АНАЛІТИЧНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ МІЖНАРОДНОГО ДОСВІДУ ОРГАНІЗАЦІЇ МЕДИЧНОЇ ПІСЛЯДИПЛОМНОЇ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.11603/1681-2786.2017.4.8660Ключові слова:
післядипломна освіта, модель підготовки лікарів, резидентура, індикатор знань, організація охорони здоров’я.Анотація
Мета: Аналітичне дослідження та вивчення досвіду організації післядипломної медичної освіти в різних країнах світу для підвищення рівня післядипломної освіти в Україні.
Матеріали і методи. У роботі проведено аналітичне дослідження літературних джерел міжнародного досвіду організації післядипломної освіти у світі.
Результати. Як відомо, що в провідних країнах світу досвід підготовки фахівців у медичній галузі відрізняється від українського як за змістом, так і за обсягом. Структура медичної післядипломної освіти формується від моделі системи охорони здоров’я в кожній країні, структури національної системи охорони здоров’я, її фінансування, економічного розвитку країни та рівня культури. Все це призводить до деяких термінологічних відмінностей і відносності при порівнянні навчальних процесів.
Висновки. У розвинутих країнах світу рівень післядипломної освіти є доволі високим, проте сьогодні спостерігають певну її стагнація та інертність, що перешкоджає її прогресу та удосконаленню відповідно до сучасних умов, які невпинно змінюються. Програми підготовки професіонала-фахівця у розвинутих країнах є більш різноманітні. Університети постійно пропонують широкий спектр програм підготовки.Посилання
Accreditation of medical education institutions (2004). Report of a technical meeting, Schaeffergarden, Copenhagen, Denmark.
Al-Lamki, N., & Al-Lamki, L. (2016). International accreditation of postgraduate medical education: Whiter its role in oman? Oman Medical Journal, 31 (1), 341-344.
Balasubramaniam, P. (1994). Medical education in Asia and Japan's role in it. 25 (3), 143-147.
Bangdiwala, Sh.I., Tucker, J.D., & Zodpey, S. (2009). Education in India and China: History, opportunities, and challenges. Public Health Reviews, 33 (1), 204-224.
Bullock, A., & Webb, K. (2015). Technology in post graduate Medical Education: a dynamic Influence on Learning? Postgraduate Medical Journal, 91 (1081), 646-650. Retrieved from: DOI: http://www.medscape.cpm/viewarticle/853319_print.
Campbell, I.S., & Fox, C.M. (2012). Options for postgraduate anatomy education in Australia and New Zealand. New Zealand Medical Journal, 125, (1352). 64-73. Retrieved from http://journal.nzma.org.nz/125-1352/5121/.
Dai, H., Fang, L., & Malouin, R.A. (2013). Family Medicine. Training in China. Family Medicine. 45 (5). 341-344.
De Leeuw, R.A., & Westerman, M. (2016). Quality specifications in postgraduate medical e-learning: an integrative literature review leading to a postgraduate medical e-learning model. BMC Medical Education, 16, 168. Retrieved from: DOI:10.1186/s12909-016-0400-7.
DGME into the Future – A report on FMEC PG Activities / The Future of Medical Education in Canada – postgraduate project / (613) 730-0687. Retrieved from: www.AFMC.CA/FMECPG
Farooq, S., & Quadir, I. (1997). The postgraduate Medical Education in U.K. The System and Its Relevance to Training and Medical Practice in Pakistan. Journal of Pakistan Medical Assiciation, 9, 232-236.
Forsyth, K. (2009). Critical importance of effective supervision in postgraduate medical education. Med. J. Aust., 191, 12-17.
Fraser, A.B., & Stodel, E.J. (2016). Curriculum reform for residency training: competence, change, and opportunities for leadership. Can. J. Anesth, 63, 875-884. Retrieved from DOI:10.1007/s12630-016-0637-7.
Harden, R.M. (2006). Trends and the future of postgraduate medical education. Emerg. Med. J., 23, 798-802. Retrieved from: DОІ: 10.1136/emj/2005/033738.
Lake, F., & Ryan, G. (1984). Teaching on the run tips 13: being a good supervisor – preventing problems. Med. J. Aust., 8, 414-415.
Lambert, T.J.R. (2004). Multimedia based computer aided learning in postgraduate medical education: The LMF (Luddide mentality Factor) as a barrier to entry Promaco Convention. Reproduced by permission. Retrieved from: http://cleo.murdoch.edu.au/gen/aset/confs/iims/92/lambert-t.html.Publichealth
Leduc, N., Vanasse, A., Scott, I. et al. The career decision-making process of medical students and residents and the choice of specialty and practice location: How does postgraduate medical education fit in? / The Future of Medical Education in Canada – postgraduate project. (613) 730-0687. 241. Retrieved from: www.AFMC.CA/FMECPG
Li, J., Wu, Q., & Yu, T. (2016). Construction of the training mode of the combination of clinical medical professional degree graduate education and resident standardized training. Creative Education, 7, 802-806. Retrieved from: http://dx.doi.org/10.4236/ce.2016.76082.
Li, X., Liu, J., & Huang, J. (2013). An analysis of the current education status and future training needs of China's rural doctors in 2011. Postgrad. Med., 89, 202-208. Retrieved from: DOI:10.1136/postgradmedj-2012-131094.
