МОТИВАЦІЙНІ ТА ПСИХОЛОГІЧНІ ЧИННИКИ У ВИБОРІ СПЕЦІАЛЬНОСТЕЙ «СЕСТРИНСЬКА СПРАВА» І «ПАРАМЕДИК»

Автор(и)

  • О. В. Денефіль Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України
  • Р. С. Усинський Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України
  • О. О. Кулянда Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України
  • К. Є. Юріїв Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України

DOI:

https://doi.org/10.11603/2411-1597.2024.2.14802

Ключові слова:

мотиваційні чинники роботи, психологічні характеристики, профорієнтаційна робота, медсестри, парамедики

Анотація

Вступ. Вибір професії для молоді є тим фактором, який у подальшому вплине на долю людини. При цьому велику роль відіграють мотиваційні чинники, які формуються в процесі підготовки до такого вибору. При виборі професії зазвичай керуються фінансовим аспектом або вибирають її як хобі. А найкращу результативність праці спостерігають тоді, коли ці обидва чинники збігаються. Оскільки матеріальні чинники при виборі професії медсестри чи парамедика є сумнівними, то нам цікаво було дослідити, які ж саме фактори впливають на вибір професії молодими людьми, що саме мотивує їх у цьому нелегкому процесі.

Мета роботи – проаналізувати мотиваційні чинники, якими керуються майбутні медсестри і парамедики у виборі професії.

Основна частина. У нашому дослідженні взяли участь 59 студентів I–II курсів Тернопільського націо­нального медичного університету імені І. Я. Горбачевського МОЗ України, які здобувають освіту за спеціальностями «Сестринська справа» і «Парамедик». При цьому використовували опитувальник, який ми створили, і надіслали його у вигляді Google Forms респондентам. Участь в опитуванні була добровільною та анонімною. За результатами анкетування, більшість опитаних за типом темпераменту становили холерики, тоді як за іншими типами темпераменту розподіл був однаковим. Перші місця в рейтингу мотиваційних чинників при виборі професії займали такі відповіді: «хочу допомагати людям», «робота є захоплюючою», «професія заслуговує поваги в людей», «хочу працювати в комфортних умовах». Тобто, як ми бачимо, майбутні медсестри і парамедики керуються більше альтруїстичними чинниками при виборі професії. Практично не вплинули на такий вибір батьки та друзі. Звертає на себе увагу і той фактор, що на дані спеціальності набагато легше було вступити, тому ті, хто не пройшов за конкурсом на медичний факультет, але вирішили здобути медичну спеціальність, усе ж таки продов­жили свій шлях у цій сфері. Любить спілкуватися з людьми більшість респондентів, що є досить важливим у виборі даних професій. Комунікативні навички в подальшому будуть відігравати значну роль у формуванні професійної майстерності. Майже половина опитаних у майбутньому, після отримання диплома, хотіла б отримати роботу за кордоном за спеціальністю. Така мотивація, як «вийти заміж чи одружитися з людиною, спорідненою за професією», була досить низькою серед опитаних. Свої варіанти відповідей студенти надавали аналогічні тим, які були в нашому опитувальнику.     

Висновки. Молодими людьми при виборі спеціальності «Сестринська справа» чи «Парамедик» керують більше альтруїстичні чинники, такі, як співчуття та бажання допомагати людям. Тому при проведенні професійної орієнтації з даних спеціальностей саме на цьому і необхідно акцентувати основну увагу. Опитувальник, який ми розробили, показав досить високу інформативність щодо мотиваційних чинників при виборі майбутньої професії в галузі медицини, оскільки на більшість запитань було отримано позитивні відповіді, тому його можна в подальшому (після вдосконалення та доповнення) використовувати з метою якісної професійної орієнтації серед молоді.

Посилання

Bytyqi, Q. (2022). The impact of motivation on organizational commitment: an empirical study with kosovar employees. Prizren Social Science Journal, 4(3), 24-32. DOI: 10.32936/pssj.v4i3.187.

Alhakami, Y., Baker, O. G. (2018). Exploring the factors influencing nurses’ work motivation. Iris Journal of Nursing & Care, 1(1), 1-12. DOI: 10.33552/ijnc.2018.01.000503.

Kusurkar, R.A., Ten Cate, T.J., Van Asperen, M., Croiset, G. (2011). Motivation as an independent and a dependent variable in medical education: a review of the literature. Med Teach, 33(5), 242-262. DOI: 10.3109/0142159X.2011.558539.

Lambrou, P., Kontodimopoulos, N., & Niakas, D. (2010). Motivation and job satisfaction among medical and nursing staff in a Cyprus public general hospital. Hum Resour Health, 8, 26. DOI: 10.1186/1478-4491-8-26.

Guo, B., Zhao, L., Gao, Y., Peng, X., Zhu, Y. (2017). The status of professional identity and professional self-efficacy of nursing students in China and how the medical documentaries affect them: a quasirandomized controlled trial. International Journal of Nursing Sciences, 4 (2), 152-157. DOI: 10.1016/j.ijnss.2017.03.006.

Pruthi, S., Pandey, R., Singh, S., Aggarwal, A., Ra-mavat, A., & Goel, A. (2013). Why does an undergraduate student choose medicine as a career. The National Medical Journal of India, 26(3), 147-149. PMID: 24476160.

Kusurkar, R.A., Croiset, G., Galindo-Garré, F., & Ten Cate, O. (2013). Motivational profiles of medical students: Association with study effort, academic performance and exhaustion. BMC Medical Education, 13(1), 87. Retrieved from: http://www.biomedcentral.com/1472-6920/13/87.

Foong, C.C., Nazri, N.N.N., & Holder, N.A.K.A. (2018). I am becoming a doctor: mine or someone else’s will? Or does it even matter? A qualitative investigation. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 14(7), 3253-3267. DOI: 10.29333/EJM-STE/91680.

Hassan, M., Shahzad, F., & Waqar, S.H. (2020). Seeking motivation for selecting Medical Profession as a Career Choice. Pakistan Journal of Medical Sciences, 36(5), 941-945. DOI: 10.12669/pjms.36.5.2799.

Narayanasamy, M., Ruban, A., & Sankaran, P.S. (2019). Factors influencing to study medicine: a survey of first-year medical students from India. Korean Journal of Medical Education, 31(1), 61-71. DOI: 10.3946/kjme.2019.119.

Synenko, M.Yu., & Marushchak, M.I. (2023). Doslid­zhennya motyvatsiynykh chynnykiv roboty medsester [Study of motivation factors of nurses’ work]. Medsestrynstvo – Nursing, 3-4, 197-203. DOI: 10.11603/2411-1597.2023.3-4.14564 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-07-30

Як цитувати

Денефіль, О. В., Усинський, Р. С., Кулянда, О. О., & Юріїв, К. Є. (2024). МОТИВАЦІЙНІ ТА ПСИХОЛОГІЧНІ ЧИННИКИ У ВИБОРІ СПЕЦІАЛЬНОСТЕЙ «СЕСТРИНСЬКА СПРАВА» І «ПАРАМЕДИК». Медсестринство, (2), 39–43. https://doi.org/10.11603/2411-1597.2024.2.14802

Номер

Розділ

Статті