МОТИВАЦІЙНО-ЕМОЦІЙНІ АСПЕКТИ ВИБОРУ ПРОФЕСІЇ ЛІКАРЯ ВСТУПНИКАМИ МЕДИЧНОГО ЗАКЛАДУ ВИЩОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.11603/m.2414-5998.2023.1.13564

Ключові слова:

вступник, мотивація, професія лікаря, медичний заклад вищої освіти, анкетування вступників

Анотація

Анотація. Розуміння мотивації вступників медичного ЗВО є вкрай важливим під час підготовки компетентного конкурентного фахівця, оскільки мотивована особа готова докладати та підтримувати зусилля для навчання, а в подальшому є відданою, здатною до ефективної роботи, безперервного вдосконалення своїх знань та постійного професійного зростання. Мотиваційний профіль вступника, який обирає професію лікаря, не є стереотипним, оскільки залежить як від ментального, соціально-культурного підґрунтя, так і від системи охорони здоров’я в країні мешкання. Метою дослідження було визначення основних мотивів вибору професії лікаря в українських вступників, оцінка їх взаємозв’язків та виявлення факторів, що з ними пов’язані. Проведено добровільне анонімне анкетування 202 вступників, яких було зараховано на навчання для здобуття ступеня магістра за спеціальністю 222 «Медицина» у Дніпровському державному медичному університеті в 2022 р. Визначено, що вступники медичного ЗВО обирали професію лікаря мотивовано: 51 % респондентів визначився щодо майбутнього фаху більше ніж за 3 роки до вступу, майже 30 % – за 2–3 роки до вступу. У кожного другого респондента серед людей, які входять до кола спілкування, були лікарі. Вступники медичного ЗВО мали внутрішню та зовнішню мотивацію до вибору професії лікаря. Здебільшого домінували фактори внутрішньої мотивації. Основними мотивами вступу до медичного закладу вищої освіти були: зацікавленість медичною наукою – 97,5 %, бажання допомагати іншим – 93,1 %, можливість отримати престижну професію – 88,6 %, інтерес до біологічних наук – 82,7 %, можливість гарантованого працевлаштування – 81,2 %. Вибір медичного фаху за порадою батьків був пов’язаний із такими мотиваційними складовими, як «сімейна традиція» (φ=0,30) і «відсутність інших варіантів» (φ=0,26). У респондентів цієї категорії реєструвався низький рівень зацікавленості медичною наукою (φ=0,51), вони мали тенденцію думати про кар’єру за кордоном (φ=0,17). Вступники жіночої статі, якщо порівняти зі вступниками чоловічої статі, достовірно частіше відзначали безальтернативність вибору професії лікаря (р<0,01), мали тенденцію частіше вступати до медичного ЗВО через бажання допомагати іншим (р=0,06), матеріальну зацікавленість/майбутню фінансову незалежність (р=0,06), бажання здобути вищу освіту (р=0,07). Мотиви вибору професії лікаря були подібними у респондентів, які вступили на навчання за державним замовленням, та у респондентів, які вступили на навчання за кошти фізичних та/або юридичних осіб (р>0,05 для всіх мотивів).

Біографії авторів

С. В. Захаров, Дніпровський державний медичний університет, Дніпро

Scopus Author ID 57381530200

О. О. Русакова, Дніпровський державний медичний університет, Дніпро

Scopus Author ID 57216310400

О. В. Смольянова, Дніпровський державний медичний університет, Дніпро

Scopus Author ID 57210428838

Посилання

Watari, T., Nagai, N., Kono, K., & Onigata, K. (2022). Background factors associated with academic motivation for attending medical school immediately after admission in Japan: A single-center study. Journal of General and Family Medicine, 23(3), 164-171. DOI 10.1002/jgf2.528.

Zayabalaradjane, Z., Abhishekh, B., Ponnusamy, M., Nanda, N., Dharanipragada, K., & Kumar, S. (2018). Factors Influencing Medical Students in Choosing Medicine as a Career. Online Journal of Health and Allied Sciences, 17(4), 5. Retrieved from: https://www.ojhas.org/issue68/2018-4-5.html.

Foong, C.C., Nazri, N.N.N., & Holder, N.A.K.A. (2018). I am Becoming a Doctor: Mine or Someone Else’s Will? Or Does it Even Matter? A Qualitative Investigation. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 14(7), 3253-3267. DOI 10.29333/EJMSTE/91680.

Hassan, M., Shahzad, F., & Waqar, S.H. (2020). Seeking motivation for selecting Medical Profession as a Career Choice. Pakistan Journal of Medical Sciences, 36(5), 941-945. DOI 10.12669/pjms.36.5.2799.

Wouters, A., Croiset, G., Isik, U., & Kusurkar, R.A. (2017). Motivation of Dutch high school students from various backgrounds for applying to study medicine: a qualitative study. BMJ open, 7(5), e014779. DOI 10.1136/bmjopen-2016-014779.

Kusurkar, R.A., Croiset, G., Galindo-Garré, F., & Ten Cate, O. (2013). Motivational profiles of medical students: Association with study effort, academic performance and exhaustion. BMC Medical Education, 13(1), 87. Retrieved from: http://www.biomedcentral.com/1472-6920/13/87.

Narayanasamy, M., Ruban, A., & Sankaran, P.S. (2019). Factors influencing to study medicine: a survey of first-year medical students from India. Korean Journal of Medical Education, 31(1), 61-71. DOI 10.3946/kjme.2019.119.

Goel, S., Angeli, F., Dhirar, N., Singla, N., & Ruwaard, D. (2018). What motivates medical students to select medical studies: a systematic literature review. BMC Medical Education, 18(1), 16. DOI 10.1186/s12909-018-1123-4.

Pruthi, S., Pandey, R., Singh, S., Aggarwal, A., Ramavat, A., & Goel, A. (2013). Why does an undergraduate student choose medicine as a career. The National Medical Journal of India, 26(3), 147-149. PMID: 24476160.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-04-10

Як цитувати

Захаров, С. В., Русакова, О. О., & Смольянова, О. В. (2023). МОТИВАЦІЙНО-ЕМОЦІЙНІ АСПЕКТИ ВИБОРУ ПРОФЕСІЇ ЛІКАРЯ ВСТУПНИКАМИ МЕДИЧНОГО ЗАКЛАДУ ВИЩОЇ ОСВІТИ. Медична освіта, (1), 35–41. https://doi.org/10.11603/m.2414-5998.2023.1.13564

Номер

Розділ

ПІДВИЩЕННЯ ЯКОСТІ ВИЩОЇ МЕДИЧНОЇ ОСВІТИ