ПРАВОВА КОМПЕТЕНТНІСТЬ ЯК НЕОБХІДНА СКЛАДОВА ПРОФЕСІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ МЕДИЧНИХ ПРАЦІВНИКІВ

Автор(и)

  • Н. В. Гуменна Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України https://orcid.org/0000-0002-3838-3858
  • Н. М. Калинюк Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України https://orcid.org/0000-0002-1613-835X

DOI:

https://doi.org/10.11603/m.2414-5998.2023.1.13832

Ключові слова:

правова компетентність, професійна компетентність, вища медична освіта, міждисциплінарна інтеграція, юридичні дисципліни

Анотація

Анотація. У статті розглянуто питання актуальності формування правової компетентності майбутніх медичних працівників як складової частини професійної компетентності. Проведено аналіз визначень правової компетентності та її структурних компонентів у сучасній психолого-педагогічній літературі. Надано характеристику професійної компетентності майбутніх медиків та виокремлено її компоненти.

Результати дослідження показали, що правова компетентність майбутніх медичних працівників розглядається в сучасній психолого-педагогічній літературі як інтегративна професійно-особистісна якісна характеристика суб’єкта професійної медичної діяльності, яка полягає в теоретико-правовій готовності і практичній здатності до виконання професійної медичної діяльності та вирішення правових питань у сфері охорони здоров’я відповідно до законодавства. У структурі правової компетентності виокремлюють такі основні компоненти, як: мотиваційний, когнітивний, діяльнісний, а також можуть бути виокремлені рефлексивно-оціночний та акмеологічний компоненти.

У статті наголошується на необхідності впровадження в освітній процес навчальних дисциплін, які б забезпечили одержання правових знань; юридичні дисципліни, які викладаються у медичних закладах вищої освіти, повинні бути професійно зорієнтованими та перебувати у зв’язку зі спеціальними дисциплінами.

Визначається, що одним із ефективних засобів формування правової компетентності майбутнього медичного працівника є застосування у навчальному процесі правових ситуаційних задач, які водночас стимулюють інтегративне мислення у студентів на основі знань матеріалів дисциплін, які вивчалися раніше, та забезпечують проблемне професійно-орієнтоване вивчення правових аспектів професійної діяльності.

Автор акцентує увагу на важливості для розвитку правової компетентності майбутніх фахівців сфери охорони здоров’я засвоєння ними норм професійної етики. Зазначається, що розвиток правової компетентності майбутніх медичних працівників повинен ґрунтуватися на розумінні й усвідомленні загальнокультурних та професійних цінностей як норми професійних відносин; забезпечуватися системним вивченням правових знань та норм, способів законослухняної поведінки і взаємодії; формуванням стійких правових переконань, розвитком правової активності та відповідальності.

Біографії авторів

Н. В. Гуменна, Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України

ResearcherID ABB-4816-2021

Н. М. Калинюк, Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України

ResearcherID В-5799-2016
Scopus Author ID 57226237819

Посилання

Ball, H.O. (1997). Psykholoho-pedahohichni zasady humanizatsii osvity [Psychological and pedagogical principles of education humanization]. Osvita i upravlinnia – Education and Management, 1(2), 21-36 [in Ukrainian].

Budas, A.P. (2012). Metodyka navchannia pravoznavstva studentiv ekonomichnoi spetsialnosti [Methods of teaching Law the students of economic specialty]. Extended abstract of candidate’s thesis. Kyiv [in Ukrainian].

Hubenko, І., Radziievska, І., & Brazalii, L. Metodyka formuvannia profesiinoi kompetentnosti medychnykh sester [Methods of formation of future nurses’ professional competence]. Retrieved from: http://family-doctor.com.ua/ministry-of-health/metodika-formuvannya-profesijnoji-kompetentnosti-medichnikh-sester [in Ukrainian].

Humenna, N.V. (2021). Osoblyvosti realizatsii mizhdystsyplinarnoi intehratsii u medychnykh zakladakh vyshchoi osbity [Peculiarities of implementation of the interdisciplinary integration in medical institutions of higher education]. Pedahohika formuvannia tvorchoi osobystosti u vyshchii i zahalnoosvitnii shkolakh – Pedagogy of Creative Personality Formation in Higher and Secondary Schools, 74(2), 156-160 [in Ukrainian].

