ОЦІНКА ХАРАКТЕРУ ПСИХОМОТОРНОЇ АКТИВНОСТІ ТА ФІЗИЧНОГО РОЗВИТКУ ОРГАНІЗМУ В ОСІБ ЮНАЦЬКОГО ВІКУ

Автор(и)

  • V. D. Voloshyn Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка
  • G. B. Gumenyuk Тернопольский национальный педагогический университет имени Владимира Гнатюка

DOI:

https://doi.org/10.11603/2415-8798.2017.4.8281

Ключові слова:

фізичний розвиток, проба Сєркіна, тепінг-тест, зоровомоторна реакція, слухомоторна реакція.

Анотація

Характер психомоторної активності індивідуума визначається, насамперед, генетикою, моделюється умовами середовища є вагомим фактором успішності адаптації людини до умов життя. Особливо активно специфіка нейродинаміки
впливає на формування адаптаційних реакцій у дитячому і підлітковому віці, зокрема в процесі навчання.

Мета дослідження – вивчити ефективність психомоторних реакцій і загального рівня фізичного розвитку осіб юнацького віку, які займаються одним видом навчальної діяльності.

Матеріали і методи. Проведено дослідження працездатності серцево-судинної і респіраторної систем, ряду антропометричних показників, процесів збудження і гальмування, сенсомоторних реакцій. Використані комплексні діагностичні комп’ютерні програми “Фізіолог”, “Вимірювання простої слухо-моторної реакції “Reaction-Test”. В ході роботи було обстежено 87 практично здорових осіб юнацького віку.

Результати досліджень та їх обговорення. За результатами дослідження, 83,3 % обстежених мають середньосильну нервову систему і лише 16,7 % – середньослабку. За результатами тепінг-тесту, в 75 % обстежених лабільність нервової системи є високою, у 25 % – середній рівень лабільності. Дослідження працездатності серцево-судинної системи показало, що 54 % осіб мають середній рівень індексу Руф’є, 26 % – задовільний, а 11 і 9 % обстежених – відповідно високий і низький рівні фізичної працездатності. За результатами оцінки функції зовнішнього дихання встановлено, що в середньому по групі час затримки дихання при першій спробі становив (40,40±8,60) с – це нижня межа норми для нетренованих людей. Час виконання другої проби відповідає нормі – (18,20±2,17) с, але тривалість третьої фази на (5,00±1,80) с менша від норми – (30±4,50) с.

Висновки. Встановлено, що у 83,3 % обстежених середньосильна нервова система, при цьому достатньо високий рівень її лабільності. Швидкий розвиток збудження і гальмування (в межах норми) сприяє успішності перебігу когнітивних процесів. Працездатність нервової і кардіореспіраторної систем в більшості обстежених відповідає середньому рівню. Показники фізичного розвитку й ефективність психомоторних реакцій знаходяться в межах вікової норми. Однак відновлення функціональних можливостей респіраторної системи та показники працездатності серцево-судинної системи в 9 % осіб групи знаходяться на нижній межі норми, що відповідним чином впливає на якість їх адаптаційних можливостей.

Посилання

Vaskan, I. (2013). Funktsionalnyi stan orhanizmu pidlitkiv zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladiv [Functional state of the organism of adolescents of general educational institutions]. Fizychne vykhovannia, sport i kultura zdorovia u suchasnomu suspilstvi: zbirnyk naukovykh prats Skhidnoievropeiskoho natsionalnoho universytetu imeni Lesi Ukrayinky – Physical education, sport and culture of health in modern society: a collection of scientific papers of the Eastern European National University named after Lesya Ukrainka, 2 (22), 67-70 [in Ukrainian]. Retrieved from: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Fvs_2013_2_17

Holyaka, S.K. Stepanyuk, S.I. & Horodynska, I.V. (2008). Funktsionalna rukhlyvist nervovykh protsesiv ta vlastyvosti osobystosti u sport•smeniv [Functional mobility of nervous processes and personality traits in athletes]. Pedahohika, psykholohiia ta medyko-biolohichni problemy fizychnoho vykhovannia i sportu – Pedagogy, psychology and biomedical problems of physical education and sport: a scientific monograph, 5, 27-31 [in Ukrainian]. Retrieved from: http: //eKhSUIR.kspu.edu/handle/123456789/3558

Hrubinko, V.V., Drobyk, N.M., Voloshyn, O.S., Herts, A.I., Synyuk, Yu.V. … Chen, I.B. (2014). Orhanizatsiia naukovoi, navchalno-doslidnoi ta indyvidualnoyi roboty z kursu «Vikova fiziolohiya ta shkilna hihiiena» [Organization of scientific, educational, research and individual work on the course "Age Physiology and School Hygiene"]. Ternopil [in Ukrainian].

Vadzyuk, S.N. & Kurko, Ya.V. (2005). Kompiuterna prohrama "Vymiriuvannia prostoyi slukhomotornoi reaktsiyi (Reaction-test)": Svidotstvo pro reyestratsiiu avtorskoho prava na tvir № 13683 [Computer program "Measurement of simple auditory response (Reaction-test)": Certificate of registration of copyright for work No. 13683 ]. Ofitsiynyy byuleten № 8, ceriya KV № 6018 – Official Bulletin No. 8, KV series No. 6018 [in Ukrainian].

