EFFICIENCY OF STUDENTS’ INDEPENDENT WORK ON COMPUTERGENERATED TRAINING EXERCISES BASED ON COGNITIVE PROTOTYPES

Authors

  • A. M. Popov Zaporizhzhya State Medical University
  • O. A. Ryzhov Zaporizhzhya State Medical University
  • N. H. Vasylchuk Zaporizhzhya State Medical University

DOI:

https://doi.org/10.11603/mie.1996-1960.2014.3.3801

Abstract

The paper analyzes the possibility of intensifying students’ independent work using computer-generated special type of exercises based on prototypes of cognitive structures. Three basic types of tasks (training exercises) that can be automatically generated for the student with the basic structure of cognitive prototype. The evaluation of the academic performance of students who perform independent work course “Parasitology” based on cognitive prototypes, and assess the effectiveness of this type of training exercises to enhance the success of the subject. Experimental results demonstrate the high quality of student perceptions of educational material in the form of MK and qualitatively higher (12 %) success rates in compiling module control the experimental group that performed in the preparation of independent work from the MK.

References

Атанов Г. А. Деятельностный подход в обучении / Г. А. Атанов. - Донецк: ЕАИ-пресс, 2001. -160 с.

Безбородова С. В. Технологии интенсификации учебного процесса в образовательном учреждении: дис... канд. пед. наук: 13.00.01 / С. В. Безбородова-Н. Новгород, 2008. -206 с.

Медицинская протозоология. Содержательный модуль 5: для иностранных студентов мед. фак. / Т. И. Емец, Л М. Титова, А. Б. Приходько, В. И. Павличенко. - Запорожье, 2008.-30 с.

Лаврентьева Г. П. Методичні рекомендації з оцінювання психолого-педагогічних характеристик якості електронних освітніх ресурсів / Г. П. Лаврентьева // Інформаційні технології та засоби навчання. - 2014. - Т. 41, № 3. - С. 92-100.

Лекторский В. А. Когнитивный поход: научная монография /В. А. Лекторский.-М.: «Канон +» РООИ «Реабилитация», 2008.-464 с.

Леонтьев А. Н. Избранные психологические произведения: В 2-х т./А. Н. Леонтьев-М.: Педагогика, 1983.-351 с.

Никитина Е. Г. Интенсификация самостоятельной работы студентов / Е. Г. Никитина, О. Ф. Троицкая// Материалы Междунар. науч.-метод. конф. - Пермь: Изд. «ОТ и ДО».- 2008.-С. 152-156.

Подошва Н. В. Интенсификация самостоятельной работы студентов вузов при обучении курсу высшей математики : дис. канд. пед. наук: 13.00.02 / Н. В. Подошва - М., 2012.-191 с.

Рижов О. А. Методологічне та організаційне забезпечення системи післядипломної підготовки провізорів на основі інформаційних технологій: дис. док. фарм. наук: 15.00.01/О.А.Рижов-Київ,2010.-303 с.

Рыжов А. А. Алгоритмы формирования учебных элементов на основе структуры универсального класса объектов в интеллектуальных системах обучения / А. А. Рыжов, А. Н. Попов // Сборник работ Первого Всеукраинского съезда «Медична та біологічна інформатика і кібернетика» с международным участием - К. : Изд. НМАПО им. П. Л.Шупика.-2010.-С. 120.

Рыжов А. А. Когнитивный прототип как практический базис для структуризации и представления учебных декларативных знаний в ИСДО і А. А. Рыжов, А. Н. Попов ІІ Клиническая информатика и телемедицина. -2012. - № 1. - С. 133-138.

Рыжов А. А. Разработка и использование WYSIWYG WEB - редактора для создания эталонной модели учебного курса на основе когнитивных прототипов і А. А. Рыжов, А. Н. Попов іі Тези доповідей Всеукраїнської науково-методичної відеоконференції з міжнародною участю «Актуальні питання дистанційної освіти та телемедицини 2013»- Запорожье : Изд. ЗГМУ-2013.-С. 83.

Рыжов А. А. Программная реализация элементов когнитивных технологий в системе дистанционного обучения і А. А. Рыжов, А. Н. Попов іі Материалы науч.-прак- тич. конференции «Интеллектуальные системы принятия решений и проблемы вычислительного интеллекта (ISDMCI’2013)» - Херсон : Изд. ХНТУ . - 2013. - Т. 2. - C. 273-274.

Ткаченко О. Л. Теоретичні основи інтенсифікації навчального діалогу в сучасній школі і О. Л. Ткаченко іі Педагогіка і психологія формування творчої особистості: проблеми і пошуки : збірник наук. праць. - Вип. 31. - Київ- Запоріжжя, 2004.-С. 146—152.

Nkambou R. Advances in Intelligent Tutoring Systems і R. J. Nkambou, Bourdeau, R. Mizoguchi- Heidelberg : Springer Verlag, Studies in Computational Intelligence-Vol. 308.-S10 p.

Ryzhov A. Web-oriented Educational System for Supporting Students’ Learning Activity Based on Cognitive Prototypes і A. Ryzhov, A. Popov іі International Journal of e- Education, e-Business, e-Managementande-Learning.-2014. -Vol. 4, №. 4. (not published).

ISSN

Published

2015-05-14

How to Cite

Popov, A. M., Ryzhov, O. A., & Vasylchuk, N. H. (2015). EFFICIENCY OF STUDENTS’ INDEPENDENT WORK ON COMPUTERGENERATED TRAINING EXERCISES BASED ON COGNITIVE PROTOTYPES. Medical Informatics and Engineering, (3). https://doi.org/10.11603/mie.1996-1960.2014.3.3801

Issue

Section

Articles