях організації та в різних станах) і клінічної кінезіології (метод діагностики й терапії, який декларує зв’язки м’язового напруження (тонусу) зі станом внутрішніх органів та систем організму). За час вивчення навчальної дисципліни студенти мають можливість відпрацьовувати свої навички на масажних кушетках, приладах, на спортивному тренажері «Фітнес-центр Максіма», на пристрої для витягування хребта «NEXUS» та велотренажері магнітному «Кристал BC7200DKG-HB».

Усі перелічені технічні засоби знаходяться у взаємодії з різними системами організму людини: із системою керування рухами, із системою виконання рухів, із системами обслуговування рухів. Вивчення особливостей застосування технічних засобів у фізичній терапії, ерготерапії на практичних заняттях з дисциплін «Основи практичної діяльності у фізичній реабілітації (Вступ до спеціальності)» (1 курс), «Терапевтичні вправи» (2 курс) та «Біомеханіка та клінічна кінезіологія» (3 курс) є необхідним як інструмент аналізу функціонального стану організму людини.

Посилання

Vasylyeva, L.F. (2012). Vizualnaya i kineziologicheskaya diagnostika patobiomekhanicheskikh izmeneniy myshechno-skeletnoy sistemy [Visual and kinesiological diagnosis of pathobiomechanical changes in the musculoskeletal system]. Moscow: Roliks [in Russian].

Kobeliev, S.Yu. (2004). Manualnyi miazovyi test – efektyvnyi sposib vyznachennia syly miaziv dlia osib z poshkodzhenniam spynnoho mozku [Manual muscle test – an effective way to determine muscle strength for people with spinal cord injury]. Moloda sportyvna nauka Ukrainy: Zb. nauk. prats z haluzi fizychnoi kultury ta sportu – Young Sport Science of Ukraine: Coll. of Scien. Works in the Field of Physical Culture and Sports, 8 (2), 455-459 [in Ukrainian].

Komisova, T.Ye., Kovalenko, L.P., & Mamotenko, A. V. (2017). Vplyv riznykh rukhovykh rezhymiv na fizychnu pratsezdatnist studentiv vprodovzh navchalnoho roku [The influence of different movement regimes on the physical performance of students during the school year]. Biolohiia ta valeolohiia – Biology and Valeology, 19, 131-140. Retrieved from: http://nbuv.gov.ua/UJRN/znpkhnpu_bio_2017_19_17 [in Ukrainian].

Kravchanko, B.M. (2016). Systema intehratyvnoi kineziterapii yak suchasnyi metod fizychnoi reabilitatsii pry zakhvoriuvanniakh oporno-rukhovoi systemy [The system of integrative kinesitherapy as a modern method of physical rehabilitation in diseases of the musculoskeletal system.]. Sports Medicine and Physical Rehabilitation - Sports Medicine and Physical Rehabilitation, 2, 66-75 [in Ukrainian].

Mikheienko, O.I., & Kozel, I.V. (2019). Zastosuvannia fizychnykh vprav yak zasobu ozdorovlennia [The use of exercise as a means of healing]. Zdorovia liudyny v suchasnomu kulturno-osvitnomu prostori: materialy II Vseukrainskoi dystantsiinoi naukovo-praktychnoi internet-konferentsii – Human Health in the Modern Cultural and Educational Space: Proceedings of the Second All-Ukrainian Remote Scientific and Practical Internet Conference, 51-55 [in Ukrainian].

Martseniuk, V.P., Kachur, I.V., Sverstiuk, A.S., Bondarchuk, V.I., Zavidniuk, Yu.V., Koval, V.B., & Mochulska, O.M. (2019). Monitorynh stanu zdorovia za funktsionalnymy pokaznykamy za dopomohoiu sensoriv u reabilitatsiinii medytsyni: systematychnyi ohliad visnyk naukovykh doslidzhen [Functional health monitoring using sensors in rehabilitation medicine: A systematic review of research bulletin]. Visnyk naukovykh doslidzhen – Bulletin of Scientific Research, 2, 5-12 [in Ukrainian].