Kondratyuk, S.M. (2010). Neyrodynamichna kharakterystyka yak skladova psykhomotornoii aktyvnosti studenta [Neurodynamic characteristics as a component of the psychomotor activity of a student]. Naukovyi chasopys NPU imeni M. P. Drahomanova. Seriya 19. Korektsiina pedahohika ta spetsialna psykholohiia. Zb. naukovykh prats. – Scientific journal of National Pedagogical Dragomanov University. Series 19. Correctional pedagogy and special psychology. Sat. scientific works, 16, 268-273 [in Ukrainian]. Retrieved from : http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/12277

Marchyk, V.I. & Minzhorina, I.L. (2016). Funktsionalni proby ta indeksy v doslidzhenni fizychnoho stanu liudyny: metodychni rekomendatsii [Functional tests and indices in the study of a person's physical condition: methodological recommendations]. Kryvyi Rih: KDPU [in Ukrainian]. Retrieved from: http://elibrary.kdpu.edu.ua/handle/0564/338

Okhrymiy, H.V., Dzyuba, O.M., Makarova, N.Yu. & Nozdrin, S.V. (2014). Eksperes-diahnostyka tolerantnosti do navantazhen u studentiv vyshchykh navchalnykh zakladiv [Exercise-diagnostics of tolerance to loads in students of higher educational institutions]. Kyyiv: DU «UISD MOZ Ukrayiny», Dnipropetrovsk, DVNZ «UDKHTU», DHU [in Ukrainian].

Mishchuk, D.M. & Dakal, N.A. (2015). Zalezhnist kohnityvnykh kharakterystyk vid funktsionalnoi rukhlyvosti nervovykh protsesiv u voleybolistiv vysokoi kvalifikatsii [Dependence of cognitive characteristics on the functional mobility of nerve processes in volleyball players of high qualification]. Visnyk Chernihivskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu. Seriya: Pedahohichni nauky. Fizychne vykhovannia ta sport – Bulletin of the Chernihiv National Pedagogical University. Series: Pedagogical sciences. Physical education and sport, 129(IV), 128-130 [in Ukrainian]. Retrieved from http://visnyk.chnpu.edu.ua/?wpfb_dl=1695

Vadzyuk, S.N. & Bilinska, T.M. (2006). Psykhodiahnostychna kompiuterna prohrama «Fizioloh» [Psychodiagnostic computer program "Physiologist"]. Svidotstvo pro reiestratsiiu avtorskoho prava na tvir № 16330.

Synytsya, T.O. (2016). Kharakterystyka funktsionalnoho stanu zhinok pershoho zriloho viku pid vplyvom fizychnykh navantazhen [Characteristics of the functional state of women of the first adulthood under the influence of physical exertion]. Proceedings from II Vseukrayinska naukovo-praktychna konferentsiya "Aktualni problemy fizychnoho vykhovannia riznykh verstv naselennia" – The II All-Ukrainian scientific-practical conference " Actual problems of physical education of various strata of the population", 167-173, Kharkiv: KhDAFK [in Ukrainian].

Sportyvna medytsyna. Likarskyi kontrol u sportyvnii medytsyni [Sports medicine. Medical control in sports medicine]. (n.d.) kaf-fis-reab.dsmu.edu.ua [in Ukrainian].Retrieved from :http://kaf-fis-reab.dsmu.edu.ua/wp-content/uploads/2015/02/2_2.pdf

Titarenko, D.S. (2011). Osoblyvosti funktsionuvannia mekhanizmiv psykholohichnoho zakhystu u ryatuvalnykiv v umovakh ekzystentsialnoi zahrozy [Peculiarities of the functioning of the mechanisms of psychological protection for rescuers in conditions of existential threat]. Candidate’s thesis. Kharkiv: NUCDU [in Ukrainian]. Retrieved from: http://www.extrpsy.nuczu.edu.ua/sites/all/autoreferaty/Titarenko.pdf

Chertanovskyi, P.M. (2012). Analiz funktsionalnoho stanu sertsevo-sudynnoi systemy u yunakiv studentskoho viku [Analysis of the functional state of the cardiovascular system in young men of student age]. Pedahohika, psykholohiya ta medyko-biolohichni problemy fizychnoho vykhovannia i sportu – Pedagogy, psychology and medico-biological problems of physical education and sports, 2, 128-131 [in Ukrainian]. Retrieved from :http://www.sportpedagogy.org.ua/html/journal/2012-02/12cpmsys.pdf

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-01-13

Як цитувати

Voloshyn, V. D., & Gumenyuk, G. B. (2018). ОЦІНКА ХАРАКТЕРУ ПСИХОМОТОРНОЇ АКТИВНОСТІ ТА ФІЗИЧНОГО РОЗВИТКУ ОРГАНІЗМУ В ОСІБ ЮНАЦЬКОГО ВІКУ. Вісник наукових досліджень, (4). https://doi.org/10.11603/2415-8798.2017.4.8281

Номер

Розділ

ВНУТРІШНІ ХВОРОБИ