ПСИХОЛОГІЧНА АДАПТАЦІЯ СТУДЕНТІВ СТАРШИХ КУРСІВ ПІД ЧАС ВІЙНИ

Автор(и)

  • О. В. Денефіль Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України
  • С. А. Мусієнко Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України
  • Ю. В. Зьомко Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України

DOI:

https://doi.org/10.11603/1811-2471.2022.v.i4.13504

Ключові слова:

опитувальник FPI, форма В, студенти, війна

Анотація

РЕЗЮМЕ. У статті представлено матеріали дослідження зміни психологічних характеристик студентів під час війни.

Мета – дослідити зміни психологічних характеристик студентів 4–5 курсів медичного факультету через тиждень і через півроку від початку війни.

Матеріал і методи. Проведено обстеження 30 чоловіків і 30 жінок, які є студентами 4–5 курсу Тернопільського національного медичного університету імені І. Я. Горбачевського, віком 20–22 роки. Перше анкетування проведено 3 березня, друге – 31 серпня. Психологічне обстеження проведено за допомогою Фрайзбурзького особистісного опитувальника FPI, форма B. Перед початком кожного тестування досліджуваних інформували про умови його проведення і методики, які будуть використовуватися, їм надавали гарантії нерозголошення отриманої інформації, що відповідає принципам інформаційної згоди.

Результати. Відповідно до отриманих досліджень виявлено, що у жінок під час першого анкетування, порівняно з другим, були достовірно більші значення за шкалами: невротичність, спонтанна агресивність, депресивність, реактивна агресивність, сором’язливість та емоційна лабільність. Натомість достовірно зросли під час другого анкетування урівноваженість та екстраверсія. Аналізуючи отримані результати у чоловіків ми виявили, що під час першого анкетування, порівняно з другим, були достовірно більші значення за шкалами: невротичність, спонтанна агресивність, депресивність, дратівливість, реактивна агресивність, емоційна лабільність. Натомість достовірно зросли під час другого анкетування товариськість, урівноваженість та екстраверсія.

Висновки. Результати психологічних досліджень студентів за 03.03.2022 та 31.08. 2022, показали, що молодь повернула всі звичні захисні механізми, адаптувалася та відновила психологічний ресурс. Психоемоційний стан студентів-чоловіків стабілізувався у більшій мірі, ніж у жінок.

Посилання

Radetska, LV., Laba, І.О., Smachylo, А.І., Nechaeva, О.О., Lopatenko, К.О., & Baumer, М.М. (2020). Osoblyvosti proiaviv boiovykh stresovykh rozladiv u poranenykh viyskovosluzhbovciv zbroynykh syl Ukrayiny – uchasnykiv boiovykh diy [Features of the manifestations of combat stress disorders in wounded servicemen of the armed forces of Ukraine – participants in hostilities]. Medsestrynstvo – Nursing, 4, 23-26 [in Ukrainian].

Reshtakova, N.O. (2019). Depresiya yak odyn z chynnykiv, shho spryiaiut rozvytku psykhosomatychnykh rozladiv [Depression as one of the factors contributing to the development of psychosomatic disorders]. Medsestrynstvo – Nursing, 1, 29-31 [in Ukrainian].

Reshtakova, N.O. (2020). Psykhichnyi stan naselennia pid chas pandemiyi COVID-19 [The mental state of the population during the COVID-19 pandemic]. Medsestrynstvo – Nursing, 3, 19-20 [in Ukrainian].

Reshtakova, N.O. (2020). Tryvogha yak odna z form nevrotychnykh zakhvoriuvanj ta metody yiyi diaghnostyky [Anxiety as one of the forms of neurotic diseases and methods of its diagnosis]. Medsestrynstvo – Nursing, 1, 65-66 [in Ukrainian].

Telets, Yu. (2021). Dva keisy dlia medpracivnykiv, yaki dopomozhut zapobihty kovidniy panitsi ta stresu [Two cases for medical workers that will help prevent common panic and stress]. Dovidnyk holovnoyi medychnoyi sestry – Handbook of the Head Nurse, 5, 40-42 [in Ukrainian].

Khaustova, O.O. (2019). Psykhosomatychni masky tryvohy [Psychosomatic masks of anxiety]. Ukrayinsjkyi medychnyi chasopys – Ukrainian Medical Journal, 4(1), 53-60 [in Ukrainian].

Bulakh, V.P. (2014). Stres ta yoho vplyv na orghanizm liudyny [Stress and its effects on a human body]. Medsestrynstvo – Nursing, 3, 10-15 [in Ukrainian].

Denefil, O.V. (2013). Osoblyvosti kardiointervalohrafiyi ta psykholohichnoho stanu molodykh liudei z riznym ryzykom rozvytku arterialnoyi hipertenziyi [Features of cardiointervalography and psychological state of young people with different risk of developing arterial hypertension]. Zaporozhskiy meditsynskiy zhurnal – Zaporizhzhia Medical Journal, 3, 21-24 [in Ukrainian].

Petkov, B.A. (2015). Psykholohichni osoblyvosti vplyvu stresu na zahalnyi rozvytok dytyny [Psychological features of the influence of stress on the general development of a child]. Osvita ta rozvytok obdarovanoyi osobystosti – Education and Development of Gifted Personality, 6 (37), 33-36 [in Ukrainian].

Yevtushyk, Yu.O., & Chernecka, I.V. (2015). Doslidzhennia vplyvu stresu na zhyttia ta diyalnist liudyny [Study of the impact of stress on human life and activity]. Studentskyi visnyk NUVGhP – Student Bulletin of the National University of Water Management and Nature Management, 3(5), 71-73 [in Ukrainian].

Lutcenko, O.L. (2017). Fraiburzkyi osobystisnyi opytuvalnyk FPI – perevirka validnosti ta lokalna standartyzatsiya [FPI Freiburg Personality Questionnaire – validation and local standardization]. Visnyk Kharkivskoho natsionalnoho universytetu imeni V. N. Karazina. Serija Psykholohiya – Bulletin of Kharkiv National University named after V. N. Karazin. Psychology series, 61, 49-54 [in Ukrainian].

Denefil, O.V., & Bilinska, T.M. (2007). Svidotstvo pro reiestraciyu avtorskoho prava na tvir № 23327 [Certificate of copyright registration for the work No. 23327]. Psykhodiaghnostychna kompiuterna prohrama «Fraiburzkyi osobystisnyi opytuvalnyk FPI, forma B» – Psychodiagnostic computer program "Freiburg Personality Questionnaire FPI, Form B". Kyiv.: Derzhavnyi departament intelektualnoyi vlasnosti [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-01-26

Як цитувати

Денефіль, О. В., Мусієнко, С. А., & Зьомко, Ю. В. (2023). ПСИХОЛОГІЧНА АДАПТАЦІЯ СТУДЕНТІВ СТАРШИХ КУРСІВ ПІД ЧАС ВІЙНИ. Здобутки клінічної і експериментальної медицини, (4), 100–104. https://doi.org/10.11603/1811-2471.2022.v.i4.13504

Номер

Розділ

Оригінальні дослідження