Humenna, N.V. (2018). Osoblyvosti formuvannia ta komponenty profesiinoi kompetentnosti maibutnikh medychnykh pratsivnykiv [Features of formation and components of professional competence of future medical workers]. Zbirnyk naukovykh prats Natsionalnoi akademii prykordonnoi sluzhby Ukrainy. Seriia «Pedahohichni nauky» – Collection of Scientific Works of the National Academy of the Border Service of Ukraine. Series “Pedagogical Sciences”, 3(14), 103-117 [in Ukrainian].

Humenna, N.V. (2017). Rol yurydychnykh dystsyplin u formuvanni osobystosti maibutnoho medychnoho pratsivnyka [The role of legal disciplines in the formation of the personality of future medical worker]. Transnatsionalnyi rozvytok osvity ta medytsyny: istoriia, teoriia, praktyka, innovatsii – Transnational Development of Education and

Medicine: History, Theory, Practice, Innovations: Pro¬ceedings of the International Scientific and Practical Conference (pp. 64-65). Ternopil [in Ukrainian].

Etychnyi kodeks likaria Ukrainy, pryiniatyi Vseukrain¬skym zizdom likarskykh orhanizatsii ta X Zizdom Vse-ukrainskoho likarskoho tovarystva (VULT) vid 27 veresnia 2009 r. [The Code of Ethics of a Doctor of Ukraine, adopted by the All-Ukrainian Congress of Medical Organizations and the Xth Congress of the All-Ukrainian Medical Society (AUMS) from September 27, 2009]. Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/n0001748-09 [in Ukrainian].

Kichuk, Ya.V. (2010). Teoretychni i metodychni zasady formuvannia pravovoi kompetentnosti maibutnoho sotsialnoho pedahoha v umovakh universytetskoi pedahohichnoi osvity [Theoretical and methodical principles of formation of the legal competence of future social pedagogue in the conditions of university pedagogical conditions]. Doctor’s thesis. Odesa [in Ukrainian].

Kovalenko, D.V. (2013). Profesiino-pravova kompetentnist inzhenera-pedahoha yak meta profesiino-pravovoi pidhotovky maibutnoho fakhivtsia [Professional and legal competence of engineer-pedagogue as the purpose of vocational and legal training of future specialist]. Pedahohika formuvannia tvorchoi osobystosti u vyshchii i zahalnoosvitnii shkolakh – Pedagogy of Creative Personality Formation in Higher and Secondary Schools, 33, 194-202 [in Ukrainian].

Ohorodniichuk, І. (2014). Sutnist i struktura poniattia «pravova kompetentnist» maibutnikh inzheneriv [The essence and structure of the concept of “legal competence” of future engineers]. Pedahohichnyi dyskurs – Pedagogical Discourse, 17, 117-122 [in Ukrainian].

Zakon Ukrainy Pro vyshchu osvitu vid 01.07.2014 r. № 1556-VII [Law of Ukraine On Higher Education from July 1, 2014, № 1556-VII]. Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18 [in Ukrainian].

Radziievska, I.V. (2017). Teoretychni osnovy formuvannia profesiinoi kompetentnosti maibutnikh medychnykh fakhivtsiv [Theoretical principles of formation of professional competence of future medical specialists]. Science Rise: Pedagogical Education, 2(10), 4-8 [in Ukrainian].

Romanova, І.А. (2008). Kompetentnisnyi pidkhid do pravovoi osvity studentiv [Competence approach to the legal education of students]. Pedahohika ta psykholohiia – Pedagogy and Psychology, 33, 26-35 [in Ukrainian].

Khmil, I.Yu. (2020). Formuvannia pravovoi kompetentnosti maibutnikh likariv u protsesi navchannia medychnoho prava [Formation of the legal competence of future doctors in the process teaching Medical Law]. Candidate’s thesis. Kyiv [in Ukrainian].

(2005). The definition and selection of key competencies. Executive Summary. Paris: OECD. Retrieved from: http://www.oecd.org/pisa/35070367.pdf.

What are competence and competency frameworks? Retrieved from: http://www.cipd.co.uk/hr-resources/factsheets/competence-competency-frameworks.aspx.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-04-10

Як цитувати

Гуменна, Н. В., & Калинюк, Н. М. (2023). ПРАВОВА КОМПЕТЕНТНІСТЬ ЯК НЕОБХІДНА СКЛАДОВА ПРОФЕСІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ МЕДИЧНИХ ПРАЦІВНИКІВ . Медична освіта, (1), 104–112. https://doi.org/10.11603/m.2414-5998.2023.1.13832

Номер

Розділ

КОМПЕТЕНТНІСНИЙ ПІДХІД У ВИЩІЙ МЕДИЧНІЙ ОСВІТІ