ПЕРСПЕКТИВИ ТА ПРОБЛЕМИ ВИКЛАДАННЯ ДИСЦИПЛІНИ «ОХОРОНА ПРАЦІ В ГАЛУЗІ» СТУДЕНТАМ ФАРМАЦЕВТИЧНОГО ФАКУЛЬТЕТУ

Автор(и)

  • Л. І. Будняк Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України https://orcid.org/0000-0002-4869-1344
  • О. О. Покотило Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України https://orcid.org/0000-0003-3671-9212

DOI:

https://doi.org/10.11603/me.2414-5998.2021.1.11970

Ключові слова:

освіта, охорона праці, дистанційне навчання, фармацевтичний факультет

Анотація

Важливою складовою підготовки фахівця будь-якої спеціальності є формування системних знань щодо охорони праці, безпеки життєдіяльності, правових основ відносин між роботодавцем та працівником у реалізації його права на здорові та безпечні умови праці. Останнім часом чітко прослідковується тенденція до значного скорочення аудиторних годин викладання дисциплін з охорони праці, що спонукало нас до аналізу проблемних питань і формування перспектив викладання даної дисципліни.

Метою нашого дослідження було провести аналіз питань, що виникають у навчальному процесі, обґрунтувати доцільність та необхідність вивчення дисципліни «Охорона праці в галузі» майбутніми спеціалістами у галузі «Фармація (Промислова фармація)» та сформувати пропозиції щодо шляхів вдосконалення освітніх підходів.

У статті висвітлені питання актуальності вивчення випускниками фармацевтичних факультетів закладів вищої освіти дисципліни «Охорона праці в галузі». Відповідно до проблем сьогодення та глобального переходу на форми змішаного і дистанційного навчання у закладах вищої освіти, зазначено важливість змін в організації навчання. Проаналізовано психосоматичні особливості студентів при переході на дистанційну форму навчання.

Встановлено, що в умовах сьогодення підготовка майбутнього фахівця з відповідним усвідомленням ситуацій щодо безпеки є одним із найважливіших напрямів його професійної підготовки. Для формування у студентів системного розуміння необхідно викладати дисципліну «Охорона праці в галузі» на високому науково-технічному рівні, з достатнім обсягом аудиторних годин незалежно від напрямків спеціальностей, застосовуючи різні форми, засоби та інноваційні методи навчальної діяльності з акцен­том на дуальній освіті. Окрему увагу варто приділяти вивченню та аналізу нормативно-правових актів, оскільки незнання чи порушення закону не звільняє особу від відповідальності.

Біографії авторів

Л. І. Будняк, Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України

ResearcherID AAE-5521-2021
Scopus Author ID 57211323941

О. О. Покотило, Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України

ResearcherID Q-9021-2016
Scopus Author ID 24449696900

Посилання

Kotvitska, A. (2021). Problemni pytannia farmatsevtychnoi osvity v Ukraini [Problematic issues of pharmaceutical education in Ukraine]. Aptieka: Ezheniedielnik – Pharmacy: Weekly, 10 (1281). Retrieved from: https://www.apteka.ua/article/587425 [in Ukrainian].

Venediktov, V.S., Hrokholskyi, V.P., & Inshyn, M.I. (2006). Okhorona pratsi: yevropeiski i mizhnarodni standarty ta zakonodavstvo Ukrainy (porivnialnyi analiz): naukovo-praktychnyi posibnyk: u 2-t [Labor protection: European and international standards and legislation of Ukraine (comparative analysis): Scientific and practical manual: in 2 volumes]. Kyiv: Ministry of Justice of Ukraine, State Department for Approximation of Legislation, Ukrainian Association of Labor Law Specialists [in Ukrainian].

Zhukovina, O.V., Zaitsev, O.I., Zhukovin, O.I., & Hretska, H.A. (2009). Okhorona pratsi u farmatsevtychnii haluzi: navchalnyi posibnyk [Occupational safety in the pharmaceutical industry: a textbook]. Kyiv: Medytsyna [in Ukrainian].

Sudakova, I.Ye. (2008). Kompiuterni tekhnolohii navchannia ta yikh vplyv na psykhichni stany studenta [Computer-based learning technologies and their impact on the mental state of the student] Problemy osvity: zb. nauk. pr. – Problems of Education: Collection of Scient. Works. Кyiv: Institute of Innovative Technologies and Content of Education of the Ministry of Education and Science of Ukraine [in Ukrainian].

Trygubchak, O.V. (2013). Dosvid vykladannia dystsypliny “Farmakoekonomika” dlia studentiv spetsialnosti “Klinichna farmatsiia” [Experience of teaching the discipline «Pharmacoeconomics» for students majoring in «Clinical Pharmacy»]. Medychna osvita – Medical Education, 1, 85-87 [in Ukrainian].

Budniak, L.I., & Pokotylo, O.O. (2021). Innovative approaches for an effective distance learning the discipline “Introduction to pharmacy”. Planta+. Nauka, praktyka ta osvita: materialy Mizhnar. nauk. konf. – Science, practice and education: the Proceedings of the International Scientific and Practical Conference. Retrieved from: https://drive.google.com/file/d/1ojzXhAighAYkWQMavX1IFgS2TI8V1QQE/view.

Muhambetaliev, S.Kh., & Kasymova, A.Kh. (2016). The introduction of elements of dual education system: Experience, problems, prospects. Indian Journal of Science and Technology, 9 (47), 1-12. DOI: 10.17485/ijst/2015/v8i1/99711.

Reinhold, K., Siirak, V., & Tint, P. (2014). The development of higher education in occupational health and safety in Estonia and selected EU countries. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 143, 52-56.

Smedley, J., Dick, F., & Sadhra, S. (2013). Oxford handbook of occupational health edited. Publisher: Oxford University Press.

Stokes, H., & Cuervo, H. (2009). Challenging occupational health and safety education in schools. International Journal of Learning, 16 (2), 215-225.

Yildiz, A.N., Bilir, N., & Caman, O.K. (2012). Evaluation of occupational health teaching sessions for final year medical students. Saf. Health Work, 3 (2), 123-129. Retrieved from: https://doi.org/10.5491/SHAW.2012.3.2.123.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-04-20

Як цитувати

Будняк, Л. І., & Покотило, О. О. (2021). ПЕРСПЕКТИВИ ТА ПРОБЛЕМИ ВИКЛАДАННЯ ДИСЦИПЛІНИ «ОХОРОНА ПРАЦІ В ГАЛУЗІ» СТУДЕНТАМ ФАРМАЦЕВТИЧНОГО ФАКУЛЬТЕТУ. Медична освіта, (1), 50–54. https://doi.org/10.11603/me.2414-5998.2021.1.11970

Номер

Розділ

ПІДВИЩЕННЯ ЯКОСТІ ВИЩОЇ МЕДИЧНОЇ ОСВІТИ