ОСОБЛИВОСТІ ПСИХОЛОГІЧНОЇ СТІЙКОСТІ МЕДСЕСТЕР РІЗНИХ ВІДДІЛЕНЬ
DOI:
https://doi.org/10.11603/2411-1597.2025.1.15204Ключові слова:
медсестра, психологічна стійкість, відділення, стрес, тривожність, умови праціАнотація
Вступ. Резильєнтність – це динамічне і багатогранне явище, яке має статичні характеристики та характеристики, що розвиваються, і будь-які зміни рівнів стійкості пов’язані з конкретними обставинами. Стійкість медсестер необхідна для вирішення багатогранних проблем, з якими стикаються медичні заклади.
Мета роботи – проаналізувати особливості резильєнтності медсестер різних відділень для оптимізації їх роботи і високоякісної допомоги пацієнтам.
Основна чакстина. Дослідження ґрунтувалося на аналізі наукових джерел інформації із зазначеної тематики. Стійкість у сфері медсестринства є складним динамічним процесом, який дозволяє медсестрам активно адаптуватися до стресових факторів на робочому місці, уникати психологічної травми та постійно здійснювати безпечний, високоякісний догляд за пацієнтами. Значне робоче навантаження, швидкий темп роботи збільшують ризик вигорання медсестер різних відділень. Через ці проблеми задоволеність медсестер роботою різко зменшилась, а плинність кадрів значно зросла, адже дослідники передбачили тісний зв’язок між психічним здоров’ям медсестер, якістю сестринського догляду та клінічними результатами пацієнтів. Медсестри з вищим рівнем стійкості, найімовірніше, довше працюватимуть за професійним спрямуванням і будуть менш схильними до вигорання. Для навчання медсестер з метою отримання необхідних професійних навичок потрібно багато часу та зусиль, тому стримання плинності кадрів є основним пріоритетом. Вважають, що психологічна стійкість – головна складова адаптації медсестер усіх відділень. Загалом у більшості досліджень щодо резильєнтності серед медсестер показано, що медичні працівники розглядають стійкість як наявність позитивного мислення, зазначаючи, що стійкість включає поведінку, емоції і психологічний прояв активної адаптації та професійного зростання за умов значних стресових викликів.
Висновки. Розуміння резильєнтності у професії може допомогти медсестрам завчасно виявити або запобігти виникненню потенційних проблем, таким чином сприяючи робочим ресурсам і, в кінцевому підсумку, досягненню особистого та професійного зростання. З іншого боку, розуміння резильєнтності допомагає зорієнтувати медсестру, в якому саме відділенні вона готова працювати та які саме психологічні аспекти варто пропрацювати для досягнення найкращого результату при виборі робочого місця.
Посилання
Southwick, S.M., Bonanno, G.A., Masten, A.S., Panter-Brick, C., & Yehuda, R. (2014). Resilience definitions, theory, and challenges: interdisciplinary perspectives. European journal of psychotraumatology, 5, 10.3402/ejpt.v5.25338. DOI 10.3402/ejpt.v5.25338.
Grygorenko, Z., & Naydonova, G. (2023). The concept of “resilience”: history of formation and approaches to definition. Law Rev, 76-88. DOI 10.36690/2674-5216-2023-2-76-88.
Sutcliffe, K.M., Mayo, A.T., Myers, C.G., Barton, M.A., & Szanton, S.L. (2023). Comment on Kunzler et al. (2022) ‘Interventions to foster resilience in nursing staff: A systematic review and meta-analyses of pre-pandemic evidence’. International journal of nursing studies, 138, 104393. DOI 10.1016/j.ijnurstu.2022.104393.
Lanz, J.J., & Bruk-Lee, V. (2017). Resilience as a moderator of the indirect effects of conflict and workload on job outcomes among nurses. Journal of advanced nursing, 73(12), 2973-2986. DOI 10.1111/jan.13383.
