ОЦІНКА ХАРАКТЕРУ ПСИХОМОТОРНОЇ АКТИВНОСТІ ТА ФІЗИЧНОГО РОЗВИТКУ ОРГАНІЗМУ В ОСІБ ЮНАЦЬКОГО ВІКУ
DOI:
https://doi.org/10.11603/2415-8798.2017.4.8281Ключові слова:
фізичний розвиток, проба Сєркіна, тепінг-тест, зоровомоторна реакція, слухомоторна реакція.Анотація
Характер психомоторної активності індивідуума визначається, насамперед, генетикою, моделюється умовами середовища є вагомим фактором успішності адаптації людини до умов життя. Особливо активно специфіка нейродинаміки
впливає на формування адаптаційних реакцій у дитячому і підлітковому віці, зокрема в процесі навчання.
Мета дослідження – вивчити ефективність психомоторних реакцій і загального рівня фізичного розвитку осіб юнацького віку, які займаються одним видом навчальної діяльності.
Матеріали і методи. Проведено дослідження працездатності серцево-судинної і респіраторної систем, ряду антропометричних показників, процесів збудження і гальмування, сенсомоторних реакцій. Використані комплексні діагностичні комп’ютерні програми “Фізіолог”, “Вимірювання простої слухо-моторної реакції “Reaction-Test”. В ході роботи було обстежено 87 практично здорових осіб юнацького віку.
Результати досліджень та їх обговорення. За результатами дослідження, 83,3 % обстежених мають середньосильну нервову систему і лише 16,7 % – середньослабку. За результатами тепінг-тесту, в 75 % обстежених лабільність нервової системи є високою, у 25 % – середній рівень лабільності. Дослідження працездатності серцево-судинної системи показало, що 54 % осіб мають середній рівень індексу Руф’є, 26 % – задовільний, а 11 і 9 % обстежених – відповідно високий і низький рівні фізичної працездатності. За результатами оцінки функції зовнішнього дихання встановлено, що в середньому по групі час затримки дихання при першій спробі становив (40,40±8,60) с – це нижня межа норми для нетренованих людей. Час виконання другої проби відповідає нормі – (18,20±2,17) с, але тривалість третьої фази на (5,00±1,80) с менша від норми – (30±4,50) с.
Висновки. Встановлено, що у 83,3 % обстежених середньосильна нервова система, при цьому достатньо високий рівень її лабільності. Швидкий розвиток збудження і гальмування (в межах норми) сприяє успішності перебігу когнітивних процесів. Працездатність нервової і кардіореспіраторної систем в більшості обстежених відповідає середньому рівню. Показники фізичного розвитку й ефективність психомоторних реакцій знаходяться в межах вікової норми. Однак відновлення функціональних можливостей респіраторної системи та показники працездатності серцево-судинної системи в 9 % осіб групи знаходяться на нижній межі норми, що відповідним чином впливає на якість їх адаптаційних можливостей.
Посилання
Vaskan, I. (2013). Funktsionalnyi stan orhanizmu pidlitkiv zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladiv [Functional state of the organism of adolescents of general educational institutions]. Fizychne vykhovannia, sport i kultura zdorovia u suchasnomu suspilstvi: zbirnyk naukovykh prats Skhidnoievropeiskoho natsionalnoho universytetu imeni Lesi Ukrayinky – Physical education, sport and culture of health in modern society: a collection of scientific papers of the Eastern European National University named after Lesya Ukrainka, 2 (22), 67-70 [in Ukrainian]. Retrieved from: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Fvs_2013_2_17
Holyaka, S.K. Stepanyuk, S.I. & Horodynska, I.V. (2008). Funktsionalna rukhlyvist nervovykh protsesiv ta vlastyvosti osobystosti u sport•smeniv [Functional mobility of nervous processes and personality traits in athletes]. Pedahohika, psykholohiia ta medyko-biolohichni problemy fizychnoho vykhovannia i sportu – Pedagogy, psychology and biomedical problems of physical education and sport: a scientific monograph, 5, 27-31 [in Ukrainian]. Retrieved from: http: //eKhSUIR.kspu.edu/handle/123456789/3558
Hrubinko, V.V., Drobyk, N.M., Voloshyn, O.S., Herts, A.I., Synyuk, Yu.V. … Chen, I.B. (2014). Orhanizatsiia naukovoi, navchalno-doslidnoi ta indyvidualnoyi roboty z kursu «Vikova fiziolohiya ta shkilna hihiiena» [Organization of scientific, educational, research and individual work on the course "Age Physiology and School Hygiene"]. Ternopil [in Ukrainian].
