ПІДГОТОВКА СТУДЕНТІВ МЕДИЧНИХ УНІВЕРСИТЕТІВ ДО СПІЛКУВАННЯ З ДІТЬМИ З ОСОБЛИВИМИ ПОТРЕБАМИ

Автор(и)

  • А. В. Вихрущ Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України https://orcid.org/0000-0002-1982-0768
  • Н. Б. Вихрущ Львівський національний університет імені Івана Франка https://orcid.org/0000-0002-8489-7964
  • І. Д. Драч Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України https://orcid.org/0000-0001-7198-5546
  • О. М. Христенко Львівський національний університет імені Івана Франка

DOI:

https://doi.org/10.11603/me.2414-5998.2021.1.11973

Ключові слова:

спілкування, виховання, діти з особливими потребами

Анотація

У статті розглядаються актуальні питання комунікаційної культури майбутніх лікарів. Автори аналізують різні підходи до визначення категорії дітей з особливими потребами, які потребують уніфікації. Виокремлено коло завдань, пов’язаних із педагогічною підготовкою майбутніх лікарів до надання медичних послуг дітям з особливими потребами: удосконалення методики викладання навчальних дисциплін етичного спрямування, доповнення змісту навчально-виховної роботи в закладах вищої медичної освіти інформаційними матеріалами про специфіку комунікації фахівців сфери охорони здоров’я з дітьми з особливими потребами, формування професійної готовності майбутніх лікарів до просвітницької роботи з батьками «особливих дітей». Визначено базові цінності в контексті культури спілкування майбутніх лікарів з дітьми з особливими потребами, такі, як: пацієнтоцентричність, особистісний підхід, повага людської гідності осіб з особливими потребами, реалізація їх прав та інтере­сів, створення усіх відповідних умов для ефективної діагностики, лікування й консультації дітей з особливими потребами, співпраця з фахівцями інших сфер та громадськістю щодо всебічної підтримки дітей даної категорії і їх родин. Виокремлено психологічні, педагогічні та філологічні аспекти об’єктивної самооцінки майбутніх лікарів як необхідної умови формування їх комунікаційної культури. Підкреслено важливість емпатії, врахування специфіки майбутньої професійної діяльності, особ­ли­вості спілкування з дітьми-сиротами, дітьми з інвалідністю. Доведено ефективність нових методів організації навчального процесу, таких, як: взаємне рецензування, самооцінка, експертна оцінка, підготовка опорних схем (mind map). Визначено перспек­тивні напрями дослідження, що пов’язані з упровадженням інклюзивних цінностей у навчально-виховний процес вищої медичної школи.

Біографія автора

А. В. Вихрущ, Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України

ResearcherID I-9562-2017

Посилання

Bobrivets, M. Den liudei z invalidnistiu [Day of people with disabilities]. Retrieved from: https://www.tenews.org.ua/post/show/1607067492-lyudi-z-invalidnistyu-nasampered-lyudi [in Ukrainian].

Vykhrushch, A.V., Yablon, T.V., & Drach, I.D. ( 2020). Dity z osoblyvymy potrebamy v umovakh reformuvannia systemy mistsevoho samovriaduvannia [Children with special needs in the context of reforming the system of local self-government]. Medychna osvita – Medical Education, 4, 10-15 [in Ukrainian].

Vykhrushch, A.V. (2020). Osvitnia polityka Polshchi (dity zdorovi ta z osoblyvymy potrebamy) [Education policy of Poland (healthy children and with special needs)]. Molod i rynok – Youth and the Market, 2 (181), 18-23 [in Ukrainian].

(2011). Vsemirnyiy doklad ob invalidnosti [World Disability Report]. VOZ: Vsemirnyiy bank – WHO: World Bank [in Russian].

Zasenko, V., & Kolupaieva, A. (2014). Dity z osoblyvymy potrebamy: prioritetni napriamky derzhavnoi polityky Ukrainy v haluzi osvity, sotsialnoho zakhystu v okhoroni zdorovia [Children with special needs: priority directions of the state policy of Ukraine in the field of education, social protection and health care]. Osoblyva dytyna: navchannia i vykhovannia – Special Child: Education and Upbringing, 3, 20-29 [in Ukrainian].

(2006). Konventsiia pro prava osib z invalidnistiu [Convention on the rights of persons with disabilities]. zakon.rada.gov.ua. Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_g71 [in Ukrainian].

Kolupaieva, A. (2010). Putivnyk dlia batkiv ditei z osoblyvymy osvitnimy potrebamy [Guide for parents of children with special educational needs]. Educational- methodical manual. Kyiv [in Ukrainian].

Sadova, I.I. (2020). Inkliuziia u zakladakh zahalnoi serednioi osvity Ukrainy tendentsii rozvytku [Inclusion in general secondary education institutions of Ukraine: development trends]. Drohobych: Posvit [in Ukrainian].

Chupakhina, S. (2017). Suchasni pidkhody u pidhotovtsi maibutnikh pedahohiv do inkliuzyvnoho navchannia ditei z osoblyvymy potrebamy [Modern approaches in the preparation of future teachers for inclusive education of children with special needs]. Osvitnii prostir Ukrainy –Educational Space of Ukraine, 11, 114-122 [in Ukrainian].

Andrew B. Symons, Denise Mc Guigan, & Elie, A. (2009). A curriculum to teach medical students to care for people with disabilities: development and initial implementation BMC Medical Education, 9, 78. Retrieved from: https://bmcmededuc.biomedcentral.com/articles/10.1186/1472-6920-9-78.

Vykhrushch, A., Fedchyshyn, N., Khvalyboha, T., & Drach, I. (2020). Development of students-foreigners” communicative competence by means of information techno¬logies under the conditions of the medical university. Mizhnarodnyi zhurnal vyshchoi osvity – International Journal of Higher Education, 9, 6, 276-285.

Marat, E. (2014). Rodzina z dzieckem niepełnosprawnym. W ks. Janicka, I., Liberska, H. Psychologia rodziny - Warshawa, Polshcha: Wydawnictwo Naukowe PWN SA.

Vychrushch, A. (2020). Samotność studentów pierwszego roku na uniwersytetach medycznych. Pedagogika Katolicka, 26 (1), 73–79.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-04-20

Як цитувати

Вихрущ, А. В., Вихрущ, Н. Б., Драч, І. Д., & Христенко, О. М. (2021). ПІДГОТОВКА СТУДЕНТІВ МЕДИЧНИХ УНІВЕРСИТЕТІВ ДО СПІЛКУВАННЯ З ДІТЬМИ З ОСОБЛИВИМИ ПОТРЕБАМИ. Медична освіта, (1), 75–82. https://doi.org/10.11603/me.2414-5998.2021.1.11973

Номер

Розділ

КОМПЕТЕНТНІСНИЙ ПІДХІД У ВИЩІЙ МЕДИЧНІЙ ОСВІТІ