РОЛЬ ПСИХОЛОГІЧНОЇ ПІДГОТОВКИ ТА ПСИХОЕМОЦІЙНОЇ ПІДТРИМКИ У ПІДВИЩЕННІ ЯКОСТІ СЕСТРИНСЬКОЇ РОБОТИ

Автор(и)

  • Кетеван Мампорія Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України
  • М. І. Марущак Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України https://orcid.org/0000-0001-6754-0026

DOI:

https://doi.org/10.11603/2411-1597.2025.1.15231

Ключові слова:

медсестра, психологічна стійкість, відділення, стрес, тривожність, умови праці

Анотація

Вступ. Серед усіх категорій медичних працівників медсестри, які працюють у хірургічних відділеннях, стикаються з вищим рівнем стресу, пов’язаного з характером їх роботи. Факторами стресу є тривалі зміни, висока відповідальність, робота під постійним тиском, необхідність оперативного прийняття рішень. Хронічний стрес, який переживають медсестри, може призвести до емоційного вигорання, зниження якості обслуговування пацієнтів і розвитку психосоматичних станів.

Мета роботи – проаналізувати навчальні програми з психологічної підготовки медсестер та визначити їх ефективність.

Основна частина. У дослідженні брали участь 50 медсестер, які працюють у хірургічному відділенні міської лікарні. Усі учасники дали згоду на участь у дослідженні. Проаналізовано різні методи, які використовують в освітніх програмах медсестер, які брали участь у дослідженні, та порівняно їх ефективність. Оцінка ефективності реалізованих програм є ключовим етапом, що дозволяє визначити їх вплив на співробітників і організацію в цілому. Методи оцінки можуть включати: опитування співробітників; аналіз показників ефективності; оцінку рівня стресу; фокус-групи. Прикладами успішних практик є: організація охорони здоров’я з діючими програмами наставництва; групи підтримки за умов стресу; програми усвідомленості.

Висновки. Упровадження програм психологічної підтримки на робочому місці є важливим кроком до покращення умов праці сестринського персоналу. Ці програми допомагають знизити рівень стресу, підвищити задоволеність роботою та покращити якість догляду. Розуміння потреб працівників, використання різноманітних методів упровадження та регулярна оцінка їх ефективності є ключовими факторами успішного впровадження. Внесок у психологічну підтримку не тільки сприяє добробуту співробітників, але й позитивно впливає на весь колектив і пацієнтів.

Посилання

Moreno Martínez, M., Fernández-Cano, M.I., Feijoo-Cid, M., Llorens Serrano, C., & Navarro, A. (2022). Health outcomes and psychosocial risk exposures among healthcare workers during the first wave of the COVID-19 outbreak. Safety science, 145, 105499. DOI 10.1016/j.ssci.2021.105499

Fesun, H., Nechytailo, T., Kanivets, T., Zhurat, Y., & Radchuk, V. (2020). The Correlation of SocioPsychological Factors with “Burnout’’ Syndrome in Education. Revista Românească pentru Educaţie Multidimensională, 12(3), 294-311. DOI 10.18662/rrem/12.3/322.

Chen, B., Wang, L., Li, B., & Liu, W. (2022). Work stress, mental health, and employee performance. Frontiers in psychology, 13, 1006580. DOI 10.3389/fpsyg.2022.1006580.

Tian, Z., Tang, C., Akram, F., Khan, M.L., & Chuadhry, M.A. (2022). Negative Work Attitudes and Task Performance: Mediating Role of Knowledge Hiding and Moderating Role of Servant Leadership. Frontiers in psychology, 13, 963696. DOI 10.3389/fpsyg.2022.963696.

Rink, L.C., Oyesanya, T.O., Adair, K.C., Humphreys, J.C., Silva, S.G., & Sexton, J.B. (2023). Stressors Among Healthcare Workers: A Summative Content Analysis. Global qualitative nursing research, 10, 23333936231161127. DOI 10.1177/23333936231161127.

Inoue, K., Beekley, J., Goto, A., Jeon, C.Y., & Ritz, B.R. (2020). Depression and cardiovascular disease events among patients with type 2 diabetes: A systematic review and meta-analysis with bias analysis. Journal of diabetes and its complications, 34(12), 107710. DOI 10.1016/j.jdiacomp.2020.107710.

Nagle, E., Griskevica, I., Rajevska, O., Ivanovs, A., Mihailova, S., & Skruzkalne, I. (2024). Factors affecting healthcare workers burnout and their conceptual models: scoping review. BMC psychology, 12(1), 637. DOI 10.1186/s40359-024-02130-9.

Bashar, J.M., Aliyu, D., Anyebe, E.E., Gabriel, I., Nasir, A., Mangari, A.S. … Wada, Y. (2024). Perceived work-related stress and associated factors among the surgical workforce in a Nigerian tertiary health facility: A cross-sectional study. PLOS global public health, 4(11), e0003959. DOI 10.1371/journal.pgph.0003959.

Munnangi, S., Dupiton, L., Boutin, A., & Angus, L.D.G. (2018). Burnout, Perceived Stress, and Job Satisfaction Among Trauma Nurses at a Level I Safety-Net Trauma Center. Journal of trauma nursing : the official journal of the Society of Trauma Nurses, 25(1), 4-13. DOI 10.1097/JTN.0000000000000335.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-04-07

Як цитувати

Мампорія, К., & Марущак, М. І. (2025). РОЛЬ ПСИХОЛОГІЧНОЇ ПІДГОТОВКИ ТА ПСИХОЕМОЦІЙНОЇ ПІДТРИМКИ У ПІДВИЩЕННІ ЯКОСТІ СЕСТРИНСЬКОЇ РОБОТИ. Медсестринство, (1), 50–53. https://doi.org/10.11603/2411-1597.2025.1.15231

Номер

Розділ

Статті