Vadzyuk, S.N. & Kurko, Ya.V. (2005). Kompiuterna prohrama "Vymiriuvannia prostoyi slukhomotornoi reaktsiyi (Reaction-test)": Svidotstvo pro reyestratsiiu avtorskoho prava na tvir № 13683 [Computer program "Measurement of simple auditory response (Reaction-test)": Certificate of registration of copyright for work No. 13683 ]. Ofitsiynyy byuleten № 8, ceriya KV № 6018 – Official Bulletin No. 8, KV series No. 6018 [in Ukrainian].
Kondratyuk, S.M. (2010). Neyrodynamichna kharakterystyka yak skladova psykhomotornoii aktyvnosti studenta [Neurodynamic characteristics as a component of the psychomotor activity of a student]. Naukovyi chasopys NPU imeni M. P. Drahomanova. Seriya 19. Korektsiina pedahohika ta spetsialna psykholohiia. Zb. naukovykh prats. – Scientific journal of National Pedagogical Dragomanov University. Series 19. Correctional pedagogy and special psychology. Sat. scientific works, 16, 268-273 [in Ukrainian]. Retrieved from : http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/12277
Marchyk, V.I. & Minzhorina, I.L. (2016). Funktsionalni proby ta indeksy v doslidzhenni fizychnoho stanu liudyny: metodychni rekomendatsii [Functional tests and indices in the study of a person's physical condition: methodological recommendations]. Kryvyi Rih: KDPU [in Ukrainian]. Retrieved from: http://elibrary.kdpu.edu.ua/handle/0564/338
Okhrymiy, H.V., Dzyuba, O.M., Makarova, N.Yu. & Nozdrin, S.V. (2014). Eksperes-diahnostyka tolerantnosti do navantazhen u studentiv vyshchykh navchalnykh zakladiv [Exercise-diagnostics of tolerance to loads in students of higher educational institutions]. Kyyiv: DU «UISD MOZ Ukrayiny», Dnipropetrovsk, DVNZ «UDKHTU», DHU [in Ukrainian].
Mishchuk, D.M. & Dakal, N.A. (2015). Zalezhnist kohnityvnykh kharakterystyk vid funktsionalnoi rukhlyvosti nervovykh protsesiv u voleybolistiv vysokoi kvalifikatsii [Dependence of cognitive characteristics on the functional mobility of nerve processes in volleyball players of high qualification]. Visnyk Chernihivskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu. Seriya: Pedahohichni nauky. Fizychne vykhovannia ta sport – Bulletin of the Chernihiv National Pedagogical University. Series: Pedagogical sciences. Physical education and sport, 129(IV), 128-130 [in Ukrainian]. Retrieved from http://visnyk.chnpu.edu.ua/?wpfb_dl=1695
Vadzyuk, S.N. & Bilinska, T.M. (2006). Psykhodiahnostychna kompiuterna prohrama «Fizioloh» [Psychodiagnostic computer program "Physiologist"]. Svidotstvo pro reiestratsiiu avtorskoho prava na tvir № 16330.
Synytsya, T.O. (2016). Kharakterystyka funktsionalnoho stanu zhinok pershoho zriloho viku pid vplyvom fizychnykh navantazhen [Characteristics of the functional state of women of the first adulthood under the influence of physical exertion]. Proceedings from II Vseukrayinska naukovo-praktychna konferentsiya "Aktualni problemy fizychnoho vykhovannia riznykh verstv naselennia" – The II All-Ukrainian scientific-practical conference " Actual problems of physical education of various strata of the population", 167-173, Kharkiv: KhDAFK [in Ukrainian].
Sportyvna medytsyna. Likarskyi kontrol u sportyvnii medytsyni [Sports medicine. Medical control in sports medicine]. (n.d.) kaf-fis-reab.dsmu.edu.ua [in Ukrainian].Retrieved from :http://kaf-fis-reab.dsmu.edu.ua/wp-content/uploads/2015/02/2_2.pdf
Titarenko, D.S. (2011). Osoblyvosti funktsionuvannia mekhanizmiv psykholohichnoho zakhystu u ryatuvalnykiv v umovakh ekzystentsialnoi zahrozy [Peculiarities of the functioning of the mechanisms of psychological protection for rescuers in conditions of existential threat]. Candidate’s thesis. Kharkiv: NUCDU [in Ukrainian]. Retrieved from: http://www.extrpsy.nuczu.edu.ua/sites/all/autoreferaty/Titarenko.pdf
Chertanovskyi, P.M. (2012). Analiz funktsionalnoho stanu sertsevo-sudynnoi systemy u yunakiv studentskoho viku [Analysis of the functional state of the cardiovascular system in young men of student age]. Pedahohika, psykholohiya ta medyko-biolohichni problemy fizychnoho vykhovannia i sportu – Pedagogy, psychology and medico-biological problems of physical education and sports, 2, 128-131 [in Ukrainian]. Retrieved from :http://www.sportpedagogy.org.ua/html/journal/2012-02/12cpmsys.pdf
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).