АНАЛІТИЧНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ МІЖНАРОДНОГО ДОСВІДУ ОРГАНІЗАЦІЇ МЕДИЧНОЇ ПІСЛЯДИПЛОМНОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

  • O. Ye. Sichkoriz Львівський національний медичний університет імені Данила Галицького, м. Львів, Україна

DOI:

https://doi.org/10.11603/1681-2786.2017.4.8660

Ключові слова:

післядипломна освіта, модель підготовки лікарів, резидентура, індикатор знань, організація охорони здоров’я.

Анотація

Мета: Аналітичне дослідження та вивчення досвіду організації післядипломної медичної освіти в різних країнах світу для підвищення рівня післядипломної освіти в Україні.

Матеріали і методи. У роботі проведено аналітичне дослідження літературних джерел міжнародного досвіду організації післядипломної освіти у світі.

Результати. Як відомо, що в провідних країнах світу досвід підготовки фахівців у медичній галузі відрізняється від українського як за змістом, так і за обсягом. Структура медичної післядипломної освіти формується від моделі системи охорони здоров’я в кожній країні, структури національної системи охорони здоров’я, її фінансування, економічного розвитку країни та рівня культури. Все це призводить до деяких термінологічних відмінностей і відносності при порівнянні навчальних процесів.

Висновки. У розвинутих країнах світу рівень післядипломної освіти є доволі високим, проте сьогодні спостерігають певну її стагнація та інертність, що перешкоджає її прогресу та удосконаленню відповідно до сучасних умов, які невпинно змінюються. Програми підготовки професіонала-фахівця у розвинутих країнах є більш різноманітні. Університети постійно пропонують широкий спектр програм підготовки.

Посилання

Accreditation of medical education institutions (2004). Report of a technical meeting, Schaeffergarden, Copenhagen, Denmark.

Al-Lamki, N., & Al-Lamki, L. (2016). International accreditation of postgraduate medical education: Whiter its role in oman? Oman Medical Journal, 31 (1), 341-344.

Balasubramaniam, P. (1994). Medical education in Asia and Japan's role in it. 25 (3), 143-147.

Bangdiwala, Sh.I., Tucker, J.D., & Zodpey, S. (2009). Education in India and China: History, opportunities, and challenges. Public Health Reviews, 33 (1), 204-224.

Bullock, A., & Webb, K. (2015). Technology in post graduate Medical Education: a dynamic Influence on Learning? Postgraduate Medical Journal, 91 (1081), 646-650. Retrieved from: DOI: http://www.medscape.cpm/viewarticle/853319_print.

Campbell, I.S., & Fox, C.M. (2012). Options for postgraduate anatomy education in Australia and New Zealand. New Zealand Medical Journal, 125, (1352). 64-73. Retrieved from http://journal.nzma.org.nz/125-1352/5121/.

Dai, H., Fang, L., & Malouin, R.A. (2013). Family Medicine. Training in China. Family Medicine. 45 (5). 341-344.

De Leeuw, R.A., & Westerman, M. (2016). Quality specifications in postgraduate medical e-learning: an integrative literature review leading to a postgraduate medical e-learning model. BMC Medical Education, 16, 168. Retrieved from: DOI:10.1186/s12909-016-0400-7.

DGME into the Future – A report on FMEC PG Activities / The Future of Medical Education in Canada – postgraduate project / (613) 730-0687. Retrieved from: www.AFMC.CA/FMECPG

Farooq, S., & Quadir, I. (1997). The postgraduate Medical Education in U.K. The System and Its Relevance to Training and Medical Practice in Pakistan. Journal of Pakistan Medical Assiciation, 9, 232-236.

Forsyth, K. (2009). Critical importance of effective supervision in postgraduate medical education. Med. J. Aust., 191, 12-17.

Fraser, A.B., & Stodel, E.J. (2016). Curriculum reform for residency training: competence, change, and opportunities for leadership. Can. J. Anesth, 63, 875-884. Retrieved from DOI:10.1007/s12630-016-0637-7.

Harden, R.M. (2006). Trends and the future of postgraduate medical education. Emerg. Med. J., 23, 798-802. Retrieved from: DОІ: 10.1136/emj/2005/033738.

Lake, F., & Ryan, G. (1984). Teaching on the run tips 13: being a good supervisor – preventing problems. Med. J. Aust., 8, 414-415.

Lambert, T.J.R. (2004). Multimedia based computer aided learning in postgraduate medical education: The LMF (Luddide mentality Factor) as a barrier to entry Promaco Convention. Reproduced by permission. Retrieved from: http://cleo.murdoch.edu.au/gen/aset/confs/iims/92/lambert-t.html.Publichealth

Leduc, N., Vanasse, A., Scott, I. et al. The career decision-making process of medical students and residents and the choice of specialty and practice location: How does postgraduate medical education fit in? / The Future of Medical Education in Canada – postgraduate project. (613) 730-0687. 241. Retrieved from: www.AFMC.CA/FMECPG

Li, J., Wu, Q., & Yu, T. (2016). Construction of the training mode of the combination of clinical medical professional degree graduate education and resident standardized training. Creative Education, 7, 802-806. Retrieved from: http://dx.doi.org/10.4236/ce.2016.76082.

Li, X., Liu, J., & Huang, J. (2013). An analysis of the current education status and future training needs of China's rural doctors in 2011. Postgrad. Med., 89, 202-208. Retrieved from: DOI:10.1136/postgradmedj-2012-131094.

