ОРГАНІЗАЦІЙНО-МЕТОДИЧНІ ОСОБЛИВОСТІ УРОКІВ ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ З УЧНЯМИ ШКІЛЬНОГО ВІКУ В МАЛОКОМПЛЕКТНІЙ ШКОЛІ

Автор(и)

  • Н. О. Давибіда Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України
  • М. В. Корінь Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України

DOI:

https://doi.org/10.11603/1811-2471.2023.v.i2.13891

Ключові слова:

малокомплектна школа, фізична культура, тестові випробування, сільська школа

Анотація

РЕЗЮМЕ. Важливим завданням розвитку освіти України в ХХІ ст. є створення ефективної системи навчання і виховання молоді. Сьогодні перед освітою в Україні стоїть чимало проблем, однією з яких є збереження та реорганізація малокомплектних шкіл. На сьогодні поняття «малокомплектна школа» є інтегративним, яке охоплює різноманітні загальноосвітні заклади, що відрізняються за видами діяльності, умовами функціонування, кількістю учнів, які навчаються у них, національним і соціальним складом, територіальним розміщенням. За визначенням енциклопедичних джерел, малокомплектна школа – це школа без паралельних класів, з малим контингентом учнів, де, як правило, учні двох, трьох або чотирьох класів об'єднуються в один клас-комплект. З класом-комплектом працює один вчитель.

Мета роботи – удосконалити процес навчальної діяльності учнів на уроках фізичної культури в малокомплектній сільській школі.

Матеріал і методи. Теоретичний аналіз і узагальнення науково-методичної літератури, вивчення документальних матеріалів і педагогічне спостереження.

Результати. За час дослідження, нами розроблено і впроваджено програму уроків фізичної культури в класах-комплектах з використанням індивідуального і диференційованого навчання. Визначено організаційні умови ефективності уроків фізичної культури в класах-комплектах, а саме: підвищення рухової активності молодших учнів шляхом активного поновлення рухового досвіду старших учнів; дотримання в освітньому процесі дидактичних принципів фізичного виховання; забезпечення органічної єдності мотиваційного та практичного компонентів результату навчання; диференційований добір засобів і методів навчання фізичних вправ на основі урахування мотивації, рухових здібностей та фізичної підготовленості школярів; індивідуальний підхід до планування фізичних вправ, організації діяльності та дозування фізичного навантаження; забезпечення системи контролю і оцінювання навчальних досягнень учнів на уроках фізичної культури.

Висновки. Доведено, що використання індивідуального та диференційованого навчання фізичних вправ учнів у класах-комплектах дозволяє ефективніше реалізувати завдання вдосконалення фізичних якостей учнів.

Посилання

Bratanky, O. (2000). Realizatsiia dyferentsiiovanoho navchannia v umovakh kombinovanoho uroku [Implementation of differentiated learning in the conditions of a combined lesson]. Ridna shkola – Native school, 11, 49-52 [in Ukrainian].

Vaskov, Yu.V., & Pashkov, I.M. (2001). Oriientovni kryterii otsiniuvannia diialnosti uchniv na urokakh fizychnoi kultury [Indicative criteria for evaluating student performance in physical education lesson]. Teoriia ta praktyka fizychnoho vykhovannia – Theory and Practice of Physical Education, 2, 2-12 [in Ukrainian].

Holovchenko, O. (2009). Otsinka profiliu indyvidualnoho styliu navchalnoi diialnosti na urotsi fizychnoi kultury. [Evaluation of the profile of the individual style of educational activity in the lesson of physical culture]. Fizychne vykhovannia, sport i kultura zdorovia u suchasnomu suspilstvi – Physical education, sports and health culture in modern society. Lutsk : RVV “Vezha” Volyn. nats. un-tu im. Lesi Ukrainky, 3(7), 44-49 [in Ukrainian].

Hrabyk, N.M. (2012). Stan fizychnoi pidhotovlenosti uchniv 5–6 klasiv silskoi shkoly [The state of physical fitness of pupils of the 5th-6th grades of a rural school]. Fizychne vykhovannia, sport i kultura zdorovia u suchasnomu suspilstvi – Physical education, sports and health culture in modern society, 4, 260-263 [in Ukrainian].

Hryhorash, V.V. (Ed.) (2004). Zakon Ukrainy Pro zahalnu seredniu osvitu [Law of Ukraine On general secondary education]. Normatyvno-pravove zabezpechennia osvity: Ch. 1: Doktryna, zakony, kontseptsii – Regulatory and legal provision of education: Part 1.Doctrine, laws, concepts. Kharkiv: Osnova [in Ukrainian].

Kostiuk, Yu.S. (2013). Suchasni pidkhody shchodo modernizatsii urokiv fizychnoi kultury uchniv osnovnoi malokomplektnoi shkoly [Modern approaches to the modernization of physical education lessons for elementary school students]. Visnyk Zaporizkoho natsionalnoho universytetu: zb. nauk. prats. Pedahohichni nauky – Bulletin of Zaporizhzhya National University: coll. of science works Pedagogical sciences. Zaporizhzhia [in Ukrainian].

Pakhalchuk, N.O. (2012). Orhanizatsiia fizychnoho vykhovannia molodshykh shkoliariv u silskii shkoli [Organization of physical education of younger schoolchildren in a rural school]. Pedahohichni nauky: teoriia, istoriia, innovatsiini tekhnolohii – Pedagogical sciences: theory, history, innovative technologies, 2 (20), 303-310 [in Ukrainian].

Ruban, V.Yu. (2016). Vikovi osoblyvosti fizychnoho rozvytku uchniv pochatkovykh klasiv silskykh zahalnoosvitnikh shkil [Age-specific features of physical development of primary school students in rural secondary schools]. Sportyvnyi visnyk Prydniprovia – Sports Bulletin of the Dnieper Region, 3, 184-188 [in Ukrainian].

Cherpak, Yu.V. (2012). Kryterii otsiniuvannia uchniv na urokakh fizychnoi kultury v suchasnykh umovakh. [Criteria for evaluating students in physical education classes in modern conditions]. Fizychne vykhovannia v suchasni shkoli – Physical Education in a Modern School, 5, 20-22 [in Ukrainian].

Chyzhyk, V.V., & Hordiichuk, V.I. (2014). Vplyv fakultatyvnykh zaniat z fizychnoi kultury na rukhovu pidhotovlenist pidlitkiv, yaki prozhyvaiut v silskii mistsevosti. [The influence of optional classes in physical culture on the motor readiness of teenagers living in rural areas]. Pedahohika, psykholohiia ta medyko-biolohichni problemy fizychnoho vykhovannia i sportu – Pedagogy, Psychology and Medical and Biological Problems of Physical Education and Sports, 6, 76-82 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-06-01

Як цитувати

Давибіда, Н. О., & Корінь, М. В. (2023). ОРГАНІЗАЦІЙНО-МЕТОДИЧНІ ОСОБЛИВОСТІ УРОКІВ ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ З УЧНЯМИ ШКІЛЬНОГО ВІКУ В МАЛОКОМПЛЕКТНІЙ ШКОЛІ. Здобутки клінічної і експериментальної медицини, (2), 48–53. https://doi.org/10.11603/1811-2471.2023.v.i2.13891

Номер

Розділ

Оригінальні дослідження