СИМУЛЯЦІЙНІ ТЕХНОЛОГІЇ НАВЧАННЯ ЯК НЕВІД’ЄМНА СКЛАДОВА КОМПЕТЕНТНІСНОГО ПІДХОДУ В СУЧАСНІЙ ВИЩІЙ МЕДИЧНІЙ ОСВІТІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.11603/m.2414-5998.2024.3.14743

Ключові слова:

медична симуляція, вища медична освіта, медичні тренажери, компетентнісний підхід

Анотація

Завдання сучасної вищої медичної освіти полягає у підготовці висококваліфікованих, конкурентоспроможних медичних працівників, які володіють знаннями, ставленням та вмінням надавати якісні медичні послуги й ефективно комунікувати з пацієнтом. У кризових умовах формат навчання як для студентів, так і для інтернів та лікарів вимушено змінюється на дистанційний чи змішаний, що унеможливлює процес оволодіння та відпрацювання практичних навичок за класичним підходом біля ліжка хворого чи в сучасних центрах симуляційних технологій. Тому метою даної роботи було проаналізувати існуючі підходи у медичній освіті для вирішення проблеми навчання практичних навичок за умов недоступності класичних підходів та провести пошук адаптованих методів навчання в сучасній вищій медичній освіті. У режимі змішаного чи дистанційного навчання рівень медичної освіти не повинен знижуватись, що забезпечується адаптивними підходами для здобуття, відпрацювання та вдосконалення практичних навичок на різних рівнях до- та післядипломної медичної освіти. Такою альтернативою є використання тренажерів для самостійного відпрацювання практичних навичок, які не передбачають перебування слухача в симуляційному центрі, застосування габаритних манекенів чи муляжів, та постійного наставництва викладачів: робота може виконуватися в домашніх умовах за умов самостійного придбання тренувального матеріалу або ж у приміщенні читального залу за умов надання в користування тренажерів ЗВО. Для повноцінного підвищення знань та вмінь лікарі й інструктори екстреної медичної допомоги повинні мати змогу проходити онлайн-курси з БПР на основі віртуальних сценаріїв та реалістичних, нестандартних клінічних завдань. У результаті роботи з симуляційними тренажерами вищих рівнів складності слухач отримує достатній досвід виконання та відтворення практичних навичок, зворотний зв’язок і доступність до практичної роботи у будь-який час, чого наразі не забезпечує класичний підхід у викладанні практичних навичок.

Посилання

Bychko, M.V., & Stetsenko, S.A. (2021). Sutnist, osoblyvosti, perevahy y nedoliky, kontrol yakosti znan u dystantsiinii formi navchannia studentiv zakladiv vyshchoi medychnoi osvity [The essence, features, advantages and disadvantages, quality control of knowledge in distance learning for students of higher medical education institutions]. Realii, problemy ta perspektyvy vyshchoi medychnoi osvity – Realities, problems and prospects of higher medical education: Materials of the educational and scientific conference with international participation. (pp. 23-26). Poltava [in Ukrainian].

Boiarchuk, O.R., & Mochulska, O.M. (2021). Osoblyvosti ta perspektyvy dystantsiinoho navchannia pry vykladanni pediatrychnykh dystsyplin na etapi dodyplomnoi pidhotovky likariv [Features and prospects of distance learning in teaching pediatric disciplines at the stage of undergraduate training of doctors]. Medychna osvita – Medical Education, 2, 81-86 [in Ukrainian].

Visyn, O.O., & Fedorchuk-Moroz, V.I. (2019). Osnovni aspekty domedychnoi dopomohy [The main aspects of first aid]. Perspektyvni tekhnolohii ta prylady – Advanced technologies and devices, 15, 13-20 [in Ukrainian].

Nakaz Ministerstva osvity i nauky Ukrainy Deiaki pytannia orhanizatsii dystantsiinoho navchannia vid 08.09.2020 r. № 1115 [Order of the Ministry of Education and Science of Ukraine Some issues of organizing distance learning dated 08.09.2020 No. 1115]. Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0941-20#Text [in Ukrainian].

Krytska, H.A., Krytskyi, I.O., & Zahrychuk, H.Ya. (2017). Perspektyvy ta trudnoshchi efektyvnoho vykorystannia innovatsiinykh tekhnolohii dlia zabezpechennia profesiinoi pidhotovky studentiv-medykiv pry vyvchenni klinichnykh dystsyplin [Prospects and difficulties of effective use of innovative technologies for professional training of medical students in clinical disciplines]. Medychna osvita – Medical Education, 2, 33-36 [in Ukrainian].

Rudakova, N. (2021). Kompetentnisnyi pidkhid do profesiinoi pidhotovky maibutnikh fakhivtsiv u sferi reformuvannia reabilitatsiinoi dopomohy v Ukraini [Competency-based approach to professional training of future specialists in the field of rehabilitation care reform in Ukraine]. Visnyk Lvivskoho universytetu – Bulletin of Lviv University, 36, 166-175 [in Ukrainian].

Bashiri, A., Savareh, B.A., & Ghazisaeedi, M. (2019). Promotion of prehospital emergency care through clinical decision support systems: opportunities and challenges. Clinical and Experimental Emergency Medicine, 6(4), 288.

Marker, S., Mohr, M., & Оstergaard, D. (2019). Simulation-based training of junior doctors in handling critically ill patients facilitates the transition to clinical practice: an interview study. BMC medical education, 19(1), 1-8.

Nourkami-Tutdibi, N., Hilleke, A.B., Zemlin, M., Wagenpfeil, G., & Tutdibi, E. (2020). Novel modified Peyton’s approach for knowledge retention on newborn life support training in medical students. Acta Paediatrica, 109(8), 1570-1579.

Sethuraman, D., Revwathy, S., & Thangaraj, P. (2021). An educational interventional study to compare conventional versus peyton’s method in training medical students on antenatal examination skills. International Journal of Reproduction, Contraception, Obstetrics and Gynecology, 10(1), 199.

Nicolaides, M., Theodorou, E., Emin, E.I., Theodoulou, I., Andersen, N., Lymperopoulos, N., … Sideris, M. (2020). Team performance training for medical students: low vs high fidelity simulation. Annals of Medicine and Surgery, 55, 308-315.

Witheridge, A., Ferns, G., & Scott-Smith, W. (2019). Revisiting Miller’s pyramid in medical education: the gap between traditional assessment and diagnostic reasoning. International Journal of Medical Education, 10, 191.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-11-09

Як цитувати

Бойчук, Т. М., & Попова, І. С. (2024). СИМУЛЯЦІЙНІ ТЕХНОЛОГІЇ НАВЧАННЯ ЯК НЕВІД’ЄМНА СКЛАДОВА КОМПЕТЕНТНІСНОГО ПІДХОДУ В СУЧАСНІЙ ВИЩІЙ МЕДИЧНІЙ ОСВІТІ. Медична освіта, (3), 70–76. https://doi.org/10.11603/m.2414-5998.2024.3.14743

Номер

Розділ

КОМПЕТЕНТНІСНИЙ ПІДХІД У ВИЩІЙ МЕДИЧНІЙ ОСВІТІ