СОЦІОЛОГІЧНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ ЯКОСТІ СТОМАТОЛОГІЧНОЇ ДОПОМОГИ В ЗАКЛАДАХ РІЗНОЇ ФОРМИ ВЛАСНОСТІ
DOI:
https://doi.org/10.11603/1681-2786.2021.4.12856Ключові слова:
організація стоматологічної допомоги, соціологічне опитування, якість медичної допомоги, стоматологічні заклади різної форми власностіАнотація
Мета: за результатами соціологічного дослідження провести порівняльний аналіз задоволеності пацієнтів якістю стоматологічної допомоги в закладах охорони здоров’я різної форми власності.
Матеріали і методи. Соціологічне дослідження проведене за спеціально розробленою програмою і здійснене шляхом анкетування пацієнтів, які звернулися до трьох комунальних (401 респондент) і трьох приватних (389 респондентів) стоматологічних закладів м. Києва. Обидві вибірки респондентів були якісно та кількісно репрезентативними. Анкети заповнювалися пацієнтами анонімно після одержання стоматологічної допомоги. Оцінка статистичної достовірності відмінностей результатів соціологічного опитування пацієнтів у стоматологічних закладах комунальної та приватної власності здійснено за критерієм Хі-квадрат Пірсона (Chi-squaretest – χ2).
Результати. Виявлено суттєву різницю в задоволеності пацієнтів у комунальних та приватних стоматологічних закладах. Особливо стосовно стану матеріально-технічного забезпечення закладу, повноти стоматологічного обстеження, профілактичної орієнтованості стоматологічної допомоги, організації стоматологічного прийому, якості сервісу та орієнтованості на потреби пацієнта. Встановлено, що причиною вибору приватного стоматологічного закладу є висока кваліфікація лікарів-стоматологів, наявність сучасного обладнання, можливість одержати якісні стоматологічні послуги, уважне ставлення медичного персоналу та гарний сервіс. Основною причиною звернення пацієнтів до комунального закладу є нижчі, порівняно із приватними клініками, ціни на стоматологічні послуги.
Висновок. Основними шляхами підвищення задоволеності пацієнтів стоматологічною допомогою має стати зростання її якості, орієнтованість на індивідуальні потреби пацієнта на основі персоніфікованого підходу, оптимізація цінової політики, надання пільг для соціально незахищених груп населення.
Посилання
Mazur, I.P., & Vakhnenko, O.P. (2020). Monitorynh osnovnykh pokaznykiv stomatolohichnoyi dopomohy v Ukrayini za 2019 rik [Monitoring of the main indicators of dental care in Ukraine for 2019]. Oral and General Health, 1(1), 11-15. DOI 10.22141/ogh.1.1.2020.214841[in Ukrainian].
Mazur, I.P., & Vakhnenko, O.P. (2020). Storichchya Ukrayinskoyi stomatolohiyi: zdobutky ta suchasni vyklyky [The Century of Ukrainian Dentistry: Achievements and Current Challenges]. Ukrayinski medychni visti – Ukrainian Medical News, 12(1), 70-76. DOI 10.32471/umv.2709-6432.84.133 [in Ukrainian].
Pavlenko, O.V., & Vakhnenko, O.M. (2013). Shlyakhy reformuvannya systemy nadannya stomatolohichnoyi dopomohy naselennyu Ukrayiny. Dyskusiya [Ways to reform the system of dental care for the population of Ukraine. Discussion]. Sovremennaya stomatologiya – Modern Dentistry, 4, 180-184 [in Ukrainian].
Svetlichnaya, T.G., & Tsyganova, O.A. (2011). Mediko-sotsiologicheskiy podkhod k analizu udovletvorennosti naseleniya kachestvom meditsinskikh uslug [Medico-sociological approach to the analysis of population satisfaction with the quality of medical services]. Sotsialnyye aspekty zdorovya naseleniya – Social Aspects of Public Health, 3. Retrieved from: http://vestnik.mednet.ru/content/view/304/30/lang,ru/ [in Russian].
Stepurko, T.G. (2016). Zadovolenist dostupnistyu ta yakistyu medychnoyi dopomohy v Ukrayini, Polshchi ta Uhorshchyni [Satisfaction with the availability and quality of medical care in Ukraine, Poland and Hungary]. Naukovi zapysky NaUKMA. Sotsiolohichni nauky – Scientific Notes of the NaUKMA. Sociological Sciences, 187, 82-89 [in Ukrainian].
(2018). Stomatolohichna dopomoha v Ukrayini: osnovni pokaznyky diyalnosti za 2008–2018 roky [Dental care in Ukraine: main performance indicators for 2008–2018]. Kirovohrad: Polium [in Ukrainian].
Yurochko, T.P., & Zaremba, T.P. (2019). Zadovolenist patsiyentiv yakistyu medychnoyi dopomohy yak indykator otsinyuvannya efektyvnosti zaprovadzhennya zmin u sferi okhorony zdorovya: ohlyad literatury [Satisfaction of patients with the quality of medical care as an indicator of evaluating the effectiveness of implementing changes in the field of health care: a review of the literature]. Derzhavne upravlinnya: udoskonalennya ta rozvytok – Public administration: improvement and development, 11. Retrieved from: http://www.dy.nayka.com.ua/?op=1&z=1526 [in Russian].
Righolt, A.J., Walji, M.F., Feine, J.S., Williams, D.M., Kalenderian, E., & Listl, S. (2020). An International Working Definition for Quality of Oral Healthcare. JDR Clin. Trans. Res., 5(2), 102-106. DOI 10.1177/2380084419875442.
Rathert, C., Wyrwich, M.D., & Boren, S.A. (2013). Patient-centered care and outcomes: a systematic review of the literature. Med. Care Res. Rev.,70(4), 351-379. DOI 10.1177/1077558712465774.
Gray, L., McNeill, L., Yi, W., Zvonereva, A., Brunton, P., & Mei, L. (2021). The “businessˮ of dentistry: Consumers’ (patients’) criteria in the selection and evaluation of dental services. PloS one, 16(8), e 0253517. DOI 10.1371/journal.
WHO (2015). People-centred and integrated health services: an overview of the evidence: interim report. Geneva: World Health Organization.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2022 Вісник соціальної гігієни та організації охорони здоров'я України
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).