ФІЛОСОФСЬКИЙ І ПЕДАГОГІЧНИЙ АСПЕКТИ ЕСТЕТИЧНОГО ВИХОВАННЯ В НІМЕЧЧИНІ ТА ФРАНЦІЇ: МИНУЛЕ Й СЬОГОДЕННЯ

Автор(и)

  • Nicolae Rambu Ясський університет імені А. Кузи, Ясси, Румунія
  • N. O. Fedchyshyn ДВНЗ «Тернопільський державний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України»
  • O. H. Permiakova Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка

DOI:

https://doi.org/10.11603/me.2414-5998.2019.3.10536

Ключові слова:

естетичне виховання, розвиток дитини, Німеччина, Франція, педагогічний процес, освітні заклади

Анотація

У статті узагальнено педагогічний та історико-філософський досвід естетичного виховання у Німеччині та Франції. Обґрунтовано, що естетичний розвиток дитини є важливим елементом виховного процесу. На основі аналізу філософської концепції та педагогічних поглядів Й.-Ф. Гербарта з’ясовано, що у виховному процесі дитини чільне місце належить естетичній складовій (художній потенціал, вільне й творче вираження думки, переживань). Обґрунтовано актуальні підходи німецького мислителя до розв’язання важливих проблем виховання та естетичного розвитку дитини. Розкрито модель естетичного розвитку дитини у Франції, ставлення до навколишньої дійсності і мистецтва, уміння сприймати прояви прекрасного у природі, побуті, людських взаєминах. Пояснено необхідність виховання здатності до естетичної діяльності (творчості, задоволення, формування естетичних смаків, почуттів, ідеалів).

Вивчення історичного досвіду Німеччини та Франції щодо естетичного виховання, у якому втілені передові ідеї європейської педагогічної думки і які займають сьогодні лідерські позиції у навчально-виховному процесі, становить значний інтерес серед вчених, педагогів-практиків. З педагогічної точки зору, естетичне виховання у Німеччині та Франції ґрунтується на першочерговому розвитку у дитини естетичного сприйняття, креативності, мистецького бачення: художнє слово, музика, живопис.

Посилання

Vashchenko, H. (1997). Zahalni metody navchannia: pidruch. dlia pedahohiv [General teaching methods: textbook for teachers]. Kyiv: Ukr. Vyd. Spilka [in Ukrainian].

Volynets, L. (2009). Tendentsii rozvytku zahalnoi mystetskoi osvity v krainakh Yevropeiskoho Soiuzu. Porivnialno-pedahohichni studii [Trends in the development of General art education in the European Union]. Porivnialno-pedahohichni studii – Comparative Pedagogical Studios, 2, 36-47 [in Ukrainian].

Hrebeniuk, V. (2018). Systema doshkilnoi osvity Nimechchyny [Pre-school education system in Germany]. Doshkilne vykhovannia – Pre-school education, 11, 6-7 [in Ukrainian].

Ziaziun, L. (2003). Artystychne vykhovannia oso­bystosti v systemi osvity Frantsii [Artistic education of the individual in the French education system]. Candidate’s thesis. Kyiv [in Ukrainian].

Maksymenko, A. Osoblyvosti rozvytku systemy khudozhno-estetychnoi osvity ta vykhovannia v suchasnii Frantsii [Features of the development of the system of artistic and aesthetic education and upbringing in modern

France]. Retrieved from: http://www.stattionline.org.ua/pedagog/104/17867-osoblivosti-rozvitku-sistemi-xudozhno-estetichno%D1%97-osviti-ta-vixovannya-v-suchasnij-franci%D1%97.html. [in Ukrainian].

Poltavets, V. (2005). Innovatsiini proekty mystetsko-kulturnykh prohram u shkolakh Frantsii [Innovative projects of art and cultural programs in schools of France]. Mystetstvo ta osvita: nauk.metod. zhurn. – Art and Education: Scient. Method. Journal, 1 (35), 20-22 [in Ukrainian].

Poltavets, V.L. (2008). Khudozhnie vykhovannia u pochatkovii shkoli Frantsii [Art education in primary school in France]. Candidate’s Extended abstract. Luhansk [in Ukrainian].

Sukhomlynskyi, V. (1976). Estetychne vykhovannia [Aesthetic education]. Kyiv: Rad. Shkola [in Ukrainian].

Fedchyshyn, N. (2008). Dydaktychna systema Yohanna Fridrikha Herbarta: monohrafiia [The didactic system of Johann Friedrich Herbart: monograph]. Ternopil: Pidruchnyky i posibnyky [in Ukrainian].

Bamford, A. “L’éducation artistique dans le monde”. Revue internationale d’éducation de Sèvres. Retrieved from: https://journals.openedition.org/ries/1107.

Herbart, J.F. (1965). Allgemeine Pädagogik aus dem Zweck der Erziehung abgeleitet, hrsg. Von Hermann Holstein. Bochum: Kamp.

Herbart, J.F. Über die ästhetische Darstellung der Welt als das Hauptgeschäft der Erziehung. Retrieved from: https://www.erziehungswissenschaften.hu-berlin.de/de/allgemeine/egon-schuetz-archiv/verzeichnis-der-unveroeffentlichten-schriften/53.

L΄éducation esthètique à l΄école et hors l΄école. Jean Devignaud. Retrieved from: http://unesdoc.unesco.org/images/0004/000408/040843fb.pdf.

Lestage, A. (2001). Plaidoyer pour des Apprentissages charges de culture. Le Monde de l’education, 7, 1.

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-10-31

Як цитувати

Rambu, N., Fedchyshyn, N. O., & Permiakova, O. H. (2019). ФІЛОСОФСЬКИЙ І ПЕДАГОГІЧНИЙ АСПЕКТИ ЕСТЕТИЧНОГО ВИХОВАННЯ В НІМЕЧЧИНІ ТА ФРАНЦІЇ: МИНУЛЕ Й СЬОГОДЕННЯ . Медична освіта, (3), 128–134. https://doi.org/10.11603/me.2414-5998.2019.3.10536

Номер

Розділ

РОЗВИТОК АКАДЕМІЧНОЇ КУЛЬТУРИ В МЕДИЧНІЙ ОСВІТІ