ІНТЕРВЕНЦІЙНИЙ ПІДХІД У ФОРМУВАННІ МОЛОДДЮ КОМПЕТЕНТНОСТІ ЗБЕРЕЖЕННЯ ЗДОРОВʼЯ: АНАЛІТИЧНИЙ ОГЛЯД
DOI:
https://doi.org/10.11603/1681-2786.2021.1.12137Ключові слова:
здоровий спосіб життя, життєві навички, компоненти здоровʼязбережувальних компетенційАнотація
Мета: з’ясувати ефективність впроваджених здоровʼязбережувальних технологій вітчизняних програм охорони здоровʼя та визначити пріоритетні напрями формування здорового способу життя на основі сучасного підходу до розвитку життєвих навичок молоді в Україні.
Матеріали і методи. Використано чинне законодавство України в галузі охорони здоров’я населення, накази та положення Міністерства охорони здоров’я України, методичні рекомендації для закладів освіти, затверджені Міністерством освіти і науки України. Методи дослідження: бібліосемантичний, соціально-гігієнічний, метод системного аналізу та прогнозування.
Результати. У дослідженні розглянуто проблему усвідомленого психоемоційного ставлення молоді до формування компетентності збереження здоров’я. Проведено аналіз впроваджених здоров’язбережувальних технологій та запропоновано сучасний підхід до їх реалізації на засадах системного розвитку і вдосконалення поведінкових дій.
Висновки. Розробляючи модуль формування здоров’язбережувальних компетенцій, потрібно виходити з того положення, що необхідний не сегментований вплив на кожний з компонентів, а системний підхід. Пріоритетною діяльністю для його реалізації стане перехід від пілотних проектів до охоплення на національному рівні – створення не кількісно, а структуровано якісної системи здоров’язбережувальних технологій з конкретними напрямами в усіх галузях соціального середовища. Необхідністю є не тільки розробка нових матеріалів, а й доцільніше використання вже наявних ресурсів – не варто недооцінювати багаторічні надбання в галузі превентивно-профілактичної діяльності. Потрібно виокремити та інтегрувати в сучасні технології ті життєво важливі цінності, актуальність яких не підвладна часовим рамкам і залишається пріоритетною до сьогодні.
Посилання
Sohan, L.V., Yermakova, I.H., & Nesen, H.M. (2003). Zhyttieva competentnist osobystosti: Naukovo-metodychnyi posibnyk [Life competence of the individual: scientific-methodical manual]. Kyiv: Bohdana [in Ukrainian].
Lisova, N.I., & Lobova, S.V. (2010). Monitorynh stanu roboty z formuvannia zdorovoho sposobu zhyttia ditey ta uchnivskoi molodi (metodychni recomendatsii). [Monitoring the state of work on the formation of a healthy lifestyle of children and young students (guidelines)]. Cherkasy: ChOIPOPP [in Ukrainian].
Zakon Ukrayiny Osnovy zakonodavstva Ukrainy pro okhoronu zdorovia vid 19 lystopada 1992 № 2802-XII [Law of Ukraine Fundamentals of the legislation of Ukraine on health care of November 19, 1992 No. 2802-XII]. Vidomosti Verkhovnoyi Rady Ukrayiny – Bulletin of the Verkhovna Rada of Ukraine, 4. Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2801-12#Text [in Ukrainian].
Postanova KMU vid 10 sichnya 2002 №14 «Pro zatverdzhennya Mizhhaluzevoi kompleksnoi prohramy «Zdorovia natsii» na 2002-2011 roky» [Resolution of the Cabinet of Ministers of January 10, 2002 No.14 “On approval of the Intersectoral Comprehensive Program “Health of the Nation” for 2002-2011”]. Vidomosti Verkhovnoyi Rady Ukrayiny – Bulletin of the Verkhovna Rada of Ukraine, 14. – Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/14-2002-p#Text [in Ukrainian].
(2011). Rozporiadzhennia KMU vid 31 zhovtnia 2011 №1164-r «Pro skhvalennia Kontseptsii Zahalnoderzhavnoi prohramy «Zdorovia 2020: ukrayinsky vymir» [Order of the Cabinet of Ministers of October 31, 2011 No.1164-r «On approval of the Concept of the National Program» Health 2020: the Ukrainian dimension «]. Vidomosti Verkhovnoyi Rady Ukrayiny – Bulletin of the Verkhovna Rada of Ukraine, 1164-r. Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1164-2011-r#Text [in Ukrainian].
Balakiryeva, O.M., & Bondar, T.V. (2019). Sotsialna obumovlenist ta pokaznyky zdoroviya pidlitkiv ta molodi: za rezultatamy sotsiolohichnoho doslidzhennia v mezhakh mizhnarodnoho proektu «Zdorovia ta povedinkovi oriyentatsii uchnivskoi molodi» [Social conditioning and indicators of health of adolescents and young people: according to the results of a sociological study within the international project “Health behaviour school-aged children”]. Kyiv: Polihrafichnyy tsentr «Foliant» [in Ukrainian].
Kharchenko, S.M. (2018). Kryteriyi i rivni sformovanosti zdoroviazberezhuvalnoi kompetentnosti maybutnikh fakhivtsiv ahrarnoho profiliu [Criteria and levels of formation of health-preserving competence of future specialists of agricultural profile]. Visnyk Cherkaskoho universytetu (Seriya: Pedahohichni nauky) – Bulletin of Cherkasy University (Series: Pedagogical Sciences), 4, 118-124 [in Ukrainian].
Shevchenko, O.V., & Byelkova, T.O. (2018). Komponenty formuvannia hotovnosti studentiv medychnykh vyshiv do zberezhennia osobystoho zdorovia. [Components of forming the readiness of medical students to preserve personal health]. Naukovi zapysky (Seriya: Pedahohichni nauky) – Proceedings (Series: Pedagogical Sciences), 166, 153-157 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2021 Вісник соціальної гігієни та організації охорони здоров'я України
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).