Zhang, X., Jiang, X., Ni, P., Li, H., Li, C., Zhou, Q., Ou, Z., Guo, Y., & Cao, J. (2021). Association between resilience and burnout of front-line nurses at the peak of the COVID-19 pandemic: Positive and negative affect as mediators in Wuhan. International journal of mental health nursing, 30(4), 939-954. DOI 10.1111/inm.12847.
Cooper, A.L., Brown, J.A., Rees, C.S., & Leslie, G.D. (2020). Nurse resilience: A concept analysis. International journal of mental health nursing, 29(4), 553-575. DOI 10.1111/inm.12721.
Kim, E.Y., & Chang, S.O. (2022). Exploring nurse perceptions and experiences of resilience: a meta-synthesis study. BMC nursing, 21(1), 26. DOI 10.1186/s12912-021-00803-z.
Yu, F., Raphael, D., Mackay, L., Smith, M., & King, A. (2019). Personal and work-related factors associated with nurse resilience: A systematic review. International journal of nursing studies, 93, 129-140. DOI 10.1016/j.ijnurstu.2019.02.014.
Manomenidis, G., Panagopoulou, E., & Montgomery, A. (2019). Resilience in nursing: The role of internal and external factors. Journal of nursing management, 27(1), 172-178. DOI 10.1111/jonm.12662.
Mcdonald, G., Jackson, D., Vickers, M.H., & Wilkes, L. (2016). Surviving workplace adversity: a qualitative study of nurses and midwives and their strategies to increase personal resilience. Journal of nursing management, 24(1), 123-131. DOI 10.1111/jonm.12293.
Mealer, M., Jones, J., Newman, J., McFann, K.K., Rothbaum, B., & Moss, M. (2012). The presence of resilience is associated with a healthier psychological profile in intensive care unit (ICU) nurses: results of a national survey. International journal of nursing studies, 49(3), 292-299. DOI 10.1016/j.ijnurstu.2011.09.015.
Yu, F., Chu, G., Yeh, T., & Fernandez, R. (2024). Effects of interventions to promote resilience in nurses: A systematic review. International journal of nursing studies, 157, 104825. DOI 10.1016/j.ijnurstu.2024.104825.
Han, P., Duan, X., Jiang, J., Zeng, L., Zhang, P., & Zhao, S. (2023). Experience in the development of nurses’ personal resilience: A meta-synthesis. Nursing open, 10(5), 2780-2792. DOI 10.1002/nop2.1556.
White, B., Driver, S., & Warren, A.M. (2008). Considering resilience in the rehabilitation of people with traumatic disabilities. Rehabil. Psychol, 53, 9-17. DOI 10.1037/0090-5550.53.1.9.
Lin, L., & He, G. (2018). Research progress on resilience of nurses abroad. PLA Nurs. J, 35, 41-44.
Han, P., Duan, X., Zhao, S., Zhu, X., & Jiang, J. (2022). Nurse’s psychological experiences of caring for severe COVID-19 patients in intensive care units: a qualitative Meta-synthesis. Front. Public Health, 10, 841770. DOI 10.3389/fpubh.2022.841770.
Woo, B.F.Y., Lee, J.X. Y., & Tam, W.W.S. (2017). The impact of the advanced practice nursing role on quality of care, clinical outcomes, patient satisfaction, and cost in the emergency and critical care settings: a systematic review. Hum. Resour. Health, 15, 63. DOI 10.1186/s12960-017-0237-9.
Schooley, B., Hikmet, N., Tarcan, M., & Yorgancioglu, G. (2016). Comparing burnout across emergency physicians, nurses, technicians, and health information technicians working for the same organization. Medicine, 95, e2856. DOI 10.1097/MD.0000000000002856.
Cañadas-de la Fuente, G.A., Albendín-García, L., Cañadas, G.R., San Luis-Costas, C., Ortega-Campos, E., & de la Fuente-Solana, E.I. (2018). Factores asociados con los niveles de burnout en enfermeros de urgencias y cuidados críticos [Nurse burnout in critical care units and emergency departments: intensity and associated factors]. Emergencias – Emergencies, 30, 328-331 [in Spanish].
