ДОКАЗОВИЙ КОНТЕНТ ЩОДО МЕДИЧНОЇ ПОМИЛКИ У ВИКЛАДАННІ ДИСЦИПЛІНИ «ЗАГАЛЬНА ПРАКТИКА – СІМЕЙНА МЕДИЦИНА»

Автор(и)

  • Л. С. Бабінець Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України
  • І. М. Галабіцька Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України
  • І. В. Махніцька Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України

DOI:

https://doi.org/10.11603/1811-2471.2024.v.i2.14732

Ключові слова:

медична помилка, загальна практика – сімейна медицина, клінічна практика

Анотація

РЕЗЮМЕ. Важливе місце у підготовці спеціалістів із загальної практики – сімейної медицини займає контент щодо медичної помилки у загальнолікарській практиці.

Мета дослідження – вивчити особливості стану проблеми медичної помилки у підготовці спеціалістів із загальної практики – сімейної медицини.

Матеріал і методи. Проаналізовано доказовий контент щодо медичної помилки у викладанні дисципліни «Загальна практика – сімейна медицина».

Результати. Частота діагностичних помилок у загальнолікарській практиці або ситуацій, коли клініцист має всю інформацію, необхідну для встановлення діагнозу, але все ж ставить неправильний діагноз, становить 15 %. Діагностичні помилки у сфері сімейної медицини пов’язані з великим навантаженням і потоком пацієнтів. Діагностичні помилки частіші, ніж інші види помилок, проте вважається, що більшості з них можна запобігти. Дослідження виявляють три основні причини: прогалини в знаннях, неправильне тлумачення результатів діагностичних тестів, когнітивне спотворення.

Висновки. Напрацьовано низку стратегій уникнення медичних помилок. Найвідомішими є такі: анамнез і фізикальний огляд; список проблем і диференцйна діагностика; мнемоніка та контрольні списки; червоні прапорці та стратегія виключення найгіршого сценарію; прицільне тренування клінічного мислення та людського фактор.

Посилання

Medytsyna za Devidsonom: pryntsypy i praktyka: posibnyk: per. 23-ho anhl.vyd. U 3-kh tomakh [Medicine according to Davidson: principles and practice: manual: trans. 23rd English ed. In 3 volumes]. (2020) Кyiv: ВСВ «Medycyna».

Sox, H., Higgins, M.C., Owens, D.K. (2013). Medical decision making. (2nd ed.) Chichester: Wiley–Blackwell.

Scott, I.A. (2009) Errors in clinical reasoning: causes and remedial strategies. BMJ, 338, b186.

Trowbridge, R.L., Rencic, J.J., Durning, S.J. (2015) Teaching clinical reasoning. Philadelphia: American College of Physicians.

Vincent, C. (2006). Patient safety. Edinburgh: Churchill Livingstone.

Robertson, J.J., Long, B. (2018) Suffering in silence: medical error and its impact on health care providers. J. Emerg. Med., 54(4), 402-409. DOI:10.1016/j.jemermed.2017.12.001

Halabitska, I.M., Babinets, L.S. (2021) Different consequences of the treatment of osteoarthritis in gastrointestinal comorbidity with exocrine pancreatic insufficiency. Family Medicine & Primary Care Review, 23(4), 422-428. DOI:10.5114/fmpcr.2021.108207.

Wu, A.W. (2000) Medical error: the second victim. The doctor who makes the mistake needs help too. BMJ. 2000;320(7237):726-727. doi:10.1136/bmj.320.7237.726

Higgins, M.C.S.S., Herpy, J.P. (2021). Medical error, adverse events, and complications in interventional radiology: liability or opportunity? Radiology, 298(2), 275-283. DOI:10.1148/radiol.2020202341

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-07-09

Як цитувати

Бабінець, Л. С., Галабіцька, І. М., & Махніцька, І. В. (2024). ДОКАЗОВИЙ КОНТЕНТ ЩОДО МЕДИЧНОЇ ПОМИЛКИ У ВИКЛАДАННІ ДИСЦИПЛІНИ «ЗАГАЛЬНА ПРАКТИКА – СІМЕЙНА МЕДИЦИНА». Здобутки клінічної і експериментальної медицини, (2), 146–149. https://doi.org/10.11603/1811-2471.2024.v.i2.14732

Номер

Розділ

Погляд на проблему