ВПРОВАДЖЕННЯ В НАВЧАЛЬНИЙ ПРОЦЕС ЛІКАРІВ-ІНТЕРНІВ ТА СТУДЕНТІВ КОМПЛЕКСНОЇ ПРОГРАМИ НАДАННЯ ДОПОМОГИ ЛЮДЯМ, ЩО ПОСТРАЖДАЛИ ВНАСЛІДОК ВОЄННИХ ДІЙ

Автор(и)

  • О. П. Венгер Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України
  • Т. І. Іваніцька Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України
  • Ю. І. Мисула Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України
  • О. Є. Смашна Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України
  • Л. М. Сас Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України
  • В. С. Білоус Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України
  • О. О. Люта Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України
  • Т. П. Гусєва Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України
  • М. Є. Коваль Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України
  • В. О. Пастушак Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України

DOI:

https://doi.org/10.11603/1811-2471.2022.v.i3.12961

Ключові слова:

інтерни, студенти, психіатрична допомога, внутрішньо переміщені особи, військовослужбовці

Анотація

Вступ. Внаслідок повномасштабного вторгнення росії в Україну виникла необхідність удосконалити навики роботи спеціалістів, підготувати нові кваліфіковані кадри, розробити програми та методичний інструментарій, аби забезпечити якісну та доступну допомогу у сфері охорони психічного здоров’я для людей, що постраждали внаслідок воєнних дій.

Мета: удосконалити навчальні програми підготовки лікарів-інтернів за спеціальністю «Психіатрія» та студентів, враховуючи воєнний стан та необхідність надавати психіатричну, психотерапевтичну та психологічну допомогу внутрішньо переміщеним особам (ВПО), військовослужбовцям ЗСУ та людьми, які пережили травматичні події.

Матеріали і методи. Протягом дослідження нами було опитано 537 осіб: з них 379 внутрішньо переміщених та 158 військовослужбовців ЗСУ. Для проведення дослідження та оптимізації отриманих результатів нами було використано психометричні шкали, психопатологічний, патодіагностичний, клініко-діагностичний, бібліографічний метод та метод структурно-логічного аналізу. Методичною основою дослідження став системний підхід.

Результати. У ході проведено обстеження внутрішньо переміщених осіб та військовослужбовців, ми виявили значну потребу фахової допомоги у сфері психічного здоров’я. Оскільки прогностично, дана проблема буде щороку набувати актуальності та поширеності, виникла необхідність удосконалити навчальні програми лікарів-інтернів за спеціальністю «Психіатрія». Дані впровадження включають усі необхідні навики для роботи з даною цільовою групою людей і можуть слугувати прикладом для удосконалення навчальних програм для студентів, що навчаються на кафедрі.

Висновки. Запроваджена програма та проведені обстеження активно сприяють розвитку клінічного мислення майбутнього лікаря, дають необхідні знання, алгоритми дій, тренують оперативно діяти у критичній ситуації та надавати якісну психіатричну допомогу ВПО та військовослужбовцям ЗСУ. Вивчення таких тем, як гостра реакція на стрес, розлади адаптації, посттравматичний стресовий розлад є особливо актуальними для студентів, тому важливо додати до програми предмету «Психіатрія та наркологія» додаткові години для вивчення проблем і методів боротьби з ними.

Посилання

Shkrobot, S.I., Venger, O.P., Smashna, O.Y., Nestorovych, Y.M., Mysula, Y.I., Sas, L.M., Bilous, V.S., & Kostina, O.O. (2016). Aspekty vprovadzhennya v navchalnyy protses elektyvnoho kursu «Dopomoha patsiyentam iz postravmatychnym stresovym rozladom» [Aspects of introduction of an elective course in educational process "Assistance to patients with post-traumatic stress disorder"]. Proceedings from ХІІІ Vseukrayinskoyi naukovo-praktychnoyi konferentsiyi z mizhnarodnoyu uchastyu «Aktualni pytannya yakosti medychnoyi osvity» – XIII All-Ukrainian scientific-practical conference with international participation "Topical issues of quality of medical education" (pp. 196-198). [in Ukrainian].