Popadiukha, Yu.A. (2018). Osoblyvosti reabilitatsiinoi systemy dlia verkhnikh kintsivok Bimeo PRO [Features of the rehabilitation system for the upper extremities Bimeo PRO]. Naukovyi chasopys Natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni M.P. Drahomanova. Seriia 15: Naukovo-pedahohichni problemy fizychnoi kultury (fizychna kultura i sport) – Scientific Journal of M.P. Drahomanov National Pedagogical University. Series 15: Scientific and Pedagogical Problems of Physical Culture (Physical Culture and Sport), 3К (97), 437-442 [in Ukrainian].

Posypkina, A.Yu. (2019). Kinezioterapiia pislia rozryvu menisku kolinnoho suhlobu na pislialikarnianomu periodi [Kinesiotherapy after fracture of the knee joint meniscus in the post-hospital period]. Work for Bachelor’s Degree. Sumy [in Ukrainian].

Sushchenko, O. (2018). Teoretychni osnovy formuvannia profesiinoi kompetentnosti maibutnikh fakhivtsiv iz fizychnoi reabilitatsii [Theoretical bases of formation of professional competence of future specialists in physical rehabilitation]. Pedahohichni nauky: teoriia, istoriia, innovatsiini tekhnolohii: naukovyi zhurnal – Pedagogical Sciences: Theory, History, Innovative Technologies: Scientific Journal, 4 (78), 226-237 [in Ukrainian].

Tereshchenko, O.V. (2016). Vplyv fizychnykh vprav na orhanizm studenta [The influence of exercise on the student body]. Naukovyi chasopys Natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni M. P. Drahomanova. Seriia 15: Naukovo-pedahohichni problemy fizychnoi kultury (fizychna kultura i sport) – Scientific Journal of M.P. Dragomanov National Pedagogical University. Series 15: Scientific and Pedagogical Problems of Physical Culture (Physical Culture and Sport), 7 (77) 16, 48-50 [in Ukrainian].

I. Horbachevsky Ternopil State Medical University. Navchalnyi viddil – Training Department. Retrieved from: https://education.tdmu.edu.ua/about/roboci-navcalni-plani [in Ukrainian].

Khoroshukha, M. (2017). Vyznachennia PWC170 u sportsmeniv ta osib, yaki ne zaimaiutsia sportom, za dopomohoiu spetsyfichnykh navantazhen (metod power-erhometrii) [Determination of PWC170 in athletes and non-athletes using specific loads (power-ergometry method)]. Pedahohichni nauky: teoriia, istoriia, innovatsiini tekhnolohii: naukovyi zhurnal – Pedagogical Sciences: Theory, History, Innovative Technologies: Scientific Journal, 3 (77), 153-167 [in Ukrainian].

Shyian, B.M. (2008). Teoriia i metodyka fizychnoho vykhovannia shkoliariv [Theory and methodology of physical education of students]. Ternopil: Navchalna knyha “Bohdan” [in Ukrainian].

Karatas, M., Cetin, N., Bayramoglu, M., & Dilek, A. (2004). Trunk muscle strength in relation to balance and functional disability in unihemispheric stroke patients. American Journal of Physical Medicine and Rehabilitation, 83 (2), 81-87. DOI: https://doi.org/10.1097/01.PHM.0000107486.99756.C7

Published on World Confederation for Physical Therapy, Congress 2019. Geneva. Retrieved from: https://www.wcpt.org/wcpt2019.

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-12-02

Як цитувати

Bondarchuk, V. I., Bai, A. V., Myndziv, K. V., & Vayda, O. V. (2019). ОСОБЛИВОСТІ ЗАСТОСУВАННЯ ТЕХНІЧНИХ ЗАСОБІВ У НАВЧАЛЬНОМУ ПРОЦЕСІ СТУДЕНТІВ З ДИСЦИПЛІН «ОСНОВИ ПРАКТИЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ У ФІЗИЧНІЙ РЕАБІЛІТАЦІЇ (ВСТУП ДО СПЕЦІАЛЬНОСТІ)», «ТЕРАПЕВТИЧНІ ВПРАВИ» І «БІОМЕХАНІКА ТА КЛІНІЧНА КІНЕЗІОЛОГІЯ». Медична освіта, (3), 6–13. https://doi.org/10.11603/me.2414-5998.2019.3.10642

Номер

Розділ

ПІДВИЩЕННЯ ЯКОСТІ ВИЩОЇ МЕДИЧНОЇ ОСВІТИ