Hämmig, O. (2018). Explaining burnout and the intention to leave the profession among health professionals – a cross-sectional study in a hospital setting in Switzerland. BMC Health Serv. Res, 18, 785. DOI 10.1186/s12913-018-3556-1.
Lee, M.M.D., Gensimore, M.M., Maduro, R.S., Morgan, M.K., & Zimbro, K.S. (2021). The impact of burnout on emergency nurses’ intent to leave: a cross-sectional survey. J. Emerg. Nurs, 47, 892-901. DOI 10.1016/j.jen.2021.07.004.
Özkan, A.H. (2022). The effect of burnout and its dimensions on turnover intention among nurses: a meta-analytic review. J. Nurs. Manag, 30, 660–669. DOI 10.1111/jonm.13525.
Peters, M. (2023). Time to solve persistent, pernicious and widespread nursing workforce shortages. Int. Nurs. Rev, 70, 247-253. DOI 10.1111/inr.12837.
Wilhelms, S.B., & Wilhelms, D.B. (2021). Emergency department admissions to the intensive care unit – a national retrospective study. BMC Emerg. Med., 21, 122. DOI 10.1186/s12873-021-00517-0.
Angus, D.C., Kelley, M.A., Schmitz, R.J., White, A., & Popovich, J., Committee on Manpower for Pulmonary and Critical Care Societies (COMPACCS) (2000). Caring for critically ill patient. Current and projected workforce requirements for care of the critically ill and patients with pulmonary disease: can we meet the requirements of an aging population? JAMA, 284, 2762-2770. DOI 10.1001/jama.284.21.2762.
Armoon, B., Grenier, G., Cao, Z., Huỳnh, C., & Fleury, M.J. (2021). Frequencies of emergency department use and hospitalization comparing patients with different types of substance or polysubstance-related disorders. Subst. Abuse Treat. Prev. Policy, 16, 89. DOI 10.1186/s13011-021-00421-7.
Gorman, V.L. (2019). Future emergency nursing workforce: what the evidence is telling us. J. Emerg. Nurs, 45, 132-136. DOI 10.1016/j.jen.2018.09.009.
Adams, A., Hollingsworth, A., & Osman, A. (2019). The implementation of a cultural change toolkit to reduce nursing burnout and mitigate nurse turnover in the emergency department. J. Emerg. Nurs, 45, 452-456. DOI 10.1016/j.jen.2019.03.004.
Jiang, J., Liu, Y., Han, P., Zhang, P., Shao, H., & Peng, H. (2022). Psychological resilience of emergency nurses during COVID-19 epidemic in Shanghai: a qualitative study. Front. Public Health, 10, 1001615. DOI 10.3389/fpubh.2022.1001615.
Lopez, V., Anderson, J., West, S., & Cleary, M. (2022). Does the COVID-19 pandemic further impact nursing shortages? Issues Ment. Health Nurs. 43, 293-295. DOI 10.1080/01612840.2021.1977875.
Lee, S.M., & Sung, K.M. (2017). The Effects of Violence Coping Program Based on Middle-Range Theory of Resilience on Emergency Room Nurses’ Resilience, Violence Coping, Nursing Competency and Burnout. Journal of Korean Academy of Nursing, 47(3), 332-344. DOI 10.4040/jkan.2017.47.3.332.
Marais, C., Du Plessis, E., & Koen, M.P. (2016). The effectiveness of sensory stimulation therapy to strengthen the resilience of operating room nurses. Curationis, 39(1), e1-e10. DOI 10.4102/curationis.v39i1.1590.
Craigie, M., Osseiran-Moisson, R., Hemsworth, D., Samar, A., Francis, K., & Brown, J. (2016). The influence of trait-negative affect and compassion satisfaction on compassion fatigue in Australian nurses. Psychol. Trauma, 8, 88-97. DOI 10.1037/tra0000050.
Hegney, D., Craigie, M., Osseiran-Moisson, R., Drury, V., Aoun, S., & Hemsworth, D. (2014). Compassion fatigue, compassion satisfaction, anxiety and depression in Western Australian nurses: a questionnaire survey. J. Nurs.Manag, 22, 519-531.
