АКТУАЛЬНІСТЬ СИМУЛЯЦІЙНИХ МЕТОДІВ НАВЧАННЯ НА ЕТАПІ ПІСЛЯДИПЛОМНОЇ ОСВІТИ ВИПУСКНИКІВ ВИЩИХ МЕДИЧНИХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДІВ
DOI:
https://doi.org/10.11603/1811-2471.2019.v.i4.10798Ключові слова:
симуляційні методи навчання, післядипломна освіта, практичні навичкиАнотація
Згідно із сучасними світовими тенденціями та запитом вітчизняної медицини, найдоцільнішим способом оволодіння практичними навичками як студентами, починаючи з першого курсу, так і лікарями-практиками, є тренінги у симуляційних центрах.
Мета – визначення рівня компетентності випускників вищих медичних навчальних закладів щодо володіння переліком практичних навичок та умінь.
Матеріал і методи. Проведено анкетування за шкалою оцінки знань Королівського коледжу лікарів загальної практики у двох групах лікарів-інтернів першого року навчання зі спеціальності «Загальна практика – сімейна медицина» до та після практичного заняття у симуляційному центрі. До 1 групи увійшли лікарі-інтерни, які під час отримання освіти не мали практичного медичного досвіду за межами вищого навчального закладу (n=86); до 2 групи (n=16) – лікарі-інтерни, які під час навчання працювали у закладах охорони здоров’я на посадах середніх медичних працівників.
Результати. У результаті аналізу отриманих даних було встановлено, що лікарі-інтерни 1 групи оцінили свій рівень володіння практичними навичками, як такий, що потребує підвищення. Лікарі-інтерни, які під час отримання освіти у медичних вищих навчальних закладах працювали у закладах охорони здоров’я, мали достовірно вищий рівень показників володіння практичними навичками, що належать до компетенції середнього медичного персоналу.
Висновки. Тренінги щодо рівня оволодіння практичними навичками та уміннями при застосуванні симуляційних методів навчання є високоефективними, що доводять результати наших досліджень.
Посилання
Bern, I., Ezer, T., Cohen, J., Overal, J., & Seniuta, I. (2012). Prava liudyny u sferi okhorony zdorovia: praktychnyi posibnyk [Human rights in health: a practical guide]. Seniuta, I. (Ed.). Lviv: Vyd-vo LOBF “Medytsyna i parvo” - Lviv: Issue of LOBF "Medicine and Law" [in Ukrainian].
Tolstanov, А.К., Voronenko, Yu.V., & Hoida, N.H. (2012). Orhanizatsiia nadannia nevidkladnoi medychnoi dopomohy u tsentri pervynnoi medyko-sanitarnoi dopomohy (metodychni rekomendatsii) [Organization of emergency medical care in the center of primary health care (methodical recommendations)]. NMAPO im. P.L. Shupyka, DU “Ukrainskyi instytut stratehichnykh doslidzhen MOZ Ukrainy, DZ ‘Dnipropetrovska medychna akademiia” – NMAPE named by P.L. Shupyk, State Institution “Ukrainian Institute for Strategic Studies of the Ministry of Health of Ukraine”, State Enterprise “Dnipropetrovsk Medical Academy”. Kyiv [in Ukrainian].
Shekera, O.G., Matiukha, L.F., Maliutina, N.V., Klymenko, L.V., Tulika, T.I. (2014). Rol symuliatsiinykh metodiv navchannia na pisliadyplomnomu etapi medychnoi osvity likariv zahalnoi praktyky – simeinykh likariv [The role of simulation training methods in the postgraduate stage of medical education of GPs - family doctors]. Zbirnyk naukovykh prats spivrobitnykiv NMAPO im. P.L. Shupyka – Collection of Scientific Works of NMAPE named by P.L. Shupyk, 23 (1), 643-647. Kyiv [in Ukrainian].
Kovalchuk, L.Ya. (2000). Osnovni tendentsii rozvytku svitovoyi vyshchoi shkoly. Vprovadzhennia suchasnykh tekhnolohii u navchalnyi protses Ternopilskoi derzhavnoi medychnoi akademii imeni I. Ya. Horbachevskoho: dosiahnennia i perspektyvy [The basic tendencies of development of the world high school. The introduction of modern technologies in the educational process of the Ternopil State Medical Academy named after I. Horbachevsky: achievements and prospects]. Medychna osvita – Medical Education, 2, 5-11 [in Ukrainian].
Levytskyi, P.R. (2012). Osoblyvosti zasvoiennia praktychnykh navychok studentamy medychnoho fakultetu z medytsyny nadzvychainykh sytuatsii [Features of mastering practical skills by students of the medical faculty of emergency medicine]. Medychna osvita – Medical Education, 3, 49-51 [in Ukrainian].
Muravyov, K.A., Khozhayan, A.B., & Roy, S.V. (2011). Symulyatsyonnoe obuchenye v medytsynskom obrazovanii – perelomnyy moment [Simulation training in medical education – a turning point]. Fundamentalnye issledovaniya – Basic Research, 10 (3), 534-537 [in Russian].
Hnatiuk, M.S., Tatarchuk, L.V., & Slabyi, O.B. (2011). Osoblyvosti zasvoiennia studentamy praktychnykh navychok z operatyvnoi khirurhii ta topohrafichnoi anatomii u DVNZ “Ternopilskyi derzhavnyi medychnyi universytet imeni I. Ya. Horbachevskoho” [Peculiarities of students' practical skills in surgical surgery and topographic anatomy at the Ternopil State Medical University named after I. Ya. Horbachevsky]. Novi napriamky vprovadzhennia kredytno-modulnoi systemy orhanizatsii navchalnoho protsesu u vyshchykh medychnykh i farmatsevtychnomu zakladakh Ukrainy III-IV rivniv akredytatsii: m-ly nauk.-prakt. konferentsii – New Directions of Introduction of Credit-transfer of Organization of Educational Process in Higher Medical and Pharmaceutical Establishments of Ukraine of III-IV levels of Accreditation: Materials of Conference. Ternopil: Ukrmedknyha [in Ukrainian].