ДІЯЛЬНІСТЬ МЕДСЕСТРИ У ПРОФІЛАКТИЦІ ТА ЗБЕРЕЖЕННІ ЗДОРОВ’Я УЧНІВ ЗАГАЛЬНООСВІТНІХ ЗАКЛАДІВ

Автор(и)

  • Л. Ю. Чуйко Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України
  • О. І. Пилипишин Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України https://orcid.org/0000-0002-4073-7512

DOI:

https://doi.org/10.11603/2411-1597.2025.1.15233

Ключові слова:

медсестра, школа, здоров’я, профілактика, виховання

Анотація

Вступ. Медсестри відіграють важливу роль у вихованні здорового покоління дітей. Для цього вони повинні мати необхідні знання та навички, а також постійно підвищувати свій професійний рівень, що дозволить їм бути компетентними та швидко адаптовуватися до нових реалій. Важливо, як дитина сприймає візити до медсестри, це формуватиме те, як вона піклуватиметься про своє здоров’я надалі. Також потрібно робити так, аби діти із самого малечку не боялися лікарів і стежили за своїм здоров’ям.

Мета роботи – висвітлити діяльність медсестер у школах як важливу складову в процесі профілактичної, здоров’язберігальної, навчально-виховної діяльності.

Основна частина. Дитина у школі мусить бути доглянута, про неї повинен дбати не лише вчитель. І такою особою, яка може об’єднати довкола себе та зробити дещо самостійно, є медсестра у школі. Обов’язки медичного працівника, який працює в закладі освіти та входить до його штату, визначає Порядок здійснення медичного обслуговування учнів закладів загальної середньої освіти, затверджений Постановою Кабінету Міністрів України від 20 січня 2021 р. № 31, згідно з яким він виконує антропо­метрію, термометрію, оцінку загального стану розвитку учнів; проводить періодичні огляди на наявність педикульозу відповідно до вимог, установлених МОЗ; ізолює учнів, які мають ознаки інфекційного захворювання, з негайним інформуванням їх батьків або інших законних представників; надає медичну допомогу учням, які перебувають у невідкладному стані, здійснює виклик бригади екстреної медичної допомоги; бере участь в організації харчування учнів закладу освіти; провадить просвітницьку діяльність щодо вживання тютюну та алкоголю, профілактики інфекційних захворювань.

Висновки. Забезпечення здорового розвитку дітей та формування в них відповідального ставлення до здоров’я – це комплексний процес, до якого повинні бути залучені медсестри, батьки та весь педагогічний склад школи. Тільки спільними зусиллями можна створити здорове та безпечне середовище для розвитку дітей і виховати їх фізично та психічно здоровими, вихованими й освіченими.

Посилання

Blair, M., DeBell, D. (2011). Reconceptualising health services for school-age children in the 21st century. Archives of Disease in Childhood, 96(7), 616-618. DOI 10.1136/adc.2009.178921.

Peresypkina, T. (2018). Subyektyvna otsinka zdorovya ditey, sotsialni determinanty yoho formuvannya [Subjective assessment of children’s health, social determinants of its formation]. Suchasna Pediatriya – Modern Pediatrics, 4, 44-48, Retrieved from: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Sped_2018_4_8 [in Ukrainian].

Peresypkina, T., Sydorenko, G., Golubnycha, A. (2019). Aktualni pytannya orhanizatsiyi medychnoyi dopomohy dityam ta pidlitkam u zakladakh osvity [Topical issues of organization of medical care for children and adolescents in educational institutions]. Problemy bezperervnoyi medychnoyi osvity ta nauky – Problems of continuous medical education and science, 2, 5-9. Retrieved from: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Psmno_2019_2_3 [in Ukrainian].

Omelchenko, O. (2003). Medychni, sotsialni ta psykholohichni aspekty adaptatsiyi do navchalnoho protsesu uchniv pochatkovykh klasiv zahalnoosvitnoyi shkoly [Medical, social and psychological aspects of adaptation to the educational process of primary school pupils of secondary school]. Medychna reabilitaciya v pediatrii – Medical rehabilitation in pediatrics, 8, 108-110 [in Ukrainian].

Berzin, V., Stelmakhivska, V. (2007). Problema vyvchennya fizychnoho rozvytku ditey ta pidlitkiv u hihiyenichnykh doslidzhennyakh [The problem of studying the physical development of children and adolescents in hygienic research]. Visnyk sotsial’noi hygiene and organizational health care of Ukraine – Herald of social hygiene and organizational health care of Ukraine, 4, 81-84 [in Ukrainian].

Berdnyk, O., Zaykovska, V. (2009). Porivnyalnyy analiz obiznanosti pro «pryami» ta «nepryami» pokaznyky zdorovya dlya vyyavlennya vplyvu na dovkillya [Comparative analysis of awareness of “direct” and “indirect” health indicators to identify environmental impact]. Environment and health, 3, 15-18 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-04-07

Як цитувати

Чуйко, Л. Ю., & Пилипишин, О. І. (2025). ДІЯЛЬНІСТЬ МЕДСЕСТРИ У ПРОФІЛАКТИЦІ ТА ЗБЕРЕЖЕННІ ЗДОРОВ’Я УЧНІВ ЗАГАЛЬНООСВІТНІХ ЗАКЛАДІВ . Медсестринство, (1), 58–62. https://doi.org/10.11603/2411-1597.2025.1.15233

Номер

Розділ

Статті