Marushchak, M.I., Deineka, N.D. Nychyk, B.V., Mialiuk, O.P., & Khmeliar, I.M. (2024). Osoblyvosti profesiinoho stresu sered medychnykh sester riznoho profiliu [Peculiarities of professional stress among nurses of various professions]. Health & Education, 22-31 [in Ukrainian].
Mental Health in Nursing. (2020). Elsevier Shop. https://shop.elsevier.com/books/mental-health-in-nursing/foster/978-0-7295-4339-2.
Delgado, C., Evans, A., Roche, M., & Foster, K. (2022). Mental health nurses’ resilience in the context of emotional labour: An interpretive qualitative study. International journal of mental health nursing, 31(5), 1260-1275. DOI 10.1111/inm.13037.
Waterworth, S., & Grace, A.-M. (2021). Resilience and burnout in pediatric nurses in a tertiary children’s hospital. MCN: The American Journal of Maternal/Child Nursing, 46(3), 168-173. DOI 10.1097/NMC.0000000000000713.
Latimer, M., Jackson, P. L., Eugène, F., MacLeod, E., Hatfield, T., Vachon-Presseau, E., & Prkachin, K.M. (2017). Empathy in paediatric intensive care nurses part 1: behavioural and psychological correlates. Journal of Advanced Nursing, 73(11), 2676-2685. DOI 10.1111/jan.13333.
Freeling, M., & Parker, S. (2015). Exploring experienced nurses’ attitudes, views and expectations of new graduate nurses: A critical review. Nurse Education Today, 35(2), e42-e49. DOI 10.1016/j.nedt.2014.11.011.
Martin, K., & Wilson, C.B. (2011). Newly registered nurses’ experience in the first year of practice: A phenomenological study. International Journal for Human Caring, 15(2), 21-27. DOI 10.20467/1091-5710.15.2.21.
Pineau Stam, L.M., Spence Laschinger, H.K., Regan, S., & Wong, C.A. (2015). The influence of personal and workplace resources on new graduate nurses’ job satisfaction. Journal of Nursing Management, 23(2), 190-199. DOI 10.1111/jonm.12113.
Parker, V., Giles, M., Lantry, G., & McMillan, M. (2014). New graduate nurses’ experiences in their first year of practice. Nurse Education Today, 34(1), 150-156. DOI 10.1016/j.nedt.2012.07.003.
Teoh, Y.T.E., & Lim, Y.J. (2019). Lost in transition – newly qualified registered nurses and their transition to practice journey in the first six months: a qualitative descriptive study. Journal of Nursing Education and Practice, 9(7), 38-45. DOI 10.5430/jnep.v9n7p38.
Gardiner, I., & Sheen, J. (2016). Graduate nurse experiences of support: A review. Nurse Education Today, 40, 7-12. DOI 10.1016/j.nedt.2016.01.016.
Baumberger-Henry, M. (2012). Registered nurses’ perspectives on the new graduate working in the emergency department or critical care unit. The Journal of Continuing Education in Nursing, 43(7), 299-305. DOI 10.3928/00220124-20111115-02.
(n.d.). Resilience: A Guide to Facing Life’s Challenges, Adversities, and Crises. (d. l.). EverydayHealth.com. https://www.everydayhealth.com/wellness/resilience/.
Tulup, L.Ya., Marushchak, M.I., Korobko, L.R., & Mіalіuk O.P. (2024). Osoblyvosti profesiinoho samozdiisnennia medsester ta yoho zviazok z mentorstvom [Peculiarities of professional self-realization of nurses and its connection with mentoring]. Medsestrynstvo – Nursing, 180-185 [in Ukrainian].
Berger, J., Polivka, B., Smoot, E. A., & Owens, H. (2015). Compassion fatigue in pediatric nurses. Journal of Pediatric Nursing, 30(6), e11-e17. DOI 10.1016/j.pedn.2015.02.005.
