СИМУЛЯЦІЙНІ ТЕХНОЛОГІЇ НАВЧАННЯ ЯК НЕВІД’ЄМНА СКЛАДОВА КОМПЕТЕНТНІСНОГО ПІДХОДУ В СУЧАСНІЙ ВИЩІЙ МЕДИЧНІЙ ОСВІТІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.11603/m.2414-5998.2024.3.14743

Ключові слова:

медична симуляція, вища медична освіта, медичні тренажери, компетентнісний підхід

Анотація

Завдання сучасної вищої медичної освіти полягає у підготовці висококваліфікованих, конкурентоспроможних медичних працівників, які володіють знаннями, ставленням та вмінням надавати якісні медичні послуги й ефективно комунікувати з пацієнтом. У кризових умовах формат навчання як для студентів, так і для інтернів та лікарів вимушено змінюється на дистанційний чи змішаний, що унеможливлює процес оволодіння та відпрацювання практичних навичок за класичним підходом біля ліжка хворого чи в сучасних центрах симуляційних технологій. Тому метою даної роботи було проаналізувати існуючі підходи у медичній освіті для вирішення проблеми навчання практичних навичок за умов недоступності класичних підходів та провести пошук адаптованих методів навчання в сучасній вищій медичній освіті. У режимі змішаного чи дистанційного навчання рівень медичної освіти не повинен знижуватись, що забезпечується адаптивними підходами для здобуття, відпрацювання та вдосконалення практичних навичок на різних рівнях до- та післядипломної медичної освіти. Такою альтернативою є використання тренажерів для самостійного відпрацювання практичних навичок, які не передбачають перебування слухача в симуляційному центрі, застосування габаритних манекенів чи муляжів, та постійного наставництва викладачів: робота може виконуватися в домашніх умовах за умов самостійного придбання тренувального матеріалу або ж у приміщенні читального залу за умов надання в користування тренажерів ЗВО. Для повноцінного підвищення знань та вмінь лікарі й інструктори екстреної медичної допомоги повинні мати змогу проходити онлайн-курси з БПР на основі віртуальних сценаріїв та реалістичних, нестандартних клінічних завдань. У результаті роботи з симуляційними тренажерами вищих рівнів складності слухач отримує достатній досвід виконання та відтворення практичних навичок, зворотний зв’язок і доступність до практичної роботи у будь-який час, чого наразі не забезпечує класичний підхід у викладанні практичних навичок.

Посилання

Bychko, M.V., & Stetsenko, S.A. (2021). Sutnist, osoblyvosti, perevahy y nedoliky, kontrol yakosti znan u dystantsiinii formi navchannia studentiv zakladiv vyshchoi medychnoi osvity [The essence, features, advantages and disadvantages, quality control of knowledge in distance learning for students of higher medical education institutions]. Realii, problemy ta perspektyvy vyshchoi medychnoi osvity – Realities, problems and prospects of higher medical education: Materials of the educational and scientific conference with international participation. (pp. 23-26). Poltava [in Ukrainian].

Boiarchuk, O.R., & Mochulska, O.M. (2021). Osoblyvosti ta perspektyvy dystantsiinoho navchannia pry vykladanni pediatrychnykh dystsyplin na etapi dodyplomnoi pidhotovky likariv [Features and prospects of distance learning in teaching pediatric disciplines at the stage of undergraduate training of doctors]. Medychna osvita – Medical Education, 2, 81-86 [in Ukrainian].

Visyn, O.O., & Fedorchuk-Moroz, V.I. (2019). Osnovni aspekty domedychnoi dopomohy [The main aspects of first aid]. Perspektyvni tekhnolohii ta prylady – Advanced technologies and devices, 15, 13-20 [in Ukrainian].

Nakaz Ministerstva osvity i nauky Ukrainy Deiaki pytannia orhanizatsii dystantsiinoho navchannia vid 08.09.2020 r. № 1115 [Order of the Ministry of Education and Science of Ukraine Some issues of organizing distance learning dated 08.09.2020 No. 1115]. Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0941-20#Text [in Ukrainian]. DOI: https://doi.org/10.12677/AAM.2020.98131

Krytska, H.A., Krytskyi, I.O., & Zahrychuk, H.Ya. (2017). Perspektyvy ta trudnoshchi efektyvnoho vykorystannia innovatsiinykh tekhnolohii dlia zabezpechennia profesiinoi pidhotovky studentiv-medykiv pry vyvchenni klinichnykh dystsyplin [Prospects and difficulties of effective use of innovative technologies for professional training of medical students in clinical disciplines]. Medychna osvita – Medical Education, 2, 33-36 [in Ukrainian].

Rudakova, N. (2021). Kompetentnisnyi pidkhid do profesiinoi pidhotovky maibutnikh fakhivtsiv u sferi reformuvannia reabilitatsiinoi dopomohy v Ukraini [Competency-based approach to professional training of future specialists in the field of rehabilitation care reform in Ukraine]. Visnyk Lvivskoho universytetu – Bulletin of Lviv University, 36, 166-175 [in Ukrainian].

Bashiri, A., Savareh, B.A., & Ghazisaeedi, M. (2019). Promotion of prehospital emergency care through clinical decision support systems: opportunities and challenges. Clinical and Experimental Emergency Medicine, 6(4), 288. DOI: https://doi.org/10.15441/ceem.18.032

Marker, S., Mohr, M., & Оstergaard, D. (2019). Simulation-based training of junior doctors in handling critically ill patients facilitates the transition to clinical practice: an interview study. BMC medical education, 19(1), 1-8. DOI: https://doi.org/10.1186/s12909-018-1447-0

Nourkami-Tutdibi, N., Hilleke, A.B., Zemlin, M., Wagenpfeil, G., & Tutdibi, E. (2020). Novel modified Peyton’s approach for knowledge retention on newborn life support training in medical students. Acta Paediatrica, 109(8), 1570-1579. DOI: https://doi.org/10.1111/apa.15198

Sethuraman, D., Revwathy, S., & Thangaraj, P. (2021). An educational interventional study to compare conventional versus peyton’s method in training medical students on antenatal examination skills. International Journal of Reproduction, Contraception, Obstetrics and Gynecology, 10(1), 199. DOI: https://doi.org/10.18203/2320-1770.ijrcog20205768

Nicolaides, M., Theodorou, E., Emin, E.I., Theodoulou, I., Andersen, N., Lymperopoulos, N., … Sideris, M. (2020). Team performance training for medical students: low vs high fidelity simulation. Annals of Medicine and Surgery, 55, 308-315. DOI: https://doi.org/10.1016/j.amsu.2020.05.042

Witheridge, A., Ferns, G., & Scott-Smith, W. (2019). Revisiting Miller’s pyramid in medical education: the gap between traditional assessment and diagnostic reasoning. International Journal of Medical Education, 10, 191. DOI: https://doi.org/10.5116/ijme.5d9b.0c37

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-11-09

Як цитувати

Бойчук, Т. М., & Попова, І. С. (2024). СИМУЛЯЦІЙНІ ТЕХНОЛОГІЇ НАВЧАННЯ ЯК НЕВІД’ЄМНА СКЛАДОВА КОМПЕТЕНТНІСНОГО ПІДХОДУ В СУЧАСНІЙ ВИЩІЙ МЕДИЧНІЙ ОСВІТІ. Медична освіта, (3), 70–76. https://doi.org/10.11603/m.2414-5998.2024.3.14743

Номер

Розділ

КОМПЕТЕНТНІСНИЙ ПІДХІД У ВИЩІЙ МЕДИЧНІЙ ОСВІТІ