СУЧАСНА СИСТЕМА САНІТАРНОЇ ОСВІТИ В УКРАЇНІ ЯК СКЛАДОВА ПРОГРАМ У СФЕРІ ГРОМАДСЬКОГО ЗДОРОВ’Я

Автор(и)

  • С. В. Лінніков Бюро ВООЗ в Україні, м. Одеса, Україна
  • І. С. Миронюк ДВНЗ «Ужгородський національний університет», м. Ужгород, Україна

DOI:

https://doi.org/10.11603/1681-2786.2023.3.14216

Ключові слова:

санітарна освіта, промоція здоров’я, громадське здоров’я, Україна

Анотація

Мета: визначити стан і місце санітарної освіти і промоції здоров’я серед населення та перспективи їх розвитку в системі громадського здоров’я України на сучасному етапі.

Матеріали і методи. У роботі використано бібліосемантичний метод та методи контент- та структурно-логічного аналізу. Матеріалами дослідження став світовий досвід розробки, реалізації інформаційно-комунікаційних кампаній у сфері громадського здоров’я, напрацьовані методологічні підходи до організації і впровадження санітарної освіти та промоції здоров’я.

Результати. Проаналізовано історичний аспект становлення санітарної освіти як важливого і самостійного напряму роботи системи громадського здоров’я. Критично осмислено сучасні підходи до визначення детермінант здоров’я як базису формування підходів до змістовного наповнення санітарної освіти. Окреслено сучасне бачення дефініцій обізнаності з питань здоров’я та проаналізовано структурно-функціональне наповнення сучасних моделей освіти з питань здоров’я. Визначено стан санітарної освіти в Україні, її проблемні моменти й окреслено напрями можливого розвитку.

Висновки. Потенціал санітарної освіти як інструменту соціальних змін політичної діяльності в сучасній охороні здоровʼя було дещо забуто. Сьогоднішнє розуміння санітарної освіти було обмежене міжособистим спілкуванням та медіа-кампаніями, спрямованими на індивідуальні здоровʼязберігаючі практики і дії та використання профілактичних медичних послуг. Якщо досягнення санітарної освіти, як визначено Всесвітньою організацією охорони здоровʼя, є ціллю, то потрібно провести певну переоцінку важливості санітарної освіти, а також значного розширення змісту і методів, які використовуються.

Біографії авторів

С. В. Лінніков, Бюро ВООЗ в Україні, м. Одеса, Україна

Бюро Всесвітньої організації охорони здоровʼя в Україні; аспірант кафедри наук про здоров’я Державного вищого навчального закладу «Ужгородський національний університет»

І. С. Миронюк, ДВНЗ «Ужгородський національний університет», м. Ужгород, Україна

доктор медичних наук, професор, професор кафедри наук про здоров’я Державного вищого навчального закладу «Ужгородський національний університет»

Посилання

Slabkyi, H.O., Shafranskyi, V.V., Myroniuk, I.S., & Kruchanytsia, V.V. (2016). Komunikatsii ta sotsialna mobilizatsiia v interesakh zdorovia naselennia v ramkakh systemy hromadskoho zdorovia [Communications and social mobilization for the interests of population health within the framework of the public health system]. Kyiv: MOZ Ukrainy [in Ukrainian].

Rozporiadzhennia Kabinetu Ministriv Ukrainy Pro zatverdzhennia Natsionalnoho planu zakhodiv shchodo neinfektsiinykh zakhvoriuvan dlia dosiahnennia hlobalnykh tsilei staloho rozvytku vid 26.07.2018 № 530-r [Decree of the Cabinet of Ministers of Ukraine On the approval of the National Action Plan for Non-Communicable Diseases to Achieve Global Sustainable Development Goals dated 07.26.2018 No. 530-r]. Uriadovyi kurier – Government courier, 144 [in Ukrainian].