Shkrobot, S.I., Venger, O.P., Smashna, O.Y., Mysula, Y.I., Bilous, V.S., Sas, L.M., & Nestorovych, Y.M. (2015). Vazhlyvist formuvannya osobystosti studenta u vyshchomu navchalnomu zakladi [The importance of forming a student’s personality in higher education]. Proceedings from Vseukrayinskoyi navchalno-naukovoyi konferentsiyi z mizhnarodnoyu uchastyu, prysvyachenoyi pamyati rektora, chlena-korespondenta NAMN Ukrayiny, profesora Leonida Yakymovycha Kovalchuka Realizatsiya zakonu Ukrayiny «Pro vyshchu osvitu» u vyshchiy medychniy ta farmatsevtychniy osviti Ukrayiny» – All-Ukrainian educational and scientific conference with international participation, dedicated to the memory of the Rector, Corresponding Member of the National Academy of Medical Sciences of Ukraine, Professor Leonid Yakymovych Kovalchuk Implementation of the Law of Ukraine" On Higher Education "in Higher Medical and Pharmaceutical Education of Ukraine"(pp. 253-254). Ternopil: TDMU [in Ukrainian].

Venger, O.P., & Sas, L.M. (2016). Dezadaptatsiya v sotsiumi yak naslidok uchasti v konfliktnykh sytuatsiyakh [Disadaptation in society as a consequence of participation in conflict situations]. Zbirnyk materialiv of pidsumkovoyi LIX naukovo-praktychnoyi konferentsiyi – Final LIX scientific-practical conference. Ternopil: TDMU [in Ukrainain].

Venger, O.P. (2015). Okremi aspekty problemy psykhichnykh rozladiv unaslidok ekstremalnykh sytuatsiy [Some aspects of the problem of mental disorders due to extreme situations]. Visnyk naukovykh doslidzhen – Bulletin of Scientic Research, 4 (77), 57-58 [in Ukrainian].

Venger, O.P., Smashna, O.Y., Sas, L.M., Mysula, Y.I., Bilous, V.S., Liuta, O.O., & Guseva, T.P. (2020). Suchasnyy stan ta perspektyvy pidhotovky likariv-interniv za spetsialnistyu «Psykhiatriya» [The current state and prospects of training doctors- interns in the specialty “Psychiatry”]. Visnyk sotsialnoyi hihiyeny ta orhanizatsiyi okhorony zdorovya Ukrayiny – Bulletin of Social Hygiene and Health Protection Organization of Ukraine, 31 (83), 62-66 [in Ukrainain].

Vysochyna I.L., Kramarchuk, V.V., Rosytska, O.A., & Aharkov, S.F. (2016). Aktyvni formy navchannia yak sposib motyvatsii likariv-interniv. [Active forms of teaching as a way of motivating interns]. Aktualni problemy rozvytku osvity i nauky v umovakh hlobalizatsii. Materialy vseukrainskoi naukovoi konferentsii – Actual Problems of Development of Education and Science in the Conditions of Globalization. Proceedings of the All-Ukrainian Scientific Conference, 1 (2), 227 [in Ukrainian].

Yurieva, L.M., Nosov, S.H., & Nikolenko, A.Ye. (2018). Pisliadyplomna pidhotovka z fakhu “Psykhiatriia” u profilaktytsi syndromu emotsiinoho vyhorannia [Postgraduate training in Psychiatry in the prevention of emotional burnout syndrome among psychiatrists]. Medychna osvita – Medical Education, 3, 82-84. DOI: 10.11603/me.2414-5998.2018.3.8896 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-11-14

Як цитувати

Венгер, О. П., Іваніцька, Т. І., Мисула, Ю. І., Смашна, О. Є., Сас, Л. М., Білоус, В. С., … Пастушак, В. О. (2022). ВПРОВАДЖЕННЯ В НАВЧАЛЬНИЙ ПРОЦЕС ЛІКАРІВ-ІНТЕРНІВ ТА СТУДЕНТІВ КОМПЛЕКСНОЇ ПРОГРАМИ НАДАННЯ ДОПОМОГИ ЛЮДЯМ, ЩО ПОСТРАЖДАЛИ ВНАСЛІДОК ВОЄННИХ ДІЙ. Здобутки клінічної і експериментальної медицини, (3), 25–30. https://doi.org/10.11603/1811-2471.2022.v.i3.12961

Номер

Розділ

Оригінальні дослідження