MUSEUM PEDAGOGY AND ITS ROLE IN THE EDUCATIONAL PROCESS OF HIGHER MEDICAL INSTITUTIONS

Authors

  • L. Ya. Fedoniuk I. Horbachevsky Ternopil National Medical University
  • O. M. Yarema I. Horbachevsky Ternopil National Medical University
  • S. O. Yastremska I. Horbachevsky Ternopil National Medical University

DOI:

https://doi.org/10.11603/2411-1597.2022.1.12866

Abstract

In the noverdays of reforming the Ukrainian educational system, the question arises about new approaches to the organization and content of educational activities. An important role among them is occupied by one of the promising areas of modern pedagogy – museum pedagogy, which solves problems of personality formation, namely: involvement of students in research activities through museum exhibitions using information technolo­gy, development of their research skills and creative abilities, independent judgments and assessments, critical thinking skills. Museum pedagogy is important in the education system and contributes to the comprehensive development of the student's personality. The purpose of educational museums is to create the fullest idea of ​​understanding the nature,we are surrounded with,  the human morphology, the morphology of animals, plants, as well as being the center of education and upbringing. In I. Horbachevsky Ternopil National Medical University there is a number of museums of educational profile: the museum of the Department of Human Anatomy, the Museum of the Department of Pathological Anatomy with a Sectional Course and Forensic Medicine, the Educational and Biological Museum named after I. Yaremenko. The Museum of the Department of Human Anatomy has a unique collection of anatomical preparations that reflect the shape of organs, their topographic relationships, projections of vessels and nerves, which are an integral theoretical basis for students of medical, dental and pharmaceutical faculties, as well as for students of the Institute of Nursing. Achieving a high practical level of training is impossible without transparent organ specimens of the Department of Pathological Anatomy with a Sectional Course and Forensic Medicine. The Educational and Biological Museum named after I. Yaremenko represents natural objects and their images, creating the fullest idea of ​​the relationship of humanbeings with the surrounding natural environment. Thus, the museums of TNMU take an important place in the educational process and their role can not be underestimated.

References

Прожога В. М. Музейна педагогіка: залучення молоді до вивчення та збереження історичної спадщини / В. М. Прожога // Пед. майстерня. – 2018. – № 2. – С. 23–27.

Удовиченко І. В. Музейна педагогіка: теорія і практика : наук.-метод. посіб. / І. В. Удовиченко. – К. : Лотос, Національний музей історії України, 2017. – 72 с.

Удовиченко І. Принципи музейної педагогіки в період переосмислення ролі музею в суспільстві / І. Удовиченко // Музейна педагогіка в науковій освіті : зб. тез доп. учасн. І Всеукр. наук.-практ. конф. (28 листоп. 2019 р.). – К. ; Біла Церква : Вид-во «Авторитет» ФОП Курбанова Ю. В., 2019. – С. 99–102.

Філіпчук Н. О. Музейна педагогіка в оптимізації культурно-освітнього процесу / Н. О. Філіпчук // Духовність особистості: методологія, теорія і практика. – 2017. – Вип. 2. – С. 256–265.

The creative potential of museum pedagogy within the modern society / K. Milovanov, E. Nikitina, N. Sokolova, M. Sergeyeva // Education. – Vol. 38. – (No. 40). – 2017. – P.11.

Музей як комунікативний та освітній простір : нац. ун-т «Львів. Політехніка». – Львів : Вид-во Львів. політехніки, 2017. – 229 с.

Федонюк Л. Я. Музеи ТНМУ – ценное наследие и гордость университета / Л. Я. Федонюк, О. М. Ярема, Е. И. Скиба // Экологическое образование и устойчивое развитие. Состояние, цели, проблемы и перспективы : материалы Междунар. науч.-метод. конф. (Минск, 25–26 февр. 2021 г.). – Минск, 2021. – С. 351–353.

Музеї Тернопільського державного медичного університету імені І. Я. Горбачевського – багатство історичної спадщини навчального закладу / Л. Я. Федонюк, А. І. Паламарчук, В. В. Файфура [та ін.] // Мед. освіта. – 2019. – № 1 (81). – C. 176–180.

Федонюк Л. Я. Эстетика живой природы – ценность учебно-биологического музея кафедры медицинской биологии / Л. Я. Федонюк, И. Д. Быць // Stav, problémy a perspektívy pedagogického štúdia a sociálnej práce : матеріали наук.-практ. конф. (Сладковічово, 28–29 жовт. 2016 р.). – Сладковічово, 2016. – C. 67–71.

Fedonyuk L. Ya. Biological Educational Museum Collection Value of I. Horbachevsky Ternopil State Medical University for Learning About Wildlife / L. Ya. Fedonyuk, I. B. Pryvrotska // Біологічні системи. – 2018. – Т. 9, вип. 2. – C. 29–36.

Музейна справа у закладах освіти : метод. рек. / [уклад. О. М. Вагеннік]. – Запоріжжя, 2020. – 76 с.

Музейна педагогіка в науковій освіті : зб. тез доп. учасн. ІІ Всеукр. наук.-практ. конф. (Київ, 26 листоп. 2020 р.) / за наук. ред. С. О. Довгого. – К. : Національний центр «Мала академія наук України», 2020. – С. 61–64.

Федонюк Л. Я. Життя для науки : монографія / Л. Я. Федонюк, О. М. Ярема, С. С. Подобівський. – Тернопіль : ТДМУ, 2018. – 72 с.

Крізь призму минулого до сьогодення / [М. М. Корда, Л. Я. Федонюк, А. І. Паламарчук та ін.] ; за ред. М. М. Корди, Л. Я. Федонюк. – Тернопіль : ТДМУ, 2017. – 480 с.

Майбутнє твориться сьогодні (2007–2012) / [М. А. Андрейчин, С. М. Андрейчин, Л. С. Бабінець та ін.]. – Тернопіль : ТДМУ, 2012. – 428 с.

Федонюк Л. Я. Навчально-біологічний музей кафед¬ри медичної біології – цінний скарб і гордість університету / Л. Я. Федонюк, С. С. Подобівський, О. М. Ярема // Мед. освіта. – 2018. – № 1 (77). – C. 141–145.

Педагог і дослідник біологічного циклу / [Л. Я. Федонюк, Л. Н. Рибіцька, О. Т. Тусик та ін.]. – Тернопіль : ТДМУ, 2013. – 20 с.

Published

2022-04-15

How to Cite

Fedoniuk, L. Y., Yarema, O. M., & Yastremska, S. O. (2022). MUSEUM PEDAGOGY AND ITS ROLE IN THE EDUCATIONAL PROCESS OF HIGHER MEDICAL INSTITUTIONS. Nursing, (1), 22–28. https://doi.org/10.11603/2411-1597.2022.1.12866

Issue

Section

Articles