ІННОВАЦІЙНІ ПЕДАГОГІЧНІ СТРАТЕГІЇ В ПІДГОТОВЦІ МЕДИЧНИХ І ФАРМАЦЕВТИЧНИХ КАДРІВ В УКРАЇНІ
DOI:
https://doi.org/10.11603/m.2414-5998.2025.2.15484Ключові слова:
інноваційні педагогічні стратегії; медична освіта; фармацевтична освіта; компетентнісний підхід; симуляційне навчання; міжпрофесійна освіта; цифрові технології; адаптивне навчання; професійна підготовка; Україна.Анотація
Анотація. Статтю присвячено науковому обґрунтуванню доцільності впровадження інноваційних педагогічних стратегій у процес професійної підготовки медичних і фармацевтичних фахівців. У межах дослідження акцентовано на тому, що нинішні стандарти медичної і фармацевтичної освіти, включно з рекомендаціями Всесвітньої федерації медичної освіти, Європейської фармацевтичної асоціації та положеннями Національної рамки кваліфікацій України, встановлюють нові вимоги до змісту, структури та методології підготовки здобувачів вищої освіти. Особливу увагу в статті приділено аналізу сучасних освітніх стратегій, як-от проблемноорієнтоване навчання, міжпрофесійна освіта, симуляційне навчання, кейс-методи, фліп-клас, гейміфікація та проєктноорієнтоване навчання. Доведено, що застосування цих стратегій сприяє розвитку клінічного мислення, здатності до вирішення нестандартних ситуацій, ефективної комунікації, командної роботи та професійної етики. У статті також висвітлено трансформаційний потенціал цифрових технологій у медичній і фармацевтичній освіті. Розглянуто роль систем управління навчанням (LMS – Moodle, Google Classroom), масових відкритих онлайн-курсів (MOOC – Coursera, EdX, OpenWHO), електронних симуляторів клінічних ситуацій, телемедичних платформ і віртуальних тренажерів. Визначено, що цифровізація не лише оптимізує доступ до освітніх ресурсів, а й дає змогу створити персоналізоване, адаптивне середовище навчання. Окремо акцентовано на потенціалі технологій Learning Analytics та штучного інтелекту, які забезпечують можливість моніторингу індивідуальної динаміки навчання, прогнозування ризиків академічної неуспішності та підтримки ухвалення рішень викладачем. Обґрунтовано педагогічні умови, що визначають ефективність реалізації інноваційних стратегій у ЗВО медичного та фармацевтичного профілю: високий рівень цифрової і дидактичної компетентності викладачів; наявність сучасної матеріально-технічної бази для симуляційного навчання; організаційно-управлінська підтримка на рівні закладу; здійснення психолого-педагогічного супроводу інновацій; зворотний зв’язок із боку здобувачів освіти. Показано, що формування сприятливого освітнього середовища потребує системного й міждисциплінарного підходу, який поєднує педагогічні, організаційні, психологічні та технологічні компоненти. Особливий інтерес становить розгляд практичного досвіду реалізації інноваційних освітніх стратегій у вітчизняних медичних і фармацевтичних університетах: Івано-Франківському національному медичному університеті, Харківському національному фармацевтичному університеті, Вінницькому національному медичному університеті імені М. І. Пирогова, Львівському національному медичному університеті імені Данила Галицького. На прикладі апробації змішаного навчання, кейс-методів, інтегрованих міждисциплінарних модулів, а також телемедичних технологій продемонстровано високий потенціал інновацій у підвищенні мотивації до навчання, формуванні клінічних й етичних компетентностей, цифрової грамотності та готовності до безперервного професійного розвитку. У висновках наголошено, що інноваційні педагогічні стратегії в контексті медичної та фармацевтичної освіти є не лише інструментом модернізації освітнього процесу, а й чинником формування сучасного фахівця, здатного відповідати на виклики глобального світу, забезпечувати якісну медичну допомогу, дотримуючись професійних та етичних стандартів. Їх упровадження має ґрунтуватися на комплексному аналізі освітніх потреб, відповідності міжнародним стандартам та підтримці з боку академічного й професійного середовища. Визначальним у цьому процесі є перехід від інерційного відтворення знань до конструювання цілісної системи професійної ідентичності, заснованої на компетентнісному, інноваційному та гуманістичному підходах.
