МІЖДИСЦИПЛІНАРНІ ЗВʼЯЗКИ У СИСТЕМІ МЕДИЧНОЇ ОСВІТИ ЯК БАЗА ДЛЯ ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНИХ КОМПЕТЕНЦІЙ МАЙБУТНЬОГО ЛІКАРЯ
DOI:
https://doi.org/10.11603/1811-2471.2022.v.i1.13010Ключові слова:
медична освіта, компетентність, міждисциплінарні звʼязкиАнотація
РЕЗЮМЕ. Прискорення соціально-економічного розвитку людства диктує необхідність змін у підготовці фахівців будь-якої сфери. Не є винятком і медична галузь, яка повинна забезпечити високу якість освіти випускникам вищої школи, що є можливим тільки на базі нової концептуальної основи з використанням компетентнісного підходу.
Компетентність, як володіння компетенцією, виявляється в ефективній діяльності і включає особисте ставлення до предмета і продукту діяльності; компетентність – це інтегративне утворення особистості, що інтегрує в собі знання, уміння, навички, досвід.
Формування компетенцій майбутнього лікаря є головною умовою при складанні освітніх та робочих програм за дисциплінами, які повинні стати базою професійного світогляду працівника медичних закладів. Особливо це стосується фундаментальних дисциплін, на основі яких формується лікарське мислення і розуміння змісту клінічних дисциплін.
Здатність майбутніх лікарів до аналізу та синтезу починається з вивчення базових медико-біологічних дисциплін, які нерозривно повʼязані між собою: нормальна та патологічна анатомія, гістологія, нормальна та патологічна фізіологія. Але вивчення цих предметів неможливе, у свою чергу, без базових наукових знань з математики, фізики, геометрії та, навіть, філософії.
Висновки. Завдяки міждисциплінарним звʼязкам, у майбутніх лікарів формуються головні компетенції у вигляді досвіду чотирьох типів:
– досвіду пізнавальної діяльності – у формі знань;
– досвіду творчої діяльності – у формі умінь приймати ефективні рішення;
– досвіду здійснення емоційно-ціннісних ставлень – у формі особистісних орієнтацій;
– досвіду здійснення відомих способів діяльності – у формі умінь діяти за зразком.
Посилання
Kolesnyk, Yu.M., Nerianov, Yu.M. & Mykhaylovska, N.S. (2014). Shliakhy optymizatsiï pidhotovky likariv zahalnoi praktyky-simeinoi medytsyny na dodyplomnomu etapi vidpovidno do Naskriznoi prohramy [Ways of optimization of training of doctors of general practice – family medicine at undergraduate stage in accordance with the Рermeating program]. Zaporozhskiy mieditsinskiy zhurnal – Zaporizhzhia Medical Journal, 1 (82), 109-112 [in Ukrainian].
Hlushko, L.V., Symchych, S.V., Fedorov, Kh.S., Havrysh, T.Yu. & Kozlova, V.T. (2016). Kompetentisnyi pidkhid yak osnovnyi priorytet vykladannia pervynnoi spetsializatsii ta perepidhotovky likariv za spetsialnistiu zahalna praktyka-simeina medytsyna [Competence approach as the main priority of teaching primary specialization and retraining of doctors in the specialty of general practice-family medicine]. Zdorovia suspilstva – The Health of Society, 5 (3-4), 69-72 [in Ukrainian].
Khvysiuk, O.M., Marchenko, V.H., Korzh., O.M & Zhadan, I.A. (2015). Formuvannia svitohliadu likaria zahalnoiy praktyky-simeynoiy medytsyny i shliakhy udoskonalennia yakosti yoho pidhotovky [Formation of the worldview of a general practitioner-family medicine and ways to improve the quality of his training]. Simeyna medytsyna – Family Medicine, 2, 194-195 [in Ukrainian].
Holovan, M.S. (2008). Kompetentsiia i kompetentnist: dosvid teorii, teoriia dosvidu [Competence and competence: experience theory, experience theory]. Vyshcha osvita Ukrainy – High Education in Ukraine, 3, 23-30 [in Ukrainian].
Kolesnyk, Yu.M., Syvolap, V.D., Mykhailovska, N.S. & Kulinich, T.O. (2013). Problemy ta perspektyvy pidhotovky simeinykh likariv na dodyplomnomu etapi [Issues and perspectives of family doctors training at undergraduate stage]. Patolohiia – Pathology, 1 (27), 7-9 [in Ukrainian].
Trubacheva, S.E. (2004). Umovy realizatsiyi kompetentnisnoho pidhodu v navchalnomu protsesi. Kompetentnisnyi pidkhid u suchasnii osviti: svitovyi dosvid ta ukrainski perspektyvy: Biblioteka z osvitnoi polityky [Conditions for the implementation of the competence approach in the educational process. Competence approach in modern education: world experience and Ukrainian perspectives: Library of educational policy]. Kyiv: «K.I.C.» [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2022 Здобутки клінічної і експериментальної медицини
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.