Ma, S., & Sood, N.A. (2008). Comparison of the health system in China and India Center for Asia pacific policy. Retrieved from: http://www.rand.org --18

Mitchell, R.D., Markwell, A., Fielke, R., Bonning, M.A., Perry, A.W., & Maor, D. (2011). The 2010 Specialist trainess Survey. MJA. 195 (7), 382.

Murray, D.J., & Boulet, J.R. (2012). Simulation-based curriculum: The breadth of applications in graduate medical education. Journal of Graduate Medical Education, 4 (4), 549-550. Retrieved from: DOI: http:/dx.doi.org/10.4300/JGME-D-12-00256.1.

Nash-Stewart, C. (2010). Medical training providers obtaining feedback from their trainees: what is best practice? Prepared for the Australian Medical Council (AMC) workshop: Training Program Evaluation and Trainee Feedback 13 November 2010. Retrieved from: http://workshop.amc.org.au/wp-content/uploads/2010/10/traine-Feedback-BestPractice-FINAL.pdf).

Okereke, C.D. (2000). Mentoring – the trainee's perspective. J. Accid. Emerg. Med., 17, 133-135.

Patel, Priyank. (2016). An evaluation of the current patterns and practices of educational supervision in postgraduate medical education in the UK. Perspect Med. Educ., 5, 205-214. Retrieved from: DOI:10.1007/s40037-016-0280-6.

Posrgraduate Medical Council of Western Australia website. Education and trainіng page. Retrieved from: http://www.pmcwa.health.wa.gov.au/education/diractors.cfm

Postgraduate medical training in Denmark – status and future perspectives (summary in English). (2012). National Board of Health. Denmark. 1-20.

Ren, X., Yin, J., & Wang, B. (2008). A descriptive analysis of medical education in China. Medical Teacher, 30, 667-672.

Scheele, F., Van, Lulik S., & Mulder, H. (2013). Is the modernization of postgraduate medical training in the Netherlands successful? Views of the NVMO Special Interest group on Postgraduate Medical Education. Medical Teacher. Early Online. Retrieved from: DOI: 10.3109/0142159X.2013.849333.

Shelker, W., Herbison, P., Belton, A., & Glue, P. (2013). Factor s related to post graduate retention of medical graduates in New Zealand. The New Zealand Medical Journal, 126 (1371), 27-32. Retrieved from: http: //journal.nzma.org.nz/126-1371/5568/

Shelker, W., Poole, Ph., Bagg, W., Wood, I., & Glue, P. (2014). Post graduation retention of medical students from Otago and Auckland medical programmes. The New Zealand Medical Journal, 127 (1388), 64-73. Retrieved from: http://journal.nzma.org.nz/127-1388/5966/

Slootweg, I.A. (2016). Teamwork of clinical teachers in postgraduate medical training. Perspect. Med. Educ., 5, 353-256. Retrieved from: DOI:10.1007/s40037-016-0286-0.

Tsai, J.-C., & Liu, K.-M. (2008). Evaluation of the effectiveness of postgraduate general medicine training by objective structured clinical examination – Pulot study and reflection on the experiences of Kaohsiung Medical University Hospital. Kaohsiung J. Med. Sci., 24 (12), 627-633.

Van, Der Valk Paul. (2016). Quality assurance in postgraduate pathology training the Dutch way: regular assessment, monitoring of training programs but no end of training examination. Virchows Arch., 468, 109-113. Retrieved from: DOI:10.1007/s00428-015-1895-4.

VanNieuwenborg, L., & Goossens, M. (2016). Continuing medical education for general practitioners: a practice format. PGMJ Online First, published on February 5, 2016 as 10.1136/postgradmedj-2015-133662

Vickery, A., & Lake, F. (2005). Teaching on the run tips 10: giving feedback. Med. J. Aust., 183 (5), 267-268.

Wilkinson, T.J., Moore, M.L., & Flynn, E.M. (2012). Professionalism in its time and place – some implications for medical education. New Zealand Medical Journal, 125 (1358), 64-73. Retrieved from: http://journal.nzma.org.nz/125-1358/5262/

Wilson, A., & Feyer, A.M. (2015). Final Report - Review of Medical Intern Training (has been prepared as part of the Review of Medical Intern Training, which has been commissioned by the Australian Health Ministers' Advisory Counsil (AHMAC). 51-59.

World Federation for Medical Education. (2005). WHO/WFME Guidelines for Accreditation of Basic Medical Education. Geneva / Copenhagen.

Wu, L., Wang, Y., & Peng, X. (2014). Development of a medical academic degree system in China. Medical Education Online. 19 p. Retrieved from: http://dx.doi.org/10.3402/meo.v19.23141

Zhao, Lin Bo, Miyachi, & Shigeru (2013). Comparison of Medical Education and Requirements for Training in the Interventional Neuroradiology in China, Japan and Korea. Neurointervention, 8, 3-8. Retrieved from: http://dx.doi.org/10.5469/neuroin.2013.8.1.3

Zhu, J., Li, W., & Chen, L. Doctors in China: improving quality through modernization of residency education. Retrieved from http: //dx.doi.org/10.1016/50140-6736(16)00582-1.

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-03-15

Як цитувати

Sichkoriz, O. Y. (2018). АНАЛІТИЧНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ МІЖНАРОДНОГО ДОСВІДУ ОРГАНІЗАЦІЇ МЕДИЧНОЇ ПІСЛЯДИПЛОМНОЇ ОСВІТИ. Вісник соціальної гігієни та організації охорони здоров’я України, (4). https://doi.org/10.11603/1681-2786.2017.4.8660

Номер

Розділ

Міжнародний досвід