ТИПОЛОГІЯ К. Г. ЮНГА В ПРОФОРІЄНТАЦІЙНІЙ РОБОТІ З УЧНЯМИ ВИПУСКНИХ КЛАСІВ ЗАГАЛЬНООСВІТНЬОЇ ШКОЛИ

Автор(и)

  • M. I. Horishnyi ДВНЗ “Тернопільський державний медичний університет імені І. Я. Горбачевського
  • I. M. Horishnyi ДВНЗ “Тернопільський державний медичний університет імені І. Я. Горбачевського

DOI:

https://doi.org/10.11603/2415-8798.2018.1.8747

Ключові слова:

особистість, професійна орієнтація, психологічний тип.

Анотація

У нашому суспільстві часто ігнорують питання про правильне використання людиною своїх можливостей. Люди часто займаються не своєю справою і, як наслідок, це негативно відбивається власне на них і на результатах їх діяльності. Тому визначаючи для себе сферу діяльності, необхідно враховувати свої індивідуальні особливості й спрямовувати їх у правильне русло. Це питання є особливо актуальним для випускників загальноосвітньої школи, які вже зараз обирають майбутню професію.

Мета дослідження – теоретично обґрунтувати та емпірично дослідити провідні психічні функції старшокласників (за К. Г. Юнгом) та на цій підставі розробити рекомендації щодо вибору ними майбутньої професії.

Матеріали і методи. Об’єктом вивчення була особистість старшокласника. У процесі роботи використано теоретичні та емпіричні методи, а також методи математичної обробки даних.

Результати досліджень та їх обговорення. У результаті теоретичних досліджень з’ясовано сутнісні аспекти виокремлення психотипу особистості, в основі якого лежить домінування тих чи інших психічних функцій (за К. Г. Юнгом). Емпірично встановлено, що спосіб визначення психотипу комбінованим методом (за подвійним анкетуванням та знайомством з короткими описами психотипів) є недостатнім для визначення психотипу в старшокласників (психотип визначено лише у 46,9 % опитаних). Обґрунтовано, що такий підхід можна застосовувати при визначенні виду професійної діяльності в процесі профорієнтаційної роботи у школі (таку установку визначено у 84,4 % респондентів). Серед опитаних виявлено: осіб із соціальною установкою на вид діяльності – 7,4 %, гуманітаріїв – 37,0 %, керівників – 29,6 %, науковців –26,0 %. У 46,9 % опитаних визначили психотип на основі того, що при опитуванні запропонованим методом результат співпадав двічі або частіше. На підставі аналізу результатів теоретичного та емпіричного дослідження запропоновано комплексний психодіагностичний підхід із метою професійної орієнтації учнів.

Висновки. Розроблено зручний у користуванні комплексний методичний підхід для визначення установки на вид діяльності учнів випускних класів середньої школи, адаптований до застосування в умовах школи. На підставі використання цього підходу в профорієнтаційній роботі зі старшокласниками укладено рекомендації щодо вибору ними майбутньої професії.

Біографії авторів

M. I. Horishnyi, ДВНЗ “Тернопільський державний медичний університет імені І. Я. Горбачевського

 

кандидат медичних наук, доцент кафедри дитячих хвороб з дитячою хірургією Тернопільського державного медичного університету  ім..І.Я.Горбачевського.

I. M. Horishnyi, ДВНЗ “Тернопільський державний медичний університет імені І. Я. Горбачевського

студент Тернопільського державного медичного університету ім..І.Я.Горбачевського.

Посилання

Zeier, E.F., Pavlova, A.M. & Sadovnikova, N.O. (2008). Proforientologia : teoriia i praktyka : ucheb.posob [Proforientologiya : Theory and Practice : Proc. Help]. M. : Akademicheskii Proekt ; Fond “Mir”, p. 192 [in Russian].

Hulenko, V.V. (1999). Strukturno-funktsionalnaia sotsionika : razrabotka metoda kombinatoriki poliarnostei [Structurally functional socionics: development of the polarity combinatorics method]. K. : Transport Ukrainy, p. 187 [in Russian].

Kahanets, I.V. (1997). Psykholohichni aspekty v menedzhmenti : typolohiia Yunha, sotsionika, psykhoinformatyka [Psychological aspects in management : Jung's typology, socionics, psycho-informatics]. Kyiv – Ternopil, Mandrivets, p. 204 [in Ukrainian].

Prokofieva, T.N. (2005). Sotsionika. Alhebra i heometriia chelovecheskih vzaimootnoshenii. 2-oie izd., stereotipnoie [Prokofeva TN Socionics. Algebra and the geometry of human relationships. 2 nd ed., stereotyped]. M. : Almaz, 112 c.

Ptokofieva, T.N. (2001). Psikhologichiskiie tipy K. H. Yunha URL : http://www.socionics.ru/ung.htm

Yunh, K.H. (2001). Psikhologichiskiie tipy K.H. Yunh : [Psychological types of K. G. Jung]. (Ed.) Zelenskyi, V. ; Spb. : Azbuka, p. 216 [in Russian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-04-28

Як цитувати

Horishnyi, M. I., & Horishnyi, I. M. (2018). ТИПОЛОГІЯ К. Г. ЮНГА В ПРОФОРІЄНТАЦІЙНІЙ РОБОТІ З УЧНЯМИ ВИПУСКНИХ КЛАСІВ ЗАГАЛЬНООСВІТНЬОЇ ШКОЛИ. Вісник наукових досліджень, (1). https://doi.org/10.11603/2415-8798.2018.1.8747

Номер

Розділ

НЕВРОЛОГІЯ ТА ПСИХІАТРІЯ