МЕТОДИКА ПОКРАЩЕННЯ ФІЗИЧНОЇ ПІДГОТОВКИ ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ МЕДИЧНИХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДІВ

Автор(и)

  • В. Л. Назарук Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України

DOI:

https://doi.org/10.11603/2411-1597.2023.3-4.14557

Ключові слова:

фізична підготовка, здобувачі вищої освіти, табата-тренування, функціональний тренінг

Анотація

Вступ. Фізичне виховання є невід’ємною складовою загальної системи вищої освіти, має комплексний підхід до формування розумових і фізичних якостей особистості, вдосконалення фізичної та психологічної підготовки до активного життя і професійної діяльності на принципах індивідуального підходу, пріоритету оздоровчої спрямованості, широкого використання різноманітних засобів та форм фізичного вдосконалення. Однією з головних складових підготовки здобувачів вищої освіти є фізична підготовка до майбутньої професійної діяльності, яка сприяє формуванню необхідних фізичних і психічних якостей, рухових навичок стосовно профілю майбутньої професії.

Мета роботи – на основі аналізу літературних джерел визначити причини зниження рівня фізичної підготовки здобувачів вищої освіти медичних навчальних закладів та окреслити шляхи розв’язання цієї проблеми, висвітлити й обґрунтувати методику покращення їх фізичної підготовки.

Основна частина. Ця методика базується на таких чотирьох основних напрямах, як тренування, відновлення, харчування та психологічна (ментальна) підготовка. Перший напрям – тренування. Запланувати собі чотири тренування на тиждень: три з них – інтенсивних, одне – не дуже інтенсивне, але тривале. Не менш важливим є другий напрям – відновлення. Необхідно спати не менше 7 год на день, щоб встигнути відновитись та ефективно тренуватись. Якщо ви втомилися або захворіли, потрібно припинити тренування і зробити паузу, щоб не нашкодити собі. Третій напрям – харчування. Необхідно виключити з раціону смажену їжу, випічку, солодощі, не вживати алкоголю, тютюну, наркотиків. Намагатися споживати більше білкової їжі, з жирів віддавати перевагу риб’ячому або рослинному. Що стосується вуглеводів, то їсти більше гречку, бурий або дикий рис, макарони твердих сортів. Четвертий напрям – певна психологічна (ментальна) підготовка. Навіть добре фізично підготовленого студента в деяких ситуаціях і випадках може перемогти більш кмітливий, хитрий та підступний опонент.

Висновки. На основі аналізу літературних джерел було визначено, що причинами зниження рівня фізичної підготовки здобувачів вищої освіти медичних навчальних закладів є: недостатня матеріально-технічна база; незадовільний рівень фізичної підготовки, з яким абітурієнти вступають до вищих медичних навчальних закладів; збільшення об’єму та інтенсивності навчального матеріалу з предметів, не пов’язаних із руховою активністю; недосконалість побудови навчально-виховного процесу з фізичного виховання. Заняття з покращення фізичної підготовки здобувачів вищої освіти будуть більш ефективними, якщо проводити їх за системою функціонального тренінгу.

Посилання

Petryshyn, O.V. (2017). Metodyka profesiyno-prykladnoyi fizychnoyi pidhotovky studentiv vyshchykh medychnykh navchalnykh zakladiv [Methodology of professional-applied physical training of students in higher medical educational institutions]. Candidate’s thesis: 13.00.02. Poltava [in Ukrainian].

Kuznetsova, O.T. (2018). Metodychna systema zastosuvannya ozdorovchykh tekhnolohiy u protsesi fizychnoho vykhovannya studentiv [Methodical system of applying health-improving technologies in the process of physical education of students]. Doctor’s thesis: 13.00.02. Kyiv [in Ukrainian].

Nazaruk, V.L. (2015). Formuvannya kultury zdorovya maybutnikh likariv zasobamy zdorovyazberihalnykh tekhnolohiy [Formation of the health culture of future doctors by means of health-saving technologies]. Candidate’s thesis: 13.00.04 – theory and methodology of professional education. Rivne [in Ukrainian].

Tkachuk, O.H. (2019). Formuvannya zdorovyazberihalnoyi kompetentnosti maybutnikh likariv v osvitnomu protsesi z fizychnoho vykhovannya [Formation of health-preserving competence of future doctors in the educational process with physical education]. Candidate’s thesis: 13.00.04. Kyiv [in Ukrainian].

Prontenko, K.V., Griban, G.P., Bloshchynskyi, I.G., Melnychuk, I.M., Popovych, D.V., & Nazaruk, V.L. (2020). Improvement of students’ morpho-functional development and health in the process of sport-oriented physical education. Wiadomości Lekarskie, 73(1), 161-169. DOI: https://doi.org/10.36740/WLek202001131

Fedchyshyn, N.O., Romanchuk, O.V., Bilovus, L.I., Mysyk, O.A., & Nazaruk, V.L. (2021). The health culture of future doctors through the prism of the health-preserving competence formation. Wiadomości Lekarskie, 74(8), 1931-1938. DOI: https://doi.org/10.36740/WLek202108127

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-03-29

Як цитувати

Назарук, В. Л. (2024). МЕТОДИКА ПОКРАЩЕННЯ ФІЗИЧНОЇ ПІДГОТОВКИ ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ МЕДИЧНИХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДІВ. Медсестринство, (3-4), 153–157. https://doi.org/10.11603/2411-1597.2023.3-4.14557

Номер

Розділ

Статті