ДОСВІД ЗАСТОСУВАННЯ МЕТОДІВ АКТИВНОГО НАВЧАННЯ НА КАФЕДРІ ОФТАЛЬМОЛОГІЇ ДНІПРОВСЬКОГО ДЕРЖАВНОГО МЕДИЧНОГО УНІВЕРСИТЕТУ

Автор(и)

  • Н. Г. Клопоцька Дніпровський державний медичний університет

DOI:

https://doi.org/10.11603/m.2414-5998.2025.3.15609

Ключові слова:

активне навчання; вища медична освіта; офтальмологія.

Анотація

Анотація. Поширення інтернет-технологій, зміна психології здобувачів освіти у ХХІ сторіччі сприяли поширенню у вищій школі активного навчання, яке спрямоване на тренування у студентів здатності ставити запитання, отримувати знання з достовірних джерел і застосовувати їх у професійній діяльності. На кафедрі офтальмології Дніпровського державного медичного університету активне навчання застосовується з 2013 року. За цей час нами був вироблений певний алгоритм вибору методів активного навчання, який передбачає визначення рівня базової підготовки всієї групи, приблизне ранжування за рівнем підготовки окремих студентів, урахування теми заняття та комбінування різних методів. Зокрема, метод кейсів, який є дуже корисним під час вивчення клінічних дисциплін, не сприяє розвитку комунікативних навичок, однак його поєднання з методом «перевернутого класу» та роботою в команді стимулює студентів до аргументованого відстоювання власної думки. Такий підхід є цікавим у розгляді тем, які потребують прискіпливої уваги до незначних деталей: «Рефракція», «Косоокість», «Глаукома», «Зміни ока при загальних захворюваннях». Метод рольової гри, на нашу думку, більше підходить для тем, де розглядається велика кількість нозологій з подібним клінічним перебігом і можливою швидкою динамікою розвитку: «Синдром червоного ока», «Захворювання придаткового апарату». Велике значення під час активного навчання має дебрифінг, який передбачає кероване обговорення, коли учні розмірковують над своєю роботою, визначають області для покращення й отримують конструктивний зворотний зв’язок від викладача. Недолік вищезазначених методів полягає в тому, що вони потребують багато часу, що не дає можливості розглянути абсолютно всі питання теми. Експрес-методом, який може його усунути, є розбір у класі тестових завдань: колективний розбір тестів дає можливість не лише пояснити студентам їх помилки, але й швидко розглянути питання, які залишилися неохопленими. Нарешті, існує певна частина питань («Раптова втрата зору», «Травми ока»), які ми після ряду експериментів з активним навчанням вирішили залишити на традиційний розгляд, щоб студенти мали можливість проговорити в класі й чітко запам’ятати симптоми невідкладних станів та алгоритм допомоги при них. Диференційований підхід до вибору методів активного навчання не лише дає змогу підвищити зацікавленість студентів у вивченні дисципліни, але й сприяє розвитку у студентів комунікативних навичок, здатності аргументовано відстоювати власну думку та знаходити правильні відповіді шляхом взаємодії з колегами.

Посилання

Challa, K.T., Sayed, A., & Acharya, Y. (2021). Modern techniques of teaching and learning in medical education: a descriptive literature review. MedEdPublish, 10, 18. DOI: https://doi.org/10.15694/ mep.2021.000018.1. DOI: https://doi.org/10.15694/mep.2021.000018.1

Donkin, R., Yule, H., & Fyfe, T. (2023). Online case-based learning in medical education: a scoping review. BMC Medical Education, 23 (1), 564. DOI: https://doi.org/10.1186/s12909-023-04520-w. DOI: https://doi.org/10.1186/s12909-023-04520-w

Elendu, C., Amaechi, D.C., Okatta, A.U., Amaechi, E.C., Elendu, T.C., Ezeh, C.P., & Elendu, I.D. (2024). The impact of simulation-based training in medical education: A review. Medicine, 103 (27), e38813. DOI: http://dx.doi.org/10.1097/MD. 0000000000038813. DOI: https://doi.org/10.1097/MD.0000000000038813

Elshama, S.S. (2020). How to apply simulation- based learning in medical education? Iberoamerican Journal of Medicine, 2 (2), 79–86. DOI: http://doi.org/10.5281/zenodo.3685233. DOI: https://doi.org/10.53986/ibjm.2020.0016

Lim, W.K. (2023). Problem Based Learning in Medical Education: Handling Objections and Sustainable Implementation. Advances in Medical Education and Practice, 14, 1453–1460. DOI: https://doi.org/10.2147/AMEP.S444566. DOI: https://doi.org/10.2147/AMEP.S444566

Tsekhmister, Y. (2023). Effectiveness of casebased learning in medical and pharmacy education: A meta-analysis. Electronic Journal of General Medicine, 20 (5). DOI: https://doi.org/10.29333/ ejgm/13315. DOI: https://doi.org/10.29333/ejgm/13315

Zhang, Y., & Maconochie, M. (2022). A meta-analysis of peer-assisted learning on examination performance in clinical knowledge and skills education. BMC Medical Education, 22 (1), 147.DOI: https://doi.org/10.1186/ s12909-022-03183-3. DOI: https://doi.org/10.1186/s12909-022-03183-3

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-09-30

Як цитувати

Клопоцька, Н. Г. (2025). ДОСВІД ЗАСТОСУВАННЯ МЕТОДІВ АКТИВНОГО НАВЧАННЯ НА КАФЕДРІ ОФТАЛЬМОЛОГІЇ ДНІПРОВСЬКОГО ДЕРЖАВНОГО МЕДИЧНОГО УНІВЕРСИТЕТУ. Медична освіта, (3), 27–30. https://doi.org/10.11603/m.2414-5998.2025.3.15609

Номер

Розділ

ПІДВИЩЕННЯ ЯКОСТІ ВИЩОЇ МЕДИЧНОЇ ОСВІТИ