ОСОБЛИВОСТI ОКРЕМИХ ВИДIВ СПРИЙМАННЯ У ШКОЛЯРIВ ЗI СЛУХОВОЮ ДЕПРИВАЦIЄЮ

Автор(и)

  • M. I. Klishch ДВНЗ «Тернопiльський державний медичний унiверситет iменi I. Я. Горбачевського МОЗ України»
  • S. N. Vadziuk ДВНЗ «Тернопiльський державний медичний унiверситет iменi I. Я. Горбачевського МОЗ України»

DOI:

https://doi.org/10.11603/1811-2471.2016.v27.i3.6770

Ключові слова:

нейросенсорна приглухуватість, школярі, сприймання.

Анотація

Резюме. З використанням комп’ютерної програми «Efecton Studio 2009» досліджено особливості сприймання розміру, простору та часу школярами молодшого, середнього і старшого шкільного віку з нейросенсорною приглухуватістю. Встановлено достовірну різницю показників сприймання школярів усіх вікових періодів, які мали порушення слуху, відносно осіб відповідної вікової групи з нормальним слухом. Показано також вікові відмінності та їх особливості у школярів обох порівнюваних груп. Зроблено висновок, що процес сприймання у школярів з вадами слуху розвивається за тими ж законами, що i сприймання у школярів без порушень слуху, однак специфiка порушення супроводжується несвоєчасним формуванням мiжфункцiональних взаємодiй (мiж сприйманням i мовою), що негативно впливає на розвиток однієї з найскладніших властивостей сприймання – усвiдомленостi, що й призводить до порушень основних видів сприймання.



Посилання

Vikova fiziolohiya z osnovamy shkilʹnoyi hihiyeny : pidruchnyk / I. P. Anosov, V. KH. Khomatov, N. H. Sydoryak [ta in.]. – Melitopolʹ : TOV «Vydavnychyy budynok MM D», 2008. – 433 s.

Vyhot·skyy L. S. Osnovy defektolohyy / L. S. Vyhot·skyy. – SPb. : Lanʹ, 2003. – 236 s.

Hafyyatullyna H. SH. Kharakter fyzycheskoho y psykhofyzyolohycheskoho razvytyya slaboslyshashchykh detey / H. SH. Hafyyatullyna, A. M. Mendzherytskyy, E. V. Trofymova // Funktsyonalʹnoe sostoyanye y zdorovʹe cheloveka : 2 Vseross. nauch.-prakt. konf. : materyaly konf. – Rostovna-Donu, 2008. – S. 56–57.

Helʹsinsʹka deklaratsiya Vsesvitnʹoyi medychnoyi asotsiatsiyi pro etychni pryntsypy provedennya naukovykh medychnykh doslidzhenʹ za uchastyu lyudyny [Elektronnyy resurs]. – Rezhym dostupu : http://www.wma.net/en/20ac tivities/10ethics/10helsinki/index.html.

Holovchyts L. A. Doshkolʹnaya surdopedahohyka / L. A. Holovchyts. – M. : VLA DOS , 2001. – 322 s.

Yzuchenye slaboslyshashchykh detey v protsesse obuchenyya / pod red. R. M. Boskysa. – M. : Pedahohyka, 1989. – 357 s.

Kontseptsiya derzhavnoyi prohramy «Slukh» na 2008–2012 roky [Elektronnyy resurs]. – Rezhym dostupu: http://www.moz.gov.ua/portal/dn_20080521_0.html.

Metodyka rozvytku usnoho movlennya u ditey z porushennyam slukhu z vykorystannyam surdotekhnichnykh pryladiv: polifonatora, slukhomovnykh trenazheriv (pochatkovyy etap). NVP VABOS , NDI otolarynholohiyi MOZ Ukrayiny. – K., 2001.

Mykhalenkova Y. A. Praktykum po psykholohyy detey s narushenyem slukha / Y. A. Mykhalenkova. – SPb. : 2004, Rechʹ. – 98 s.

Nazarova L. P. Metodyka razvytyya slukhovoho vospryyatyya u detey s narushenyyamy slukha / L. P. Nazarova. – M. : VLA DOS , 2001, 288 s.

Pelymskaya T. V. Formyrovanye ustnoy rechy u doshkolʹnykov s narushennym slukhom / T. V. Pelymskaya, N. D. Shmatko. – M. : VLA DOS , 2003. – 224 s.

Rechytskaya E. H. Hotovnostʹ slaboslyshashchykh detey shkolʹnoho vozrasta k obuchenyyu v shkole / E. H. Rechytskaya, E. V. Parkhalyna. – M. : VLA DOS , 2000. – 114 s.

Samoshchenko Y. V. Hlukhoy rebenok / Y. V. Samoshchenko. – Donetsk : Stalker, 2003. – 118 s.

Stanovlenye funktsyy pamyaty, vnymanyya y myshlenyya u detey so snyzhennym slukhom / E. V. Trofymova, L. A. Huterman, V. B. Voynov, A. M. Mendzherytskyy // Ross. fyzyol. zhurn. ym. Y. M. Sechenova. – 2004. – T. 90, № 8. – S. 347.

Trofymova E. V. Vozrastnye osobennosty funktsyonalʹnoho sostoyanyya detey s neyrosensornoy tuhoukhostʹyu / E. V. Trofymova, H. SH. Hafyyatullyna // Obmen veshchestv pry adaptatsyy y povrezhdenyy : mezhdunar. konf. – Rostov-na-Donu, 2009. – S. 50–53.

Feklystova S. N. Razvytye slukhovoho vospryyatyya y obuchenye proyznoshenyyu uchashchykhsya s narushenyem slukha : ucheb.-metod. posob. / S. N. Feklystova. – Mn. : BHPU, 2008. – 223 s.

Fomichova L. I. Surdopedahohika. Khrestomatiya. – K. : NPU imeni M.P. Drahomanova, 2003. – 1, 2 tt.

Chernyshova L. V. Rozvytok zorovoho spryymannya u ditey z vadamy slukhu [Elektronnyy resurs] / L. V. Chernyshova. – Rezhym dostupu : http://www. rusnauka.com/34_NIEK_2010/Medecine/54637.doc.htm

Yann P. A. Vospytanye y obuchenye hlukhoho rebenka / P. A. Yann. – M. : VLA DOS , 2003. – 212 s.

Council for International Organizations of Medical Sciences (CIOMS) [Elektronnyy resurs]. – Rezhym dostupu: http://www.cioms.ch/

Prognostic factors in sudden sensorineural hearing loss: our experience and a review of the literature / W. Narozny, J. Kuczkowski, J. Kot [et al.] // Ann. Otol. Rhinol. Laryngol. – 2006. – Vol. 115, № 7. – P. 553–558.

##submission.downloads##

Опубліковано

2016-10-10

Як цитувати

Klishch, M. I., & Vadziuk, S. N. (2016). ОСОБЛИВОСТI ОКРЕМИХ ВИДIВ СПРИЙМАННЯ У ШКОЛЯРIВ ЗI СЛУХОВОЮ ДЕПРИВАЦIЄЮ. Здобутки клінічної і експериментальної медицини, 27(3). https://doi.org/10.11603/1811-2471.2016.v27.i3.6770

Номер

Розділ

Оригінальні дослідження