ФОРМУВАННЯ КОМУНІКАТИВНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ У ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ МЕДИЧНОЇ ОСВІТИ НА КАФЕДРІ АНАТОМІЇ ЛЮДИНИ

Автор(и)

  • І. В. Кіт Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України https://orcid.org/0000-0001-7616-2952
  • А. М. Пришляк Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України https://orcid.org/0000-0003-4430-3735
  • С. І. Яворська Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України https://orcid.org/0000-0003-2440-0001

DOI:

https://doi.org/10.11603/m.2414-5998.2023.2.14017

Ключові слова:

комунікативна компетентність, компетентнісний підхід, медична освіта, анатомія людини

Анотація

Анотація. Стаття присвячена проблемі формування комунікативної компетентності у студентів медичного університету при вивченні анатомії людини. В сучасних умовах у відповідь на реформування галузі медицини в закладах вищої освіти впроваджено компетентнісний підхід, що забезпечить підготовку висококваліфікованих фахівців. Серед основних компетенцій є комунікативна, яка включає вміння студентів спілкуватися усно і письмово державною та іноземною мовами і відіграє важливу роль у підготовці студента-медика, а також у майбутній професійній діяльності. Адже лікар повинен ефективно спілкуватися з пацієнтами, встановлювати з ними емпатичний і довірливий звʼязок, вміти уважно слухати, ставити належні запитання, пояснювати медичну інформацію зрозумілою мовою. Водночас медичний працівник комунікує з колегами як у медичному, так і в науковому середовищі. Вже на першому курсі навчання студенти, здобуваючи знання з анатомії людини, опановують не тільки значний за обсягом теоретичний матеріал, а також оволодівають навичками ефективного спілкування, передачі медичної інформації, роботи в команді та спільного розвʼязування складних професійних завдань. Застосування комунікативних методів навчання на кафедрі анатомії людини використовується і в інтерактивних формах, що відіграє важливу роль у формуванні майбутнього сучасного лікаря. На цьому шляху роль викладача – направити студента в русло вербального міжособистісного спілкування під час практичних занять, читання лекцій як в аудиторіях, так і позааудиторно, зокрема і дистанційно. Досвід і професійні компетенції викладачів направлені на викладання анатомії людини та сприяють розвитку комунікативних навичок студентів у їхньому професійному зростанні. Активні методи навчання, зокрема рольові ігри, робота в групах, обговорення теоретичного матеріалу, препаратів та ситуаційних задач, допомагають студентам розвивати навички ефективного спілкування, дозволяють їм набувати досвіду взаємодії з різними людьми і формувати ефективні комунікаційні стратегії. Використання грамотної і виразної мови, володіння анатомічною термінологією під час обговорення теоретичного матеріалу на заняттях та характеристики анатомічних препаратів забезпечує студентам засвоєння нових знань. Розвиток мовленнєвих навичок допомагає стати впевненими та ефективними спікерами, що необхідно як під час навчання, так і в професійній діяльності. У викладанні анатомії людини обов’язково має місце робота з атласами, муляжами, компʼютерними програмами та віртуальними моделями для візуалізації анатомічних структур, що допомагає студентам краще розуміти топографію, будову й функцію органів і систем організму людини. Такий комплексний підхід покращує запамʼятовування та сприяє розвитку просторового уявлення. Візуальні матеріали доповнюють теоретичний матеріал, роблячи навчання більш цікавим та ефективним. Інша важлива складова у формуванні клінічного мислення студентів та підготовці їх до складання тесту «Крок 1» є розв’язання ситуаційних задач клінічного спрямування, які вимагають поєднання теоретичних знань та практичних вмінь. Це допомагає розвивати навички аналізу та інтеграції інформації. Активне обговорення таких завдань не лише сприяє засвоєнню знань про будову органів та систем організму, звʼязок між структурою і функцією, а також розвиває навички ефективної міжособистісної комунікації.

Таким чином, ми вважаємо, що використання традиційних та інноваційних методів викладання анатомії людини поряд із впровадженням компетентнісного підходу забезпечує якісну підготовку студентів медичного університету, здатних застосовувати на практиці здобуті знання і впевнено демонструвати комунікативні компетенції.

Біографія автора

А. М. Пришляк, Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України

Scopus Author ID 57207827230

Посилання

Vorona, I.I., Kitura, H.Ya., & Makovska, O.A. (2021). Profesiino-komunikatyvna kultura maibutnikh likariv kriz pryzmu fakhovoi osvity [Professional and communicative culture of future doctors through the prism of professional education]. Medychna osvita – Medical Education, 3, 81-86 [in Ukrainian].

Humenna, I.R. (2020). Komunikatyvna kompetentnist yak odna iz skladovykh profesiynoi kultury maibutnikh likariv [Communicative competence as one of the components of the professional culture of future doctors]. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho nats. universytetu. Seriia «Pedahohika, sotsialna robota» – Scientific Bulletin of Uzhhorod National University. Series “Pedagogy, Social Work”, 29, 42-45 [in Ukrainian].

Kinash, O.I. (2020). Formuvannia komunikatyvnoi kompetentnosti maibutnikh likariv na etapi profesiinoi pidhotovky [Formation of communicative competence of future doctors at the stage of professional training]. Medychna osvita – Medical Education, 3, 84-88 [in Ukrainian].

Kolodnytska, O.D. (2021). Komunikatyvna kultura maibutnoho likaria [Communicative culture of the future doctor]. Medychna osvita – Medical Education, 2, 74-78 [in Ukrainian].

Romaniy, E.P., & Trehub, S.E. Do problemykomunikatyvnykh vidnosyn likaria i patsiienta [To the problem of communicative relations between doctor and patient]. Retrieved from: http://www.rusnauka.com/14_APSN_2008/Medecine/32544.doc.htm [in Ukrainian].

Stravskyi, T.Ya., Herasymiuk, I.Ye., & Halytska-Kharkhalis, O.Ya. (2023). Vykorystannia interaktyvnykh zasobiv navchannia pry vykladanni anatomii liudyny [The use of interactive teaching aids in teaching human anatomy]. Medychna osvita – Medical Education, 1, 82-86 [in Ukrainian].

Bilavych, H.V., Bahrii, M.A., Hrechanyk, N.Yu., & Hnatyshyn, S.I. (2022). Formuvannia komunikatyvnoi kompetentnosti zdobuvachiv vyshchoi osvity [Formation of communicative competence of students of higher education]. Medychna osvita – Medical Education, 4, 77-81 [in Ukrainian].

Windish, D.M., Price, E.G., Clever, S.L., Magaziner, J.L., & Thomas, P.A. (2014). Teaching medical students the important connection between communication and clinical reasoning. Journal of General Internal Medicine, 29(12), 1673-1677.

Yediler, F., & Çakan, M. (2018). The Importance of Communicative Competence in Medical Education. Eurasian Journal of Educational Research, 78, 21-38.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-08-12

Як цитувати

Кіт, І. В., Пришляк, А. М., & Яворська, С. І. (2023). ФОРМУВАННЯ КОМУНІКАТИВНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ У ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ МЕДИЧНОЇ ОСВІТИ НА КАФЕДРІ АНАТОМІЇ ЛЮДИНИ. Медична освіта, (2), 91–96. https://doi.org/10.11603/m.2414-5998.2023.2.14017

Номер

Розділ

КОМПЕТЕНТНІСНИЙ ПІДХІД У ВИЩІЙ МЕДИЧНІЙ ОСВІТІ