EFFICIENCY OF COMPUTER-GENERATED TRAINING EXERCISES OF THE SUBJECT «INFORMATION TECHNOLOGIES IN PHARMACY BASED ON COGNITIVE PROTOTYPES

Authors

  • A. M. Popov Zaporizhzhya State Medical University

DOI:

https://doi.org/10.11603/mie.1996-1960.2014.4.3832

Abstract

The paper describes a research to corroborate a hypothesis that wor king on training exercises based on prototypes of human cognitive structures helps enhance student’s knowledge digestion and engagement in learning process, gain a higher level of t h eir progress in studies and achieve a better academic performance. The results of t he research confirmed the hypothesis of better and more rapid digestion of declarative knowledge on the subject of “Information Technologies in Pharmacy”, represented in the tor m of prototypes of human cognitive structures. The results of the entrance test controls showed better on average by 10 % (p<0.05) theoretical achievements of students in the experimental group who wor ked on training exercises in the format of cognitive structures. Drowning a ch art of students’ perfor mance in control and experimental groups for ten lessons and a trend line (linear regression) on it allowed us to hi ghlight the si gnificant difference in the inclinations of the lines with indices of 0.067 and 0.111 in the control and experimental group, respectively. This indicated a stable acceleration of knowledge by students in t he experimental group in comparison with the control group and proved an enhanced academic perfor mance among the groups of students.

References

Компьютерная программа «Инструментальная система для создания обучающих программ RATOS» / О. А. Рижов, Э. О. Супрун: А.с. N° 30927; заявл. 07.09.2009 № 31085.

Лекторский В. А. Когнитивный подход. Научная монография / В. А. Лекторский - М. : Канон +, РООИ «Реабилитация», 2008. - 464 с.

Микешина Л. А. Эпистемология и когнитивная наука: базовые категории и принципы взаимодействия / Л. А. Микешина // Когнитивный подход : науч. монография. - М. : Канон+, РООИ «Реабилитация», 2008. - С. 2057.

Попова З. Д. Когнитивная лингвистика / З. Д. Попова, И. А. Стернин - М. : АСТ, Восток-Запад, 2007. - 315 с.

Рыжов А. А. Алгоритмы формирования учебных элементов на основе структуры универсального класса объектов в интеллектуальных системах обучения / А. А. Рыжов, А. Н. Попов // Медична та біологічна інформатика і кібернетика: Перший Всеукраїнський з’їзд з міжнародною участю, 23-26 червня 2010 р. : збірник праць. - К. : НМАПО імені П. Л. Шупика, 2010. - С. 120.

Рыжов А. А. Когнитивный прототип как практический базис для структуризации и представления учебных декларативных знаний в ИСДО / А. А. Рыжов, А. Н. Попов // Клиническая информатика и Телемедицина. - 2012. - №9 1. - С. 133-138.

Рыжов А. А. Разработка и использование

WEB - редактора для создания эталонной модели учебного курса на основе когнитивных прототипов / А. А. Рыжов, А. Н. Попов // Тези доповідей Всеукраїнської науково-методичної відеоконференції з міжнародною участю «Актуальні питання дистанційної освіти та телемедицини 2013» - Запорожье : ЗГМУ, 2013. - С. 83.

Рыжов А. А. Программная реализация элементов когнитивных технологий в системе дистанционного обучения / А. А. Рыжов, А. Н. Попов // Материалы науч. - практич. конференции «Интеллектуальные системы принятия решений и проблемы вычислительного интеллекта (ISDMCI’2013) » - Херсон : ХНТУ 2013. - Т 2. - C. 273-274.

Рижов О. А. Ефективність самостійної роботи студента над комп’ютерно-генерованими учбовими завданнями на основі когнітивних прототипів / О. А. Рижов, А.М. Попов, Н. Г Васильчук // Медична інформатика та інженерія. - 2014. - № 3. - С. 24-31.

Стернин И. А. Когнитивная интерпретация в лингвокогнитивных исследованиях / И. А. Стернин // Вопросы когнитивной лингвистики. - 2004. - №9 1. - С. 65-69.

Kalyuga S. Assessment of learners’ organized knowledge structures in adaptive learning environments / S. Kalyuga // Applied Cognitive Psychology. - 2006. - № 20. - P. 333-342.

Margolis E. Concepts: Core Readings / E. Margolis,

S. Laurence. - Massachusetts: MIT Press. - 1999. - 616 p.

Ryzhov A. Web-oriented Educational System for Supporting Students’ Learning Activity Based on Cognitive Prototypes / A. Ryzhov, A. Popov // International Journal of e-Education, e-Business, e-Management and e-Learning. - 2014. - Vol. 4., No. 4. - P. 310-320.

Published

2015-05-15

How to Cite

Popov, A. M. (2015). EFFICIENCY OF COMPUTER-GENERATED TRAINING EXERCISES OF THE SUBJECT «INFORMATION TECHNOLOGIES IN PHARMACY BASED ON COGNITIVE PROTOTYPES. Medical Informatics and Engineering, (4). https://doi.org/10.11603/mie.1996-1960.2014.4.3832

Issue

Section

Articles