ІМПЛЕМЕНТАЦІЯ ІННОВАЦІЙ ФАРМАКОТЕРАПІЇ ПІД ЧАС ВИВЧЕННЯ ФАРМАКОЛОГІЇ
DOI:
https://doi.org/10.11603/m.2414-5998.2024.4.15139Ключові слова:
фармакологія, фармакотерапія, інновації, медична освіта, навчальні матеріали.Анотація
Анотація. Фармакологія тісно пов’язана з усіма без винятку дисциплінами медичного університету, адже вона є основою розвитку базової системи вмінь та навичок, необхідних для розуміння основ раціональної фармакотерапії, закладаючи підґрунтя для подальшого опанування клінічних предметів. Ураховуючи умови сьогодення, фармакологія стрімко розвивається, що вимагає від усіх стейкхолдерів медичної освіти «тримати руку на пульсі» щодо найактуальніших нововведень у системі охорони здоров’я. Тому під час внесення змін до протоколів лікування чи законодавчих актів викладачами кафедри фармакології з клінічною фармакологією здійснюється адаптація усіх навчально-методичних матеріалів до нових вимог. Дану статтю присвячено аналізу актуальних нововведень, які були внесені у навчально-методичні матеріали для здобувачів вищої освіти, які навчаються на кафедрі фармакології з клінічною фармакологією. Ураховуючи те, що на цій кафедрі студент уперше знайомиться з правилами виписування лікарських засобів у рецептах, внесення інформації у навчальні матеріали щодо електронних рецептів, які були впроваджені у систему охорони здоров’я у 2022 р., було критично необхідним. Інші актуальні нововведення стосувалися лікування цукрового діабету (ЦД) і туберкульозу, які становлять значну загрозу для громадського здоров’я України та світу. Лікування ЦД і туберкульозу покривається програмами медичних гарантій і є безоплатним, тому будь-які оновлення у протоколах лікування мають чітко відображатися у навчальних матеріалах. Викладання фармакології з урахуванням нових настанов дає змогу здобувачам вищої освіти опанувати найсучасніші підходи до лікування цих патологій, що особливо важливо в умовах їх швидкого прогресування та розвитку ускладнень. Отже, регулярне впровадження змін у протоколах лікування у навчальні матеріали кафедри фармакології з клінічною фармакологією дасть змогу розширити розуміння студентів щодо можливостей фармакотерапії цього захворювання та закладе основу для успішного навчання на клінічних кафедрах.
Посилання
Державний експертний центр Міністерства охорони здоров’я України. Туберкульоз. Клінічна настанова, заснована на доказових даних. URL: https://www.dec.gov.ua/wp-content/ uploads/2023/01/klinichna-nastanova-tuberkulozsichen- 2023.pdf
Державний експертний центр Міністерства охорони здоров’я України. Цукровий діабет. Клінічна настанова, заснована на доказах. URL: https://www.dec.gov.ua/wp-content/ uploads/2024/07/kn_2024_diabet_2.pdf
Кресюн В.Й. Необхідність розширення знань здобувачів вищої медичної освіти в галузі клінічної фармакології. Збірник матеріалів Всеукраїнської науково-методичної конференції «Сучасні форми і методи організації освітнього процесу в умовах цифрової трансформації». 2023. С. 59–62.
Міністерство охорони здоров’я. Уніфікований клінічний протокол первинної та спеціалізованої медичної допомоги. Цукровий діабет 2 типу у дорослих. https://www.dec.gov.ua/ wp-content/uploads/2024/07/1300_24072024_ ykpmd_diabet_2.pdf
Національна служба здоров’я України. Е-рецепт на «Доступні ліки»: що потрібно знати? URL: https://ehealth.gov.ua/2024/07/12/e-retsept-nadostupni- liky-shho-potribno-znaty/
Тодоріко Л.Д., Сем’янів І.О., Сливка В.І., Вакарюк М.М., Сулятицька Ж.В. Цукровий діабет і туберкульоз: проблема синтропії коморбідної патології. Міжнародний ендокринологічний журнал. 2018. № 14(4). С. 392–394. DOI: https://doi.org/10.22141/2224-0721.14.4.2018.140195
American Diabetes Association Professional Practice Committee. (2024). Pharmacologic Approaches to Glycemic Treatment: Standards of Care in Diabetes – 2024. Diabetes Care. 47 (Supp1), 158–178.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Медична освіта

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.