Shimoinaba, K., O’Connor, M., Lee, S., & Kissane, D. (2015). Nurses’ resilience and nurturance of the self. International Journal of Palliative Nursing, 21(10), 504-510. DOI 10.12968/ijpn.2015.21.10.504.
Keck, M., & Sakdapolrak, P. (2013). What is social resilience? Lessons learned and ways forward. Erdkunde, 5-19. DOI 10.3112/erdkunde.2013.01.02.
Buckley, L., Berta, W., Cleverley, K., Medeiros, C., & Widger, K. (2020). What is known about paediatric nurse burnout: A scoping review. Human Resources for Health, 18(1), 1-23. DOI 10.1186/s12960-020-0451-8.
Vicentic, S., Sapic, R., Damjanovic, A., Vekic, B., Loncar, Z., Dimitrijevic, I., & Jovanovic, A.A. (2016). Burnout of formal caregivers of children with cerebral palsy. Israel Journal Psychiatry Related Science, 53(2), 10-15.
Dix, D., Gulati, S., Robinson, P., Syed, I., & Klassen, A. (2012). Demands and rewards associated with working in pediatric oncology: A qualitative study of Canadian health care providers. Journal of Pediatric Hematology/Oncology, 34(6), 430-435. DOI 10.1097/MPH.0b013e3182580a90.
Freeling, M., & Parker, S. (2015). Exploring experienced nurses’ attitudes, views and expectations of new graduate nurses: A critical review. Nurse Education Today, 35(2), e42-e49. DOI 10.1016/j.nedt.2014.11.011.
Parker, V., Giles, M., Lantry, G., & McMillan, M. (2014). New graduate nurses’ experiences in their first year of practice. Nurse Education Today, 34(1), 150-156. DOI 10.1016/j.nedt.2012.07.003.
Magtibay, D.L., Chesak, S.S., Coughlin, K., & Sood, A. (2017). Decreasing Stress and Burnout in Nurses: Efficacy of Blended Learning With Stress Management and Resilience Training Program. The Journal of nursing administration, 47(7-8), 391-395. DOI 10.1097/NNA.0000000000000501.
Liu, X.X., Liu, W.H., Ping, M., Li, C.Y., Liu, X.Y., & Song P. (2018). Correlation between resilience and social support and anxiety in obstetric nurses. Frontiers Nurs, 5(4), 311-315. DOI 10.1515/fon-2018-0040.
Wang, W.W., Pan, L.H., & Wang, J. (2016). Influence on the emotional management of obstetric nurses’ anxiety. Hosp Manage Forum, 33, 32-34.
Inzlicht, M., Aronson, J., Good, C., & McKay, L. (2006). A particular resiliency to threatening environments. J Exp Soc Psychol, 42(3), 323-336. DOI 10.1016/j.jesp.2005.05.005.
Mealer, M., Conrad, D., Evans, J., Jooste, K., Solyntjes, J., Rothbaum, B., & Moss, M. (2014). Feasibility and acceptability of a resilience training program for intensive care unit nurses. American journal of critical care: an official publication, American Association of Critical-Care Nurses, 23(6), e97-e105. DOI 10.4037/ajcc2014747.
Milutinović, D., Golubović, B., Brkić, N., & Prokeš, B. (2012). Professional stress and health among critical care nurses in Serbia. Arhiv za higijenu rada i toksikologiju, 63(2), 171-180. DOI 10.2478/10004-1254-63-2012-2140.
Caza, B.B., & Milton, L.P. (2012). Resilience at work: building capability in the face of adversity. Oxford University Press, 896-908.
Graber, R., Pichon, F., & Carabine, E. (2015). Psychological resilience. United Kingdom: Overseas Development Institute.
Gito, M., Ihara, H., & Ogata, H. (2013). The relationship of resilience, hardiness, depression and burnout among Japanese psychiatric hospital nurses. Journal of Nursing Education and Practice, 3(11), 12-18. DOI 10.5430/jnep.v3n11p12.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Н. Д. Дейнека, М. І. Марущак, О. Є. Оксенюк, В. М. Стернік, О. П. Мялюк

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.