ОСОБЛИВОСТІ ПІЗНАВАЛЬНОГО ПРОЦЕСУ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ У ЗАКЛАДАХ ОСВІТИ З ІНКЛЮЗИВНОЮ ФОРМОЮ НАВЧАННЯ
DOI:
https://doi.org/10.11603/2411-1597.2024.1.14673Ключові слова:
особливі освітні потреби, аутизм, педагогічний процесАнотація
Вступ. У цій статті йдеться про особливості роботи зі школярами, які мають особливі освітні потреби.
Мета роботи – теоретично обґрунтувати особливості пізнавального процесу молодших школярів у закладах освіти з інклюзивною формою навчання.
Основна частина. Педагогічна робота зі школярами, які мають особливі освітні потреби, спрямована передусім на максимальний розвиток загальних соціально-адаптаційних навичок, навичок самообслуговування, вміння спілкуватися та адекватно проявляти соціальну поведінку, практичну підготовку до життя у суспільстві. В учнів із затримкою психічного розвитку, на відміну від розумової відсталості, наявні порушення у структурі так званих «передумов інтелекту». Ці порушення охоплюють працездатність, пізнавальну активність, емоційно-вольові компоненти діяльності, увагу, пам’ять, сприйняття. Водночас «власний інтелект» (різні форми мисленнєвої діяльності, зокрема словесно-логічне мислення) виявляє високий потенціал для розвитку, що можна реалізувати через адекватну та своєчасну корекційну допомогу. В дітей з розладами аутичного спектра найширший спектр відхилень, наприклад порушення спілкування в них має первинний характер, у всіх погано розвинена мова, як рецептивна (мовлення), так і експресивна. Абстрактне мислення відстає у розвитку, діти розуміють лише прості однозначні вказівки, вони відірвані від реальності та мають слабкий, неповний і викривлений зв’язок з оточенням. Школярам з особливими освітніми потребами необхідно надавати додатковий час для вивчення конкретних навичок. Усі учні із затримкою психічного розвитку повинні бути під медичним наглядом, зокрема педіатра та психіатра. Учитель повинен систематично аналізувати результати спостережень лікарів і враховувати їх при організації навчально-виховного процесу. Дуже важливим аспектом у роботі з такими дітьми є забезпечення обережності педагогічного процесу, щоб уникнути надмірного навантаження вже вразливої нервової системи.
Висновки. Останнім часом зростає увага до вивчення та корекції різноманітних психічних розладів у дітей. Літературних джерел, включаючи рекомендації щодо розумової відсталості, порушень навчання і виховання, а також стосовно асоційованих проблем у поведінці та спілкуванні, є вже велика кількість. Однак багато питань вивчено недостатньо.
Посилання
Bohush, A.M. (2006). Dity i sotsium: osoblyvosti sotsializatsii ditei doshkilnoho ta molodshoho shkilnoho viku [Children and society: peculiarities of socialization of children of preschool and primary school age]. Luhansk: Alma-mater [in Ukrainian].
Romanchuk, O. (2008). Nepovnospravna dytyna v simi ta v suspilstvi [A disabled child in the family and in society]. Lviv: Litopys [in Ukrainian].
Chervonna, T.Sh. (2009). Korektsiini zaniattia z rozvytku psykhichnykh protsesiv u ditei 4-6 rokiv [Remedial classes on the development of mental processes in children 4-6 years old]. Kharkiv [in Ukrainian].
Ivanova, I.B. (2000). Sotsialno-psykholohichni problemy ditei-invalidiv [Social and psychological problems of disabled children]. Kyiv: Lohos [in Ukrainian].
Bohush, A.M., Havrysh, N.V., & Saprykina, O.V. (2015). Teoriia i metodyka rozvytku movlennia ditei rannoho viku [Theory and methods of speech development of young children]. Kyiv: Vydavnychyi Dim «Slovo» [in Ukrainian].
Yatsenko, T. (2011). Diahnostyka psykhichnoho rozvytku ditei doshkilnoho viku [Diagnostics of mental development of preschool children]. Kremenchuk [in Ukrainian].
Skrypnyk, T. (2019). Dity z autyzmom v inkliuzii. Stsenarii uspikhu: monohrafiia [Children with autism in inclusion. Success scenarios: a monograph]. Kyiv: Kyiv. univers. im. B. Hrinchenka [in Ukrainian].
Kolupaieva, A.A. (2006). Do problemy poniatiino‐terminolohichnykh vyznachen u suchasnii spetsialnii pedahohitsi [To the problem of conceptual and terminological definitions in modern special pedagogy]. Dydaktychni ta sotsialno-psykholohichni aspekty korektsiinoi roboty u spetsialnii shkoli: Nauk.-metod. zb. Vypusk 8 – Didactic and socio-psychological aspects of correctional work in special schools: Scientific method. coll. Issue 8. Kyiv [in Ukrainian].
Tarasun, V., & Khvorova, H. (2004). Kontseptsiia rozvytku, navchannia i sotsializatsii ditei z autyzmom [The concept of development, education and socialization of children with autism]. Navch. posib. dlia vyshchykh navchalnykh zakladiv – Education manual for higher educational institutions. Kyiv: Nauk. svit [in Ukrainian].
Lazarenko, T. (2002). Psykholohichna adaptatsiia do protsesu navchannia ditei 6-8 rokiv iz zatrymkoiu psykhichnoho rozvytku [Psychological adaptation to the learning process of children 6-8 years old with mental retardation]. Extended abstract of candidate’s thesis. Kyiv [in Ukrainian].
Lozova, V.I. (1990). Piznavalna aktyvnist shkoliariv [Cognitive activist of schoolchildren]. Kharkiv [in Ukrainian].
Skrypnyk, T. (2010). Fenomenolohiia autyzmu [Phenomenology of autism]ю Kyiv: Vydavnytstvo «Feniks» [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Медсестринство
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.