Rynhach, N.O., Ohai, M.Iu., & Havrylova, V.V. (2017). Statystychna otsinka vpodoban, kryteriiv vyboru ta stupenia doviry naselennia do dzherel informatsii shchodo zdorovoho sposobu zhyttia, profilaktyky i likuvannia sertsevo-sudynnykh zakhvoriuvan [Statistical evaluation of preferences, selection criteria, and the degree of trust of the population in sources of information on a healthy lifestyle, prevention, and treatment of cardiovascular diseases]. Statystyka Ukrainy – Statistics of Ukraine, 4, 70-78 [in Ukrainian]. DOI: https://doi.org/10.31767/su.4(79).2017.04.09

(2017). Tsili staloho rozvytku: Ukraina. Natsionalna dopovid [Sustainable Development Goals: Ukraine. National Report]. Kyiv. Retrieved from: http://un.org.ua/ [in Ukrainian].

Ajzen, I., & Fishbein, M. (1980). Understanding Attitudes and Predicting Social Behaviour. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.

Andreasen, A.R. (1995). Marketing Social Change: Changing Behaviour to Promote Health, Social Development, and the Environment. San Francisco, CA: Jossey-Bass.

Bandura, A. (1986). Social Foundations of Thought and Action: A Social Cognitive Theory. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.

Freebody, P., & Luke, A. (1990). ‘Literacies’ programs: debates and demands in cultural context. Prospect, 5, 7-16.

Freire, P. (1970). Pedagogy of the Oppressed. New York: Continuum.

Glanz, K., Lewis, F.M., & Rimer, B.K. (1997). Health Behaviour and Health Education: Theory, Research and Practice. San Francisco, CA: Jossey-Bass.

Harris, E., Sainsbury, P., & Nutbeam, D. (1999). Perspectives on Health Inequity. Sydney: Australian Centre for Health Promotion.

Ad Hoc Committee on Health Literacy for the American Council on Scientific Affairs, American Medical Association (1999). Health Literacy: Report of the Council on Scientific Affairs. Journal of the American Medical Association, 281, 552-557. DOI: https://doi.org/10.1001/jama.281.6.552

(1997). Jakarta Declaration on Leading Health Promotion into the 21st Century. Geneva: World Health Organization.

(1998). Low health literacy skills increase annual health care expenditures by $73 billion. Washington DC: Center for Health Care Strategies Fact Sheet.

Nutbeam, D. (1996). Health outcomes and health promotion: defining success in health promotion. Health Promotion Journal of Australia, 6, 58-60.

Nutbeam, D. (1998). Health promotion glossary. Health Promotion International, 13, 349-364. DOI: https://doi.org/10.1093/heapro/13.4.349

(1986). Ottawa Charter for Health Promotion. Geneva: World Health Organization.

Parker, R.M., Baker, D.W., Williams, M.V., & Nurss, J.R. (1995). The test of functional health literacy in adults: a new instrument for measuring patient’s literacy skills. Journal of General Internal Medicine, 10, 537-541. DOI: https://doi.org/10.1007/BF02640361

St Leger, L., & Nutbeam, D. (2000). Finding common ground between health and education agencies to improve school health: mapping goals, objectives, strategies, and inputs. Journal of School Health, 70.2, 45-50. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1746-1561.2000.tb07239.x

Townsend, P., Davidson, N., & Whitehead, M. (1988). Inequalities in Health (The Black Report and the Health Divide). London: Pelican.

Wallerstein, N., & Bernstein, E. (1988). Empowerment education: Freire’s ideas adapted to health education. Health Education Quarterly, 15, 379-394. DOI: https://doi.org/10.1177/109019818801500402

Williams, M.V., Baker, D.W., Parker, R.M., & Nurss, J.R. (1998). Relationship of functional health literacy to patient’s knowledge of their chronic disease: a study of patients with hypertension and diabetes. Archives of Internal Medicine, 158, 166-172. DOI: https://doi.org/10.1001/archinte.158.2.166

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-11-22

Як цитувати

Лінніков, С. В., & Миронюк, І. С. (2023). СУЧАСНА СИСТЕМА САНІТАРНОЇ ОСВІТИ В УКРАЇНІ ЯК СКЛАДОВА ПРОГРАМ У СФЕРІ ГРОМАДСЬКОГО ЗДОРОВ’Я. Вісник соціальної гігієни та організації охорони здоров’я України, (3), 5–12. https://doi.org/10.11603/1681-2786.2023.3.14216

Номер

Розділ

Здоров'я і суспільство