Ma, S., & Sood, N.A. (2008). Comparison of the health system in China and India Center for Asia pacific policy. Retrieved from: http://www.rand.org --18
Mitchell, R.D., Markwell, A., Fielke, R., Bonning, M.A., Perry, A.W., & Maor, D. (2011). The 2010 Specialist trainess Survey. MJA. 195 (7), 382.
Murray, D.J., & Boulet, J.R. (2012). Simulation-based curriculum: The breadth of applications in graduate medical education. Journal of Graduate Medical Education, 4 (4), 549-550. Retrieved from: DOI: http:/dx.doi.org/10.4300/JGME-D-12-00256.1.
Nash-Stewart, C. (2010). Medical training providers obtaining feedback from their trainees: what is best practice? Prepared for the Australian Medical Council (AMC) workshop: Training Program Evaluation and Trainee Feedback 13 November 2010. Retrieved from: http://workshop.amc.org.au/wp-content/uploads/2010/10/traine-Feedback-BestPractice-FINAL.pdf).
Okereke, C.D. (2000). Mentoring – the trainee's perspective. J. Accid. Emerg. Med., 17, 133-135.
Patel, Priyank. (2016). An evaluation of the current patterns and practices of educational supervision in postgraduate medical education in the UK. Perspect Med. Educ., 5, 205-214. Retrieved from: DOI:10.1007/s40037-016-0280-6.
Posrgraduate Medical Council of Western Australia website. Education and trainіng page. Retrieved from: http://www.pmcwa.health.wa.gov.au/education/diractors.cfm
Postgraduate medical training in Denmark – status and future perspectives (summary in English). (2012). National Board of Health. Denmark. 1-20.
Ren, X., Yin, J., & Wang, B. (2008). A descriptive analysis of medical education in China. Medical Teacher, 30, 667-672.
Scheele, F., Van, Lulik S., & Mulder, H. (2013). Is the modernization of postgraduate medical training in the Netherlands successful? Views of the NVMO Special Interest group on Postgraduate Medical Education. Medical Teacher. Early Online. Retrieved from: DOI: 10.3109/0142159X.2013.849333.
Shelker, W., Herbison, P., Belton, A., & Glue, P. (2013). Factor s related to post graduate retention of medical graduates in New Zealand. The New Zealand Medical Journal, 126 (1371), 27-32. Retrieved from: http: //journal.nzma.org.nz/126-1371/5568/
Shelker, W., Poole, Ph., Bagg, W., Wood, I., & Glue, P. (2014). Post graduation retention of medical students from Otago and Auckland medical programmes. The New Zealand Medical Journal, 127 (1388), 64-73. Retrieved from: http://journal.nzma.org.nz/127-1388/5966/
Slootweg, I.A. (2016). Teamwork of clinical teachers in postgraduate medical training. Perspect. Med. Educ., 5, 353-256. Retrieved from: DOI:10.1007/s40037-016-0286-0.
Tsai, J.-C., & Liu, K.-M. (2008). Evaluation of the effectiveness of postgraduate general medicine training by objective structured clinical examination – Pulot study and reflection on the experiences of Kaohsiung Medical University Hospital. Kaohsiung J. Med. Sci., 24 (12), 627-633.
Van, Der Valk Paul. (2016). Quality assurance in postgraduate pathology training the Dutch way: regular assessment, monitoring of training programs but no end of training examination. Virchows Arch., 468, 109-113. Retrieved from: DOI:10.1007/s00428-015-1895-4.
VanNieuwenborg, L., & Goossens, M. (2016). Continuing medical education for general practitioners: a practice format. PGMJ Online First, published on February 5, 2016 as 10.1136/postgradmedj-2015-133662
Vickery, A., & Lake, F. (2005). Teaching on the run tips 10: giving feedback. Med. J. Aust., 183 (5), 267-268.
Wilkinson, T.J., Moore, M.L., & Flynn, E.M. (2012). Professionalism in its time and place – some implications for medical education. New Zealand Medical Journal, 125 (1358), 64-73. Retrieved from: http://journal.nzma.org.nz/125-1358/5262/
Wilson, A., & Feyer, A.M. (2015). Final Report - Review of Medical Intern Training (has been prepared as part of the Review of Medical Intern Training, which has been commissioned by the Australian Health Ministers' Advisory Counsil (AHMAC). 51-59.
World Federation for Medical Education. (2005). WHO/WFME Guidelines for Accreditation of Basic Medical Education. Geneva / Copenhagen.
Wu, L., Wang, Y., & Peng, X. (2014). Development of a medical academic degree system in China. Medical Education Online. 19 p. Retrieved from: http://dx.doi.org/10.3402/meo.v19.23141
Zhao, Lin Bo, Miyachi, & Shigeru (2013). Comparison of Medical Education and Requirements for Training in the Interventional Neuroradiology in China, Japan and Korea. Neurointervention, 8, 3-8. Retrieved from: http://dx.doi.org/10.5469/neuroin.2013.8.1.3
Zhu, J., Li, W., & Chen, L. Doctors in China: improving quality through modernization of residency education. Retrieved from http: //dx.doi.org/10.1016/50140-6736(16)00582-1.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).