МЕТОДИКА ПОКРАЩЕННЯ ФІЗИЧНОЇ ПІДГОТОВКИ ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ ПРОФЕСІЙНОЇ КВАЛІФІКАЦІЇ «ПАРАМЕДИК»
DOI:
https://doi.org/10.11603/2411-1597.2025.1.15229Ключові слова:
фізична підготовка, здобувачі вищої освіти, професійна кваліфікація «парамедик», табата-тренування, функціональний тренінгАнотація
Вступ. Фізичне виховання є важливою складовою загальної системи вищої освіти, оскільки впливає не лише на фізичний розвиток здобувачів вищої освіти, але й на їх розумові та психологічні якості. Комплексний підхід до фізичної підготовки дозволяє сформувати здорову та гармонійну особистість, підготувати здобувачів вищої освіти до активного життя і професійної діяльності. Особливо це стосується здобувачів вищої освіти, які навчаються за програмами професійної кваліфікації, зокрема «парамедик». З огляду на специфіку цієї професії, важливо, щоб майбутні фахівці мали належну фізичну та психологічну підготовку до виконання складних професійних завдань.
Мета роботи – дослідити особливості фізичної підготовки здобувачів вищої освіти професійної кваліфікації «парамедик», а також розробити методику, яка дозволить покращити їх фізичну та психологічну підготовку до виконання професійних обов’язків.
Основна частина. У дослідженні розглянуто основні компоненти фізичної підготовки, зокрема функціональний тренінг, кардіо та силові вправи, а також техніки відновлення, харчування і психологічної стійкості. Акцентовано увагу на необхідності комплексного підходу до тренувань, що включає різноманітні методи та вправи, адаптовані до фізичних можливостей здобувачів вищої освіти. Одним із основних аспектів є використання функціональних тренувань, що максимально наближені до реальних ситуацій, з якими можуть стикатися майбутні парамедики під час виконання професійних завдань.
Висновки. У роботі показано, що ефективна фізична підготовка здобувачів вищої освіти, особливо тих, хто готується до професії парамедика, повинна ґрунтуватися на інтеграції різних методик тренувань, відновлення та харчування. Важливо, щоб здобувачі вищої освіти не лише мали достатній рівень фізичної підготовки, але й були готові до стресових ситуацій, здатні зберігати психологічну стійкість в екстрених випадках. Запропонована методика тренувань, яка поєднує функціональний тренінг, кардіо та силові вправи, відновлення і психологічну підготовку, дозволяє суттєво підвищити рівень фізичної готовності студентів до майбутньої професійної діяльності.
Посилання
Petryshyn, O.V. (2017). Metodyka profesiino-prykladnoii fizychnoii pidhotovky studentiv vyshchykh medychnykh navchalnykh zakladiv: dys. kan. ped. nauk: 13.00.02 – teoriia ta metodyka navchannia [Methodology of Professional and Applied Physical Training of Students in Higher Medical Educational Institutions: PhD Thesis in Pedagogical Sciences: 13.00.02 – Theory and Methodology of Teaching]. Poltava, 262 [in Ukrainian].
Kuznietsova, O.T. (2018). Metodychna systema zastosuvannia ozdorovchykh tekhnolohii u protsesi fizychnoho vykhovannia studentiv: dys. dokt. ped. nauk: 13.00.02 – teoriia ta metodyka navchannia (fizychna kultura, osnovy zdorovia) [Methodological System for the Application of Health Improvement Technologies in the Process of Physical Education of Students: DSc Thesis in Pedagogical Sciences: 13.00.02 – Theory and Methodology of Teaching (Physical Culture, Health Fundamentals)]. Kyiv, 613 [in Ukrainian].
Nazaruk, V.L. (2015). Formuvannia kultury zdorovia maibutnikh likariv zasobamy zdoroviazberezhuvalnykh tekhnolohii: dys. kan. ped. nauk: 13.00.04 – teoriia i metodyka profesiinoii osvity [Formation of Health Culture in Future Doctors through Health-Preserving Technologies: PhD Thesis in Pedagogical Sciences: 13.00.04 – Theory and Methodology of Professional Education]. Rivne: 267 [in Ukrainian].
Tkachuk, O.H. (2019). Formuvannia zdorovia zberezhuvalnoii kompetentnosti maibutnikh likariv v osvitnomu protsesi z fizychnoho vykhovannia: dys. kand. ped. nauk: 13.00.04 – teoriia i metodyka profesiinoii osvity [Formation of Health-Preserving Competence in Future Doctors in the Educational Process of Physical Education: PhD Thesis in Pedagogical Sciences: 13.00.04 – Theory and Methodology of Professional Education]. Kyiv: 274 [in Ukrainian].
Prontenko, K.V., Griban, G.P., Bloshchynskyi, I.G., Melnychuk, I.M., Popovych, D.V., Nazaruk, V.L. et al. (2020). Improvement of students’ morpho-functional development and health in the process of sport-oriented physical education. Wiadomosci Lekarskie, 73(1), 161-169.
Fedchyshyn, N.O., Romanchuk, O.V., Bilovus, L.I., Mysyk, O.A., Nazaruk, V.L., et al. (2021). The health culture of future doctors through the prism of the health-preserving competence formation. Wiadomosci Lekarskie, 74(8), 1931-1938.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 В. Л. Назарук, Т. І. Хвалибога

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.