Посилання
Hrytsyk L. M., Solohub V. A., Sas I. A., Mandzii T. P., Maderuk O. P. (2021). Innovatsiinyi pidkhid u vykladanni farmatsevtychnykh dystsyplin vykladachamy IFNMU v umovakh dystantsiinoho navchannia [Innovative approach in teaching pharmaceutical disciplines by teachers of IPhMU in the conditions of distance learning]. Art of Medicine. № 1 (17). P. 116–120. DOI: 10.21802/ artm.2021.1.17.116 [in Ukrainian]. DOI: https://doi.org/10.21802/artm.2021.1.17.116.
Tkachenko, А. (2024). Innovatsii u vyshchii osviti: novi pidkhody ta tekhnolohii navchannia. [Innovations in higher education: new approaches and teaching technologies]. Economic Analysis. V. 34. № 3. P. 110–121. DOI: https://doi.org/10.35774/ econa2024.03.110. [in Ukrainian]. DOI: https://doi.org/10.35774/econa2024.03.110
Alexander, E. S., White, A. A., Varol, A., Appel, K ., Lieneck C. (2024). Team- and Problem- Based Learning in Health Services: A Systematic Literature Review of Recent Initiatives in the United States. Education Sciences. V. 14. N 515. DOI: https://doi.org/10.3390/educsci14050515 . DOI: https://doi.org/10.3390/educsci14050515
Basic Medical Education WFME Global Standards for Quality Improvement (2015). Retrieved from: https://www.dipae.ac.cy/archeia/entypa/wfme. pdf.
Issenberg, S. B., Mcgaghie, W. C., Petrusa, E. R., Gordon, D. L., & Scalese, R. J. (2005). Features and uses of high-fidelity medical simulations that lead to effective learning: a BEME systematic review. Medical Teacher. 27(1). 10–28. DOI: https://doi.org/10.1080/01421590500046924. DOI: https://doi.org/10.1080/01421590500046924
Reeves, S., Fletcher, S., Barr, H., Birch, I., Boet, S., Davies, N., ... & Kitto, S. (2016). A BEME systematic review of the effects of interprofessional education: BEME Guide No. 39. Medical Teacher. 38(7). 656–668. DOI: https://doi.org/10.3109/01421 59X.2016.1173663. DOI: https://doi.org/10.3109/0142159X.2016.1173663
Schmidt, H. G., Rotgans, J. I., & Yew, E. H. (2011). The process of problem-based learning: what works and why. Medical Education. 45(8). 792–806. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1365-2923. 2011.04035.x. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1365-2923.2011.04035.x
Thistlethwaite, J. E., Davies, D., Ekeocha, S., Kidd, Jane M., Macdougall, C., Matthews, P., Purkis, J. & Clay, D. (2012). The effectiveness of case-based learning inhealth professional education. A BEME systematic review: BEME Guide. Medical Education. No. 23. 421–444. DOI: https://doi.org/10.3109/0142159X.2012.680939
Wiltz, J. (2023). The Effects of Using Case- Based Learning in a Flipped Classroom on First- Semester Nursing Students’ Exam Scores. DOI: https://doi.org/10.46409/sr.WKSW6744. DOI: https://doi.org/10.46409/sr.WKSW6744
Wood, R., Malik, M. A landscape review of the literature focusing upon the use of technology to support problem, case and project based learning in higher education STEM disciplines. A: SEFI 50th Annual conference of The European Society for Engineering Education. «Towards a new future in engineering education, new scenarios that european alliances of tech universities open up». Barcelona: Universitat Politècnica de Catalunya, 2022. p. 872–889. DOI: http://dx.doi.org/10.5821/conference- 9788412322262.1164. DOI: https://doi.org/10.5821/conference-9788412322262.1164
Zainuddin, Z., Shujahat, M., Chu, S. K. W. (2020). The impact of gamification on learning and instruction: A systematic review of empirical evidence. Educational Research Review. 30. 100326. DOI: https://doi.org/10.1016/j.edurev. 2020.100326. DOI: https://doi.org/10.1016/j.edurev.2020.100326
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 В. В. Стинська, І. П. Кліщ, Н. С. Кравець

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.