ІНТЕГРАЦІЯ ЗАСОБІВ ФІЗИЧНОГО ВИХОВАННЯ В РЕАБІЛІТАЦІЙНУ МЕДИЦИНУ

Автор(и)

  • Д. В. Баландюк Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України
  • Л. В. Новакова Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України

DOI:

https://doi.org/10.11603/2411-1597.2024.4.15051

Ключові слова:

фізичне виховання, реабілітаційна медицина

Анотація

Вступ. Фізичне виховання є невід’ємною частиною комплексної фізичної терапії, спрямованої на відновлення фізичних функцій та поліпшення якості життя пацієнтів. Фізичне виховання в реабілітаційній медицині займає важливе місце, оскільки воно сприяє відновленню функцій опорно-рухового апарату, серцево-судинної та нервової систем. Основними цілями фізичного виховання в контексті фізичної терапії є підвищення функціональної активності пацієнта, поліпшення його загального фізичного стану, профілактика ускладнень і забезпечення соціальної адаптації пацієнта після перенесення захворювань або травм.

Мета роботи – обґрунтувати застосування фізичного виховання в реабілітаційній медицині.

Основна частина. Фізичні вправи є основним засобом фізичного виховання і фізичної реабілітації, який забезпечує рухову активність людини та розвиток фізичних і психічних якостей. У загальному розумінні засоби фізичного виховання – це спеціальні дії або прийоми, які використовують з метою досягнення певних результатів у покращенні фізичного стану. Такі засоби можуть включати в себе як рухову активність, так і інші фактори, що впливають на здоров’я та відновлення фізичних функцій. Основними засобами фізичного виховання є фізичні  вправи, що реалізуються в різних формах, таких, як спортивні ігри, побутові або професійні рухові дії, а також військові тренування. До додаткових засобів можна віднести використання природних чинників, наприклад сонячного випромінювання, свіжого повітря, води і землі, які мають позитивний вплив на організм і сприяють загальному оздоровленню. Дотримання гігієнічних норм, зокрема режиму дня, правильного харчування, відпочинку та праці, допомагає підтримувати організм в оптимальному стані. Засоби фізичної реабілітації поділяють на активні, пасивні та психорегулювальні. Активні засоби включають фізичні вправи, що забезпечуються контрольними дозами, завдяки чому відновлюється функціональна активність організму при травмах або захворюваннях. Пасивними засобами є такі методи, як масаж, фізіотерапія, мануальна терапія та вплив природних чинників, що зменшують біль, покращують кровообіг і стимулюють регенерацію тканин. Психорегулювальні засоби, зокрема аутогенне тренування, м’язова релаксація, спрямовані на відновлення психоемоційного стану, зниження рівня стресу і психічної напруги.

Висновки. Комплексне застосування фізичних вправ, які реалізуються в різних формах, таких, як спортивні ігри, побутові або професійні рухові дії, а також військові тренування, в поєднанні із засобами фізичної реабілітації (активні, пасивні та психорегулювальні), є ключовим для досягнення максимальних результатів як у фізичному вихованні, так і у фізичній реабілітації.

Посилання

Mukhin, V.M. (2009). Fizychna reabilitatsiia: pidruch. dlia stud. vyshch. navch. zakl. fiz. vykhovannia i sportu (3-tie vyd., dopov.) [Physical rehabilitation: textbook, 3rd edition]. Kyiv: Olimp. Literatura [in Ukrainian].

Yeromina, O.L., & Kotova, L.I. (2005). Likuvalna fizkultura: navchalno-metodychnyi posibnyk dlia praktychnykh zaniat studentiv medychnoho fakultetu [Therapeutic physical education: textbook]. Poltava [in Ukrainian].

Bashkin, I., Makarova, E., Rizik, A., & Kavakze, M. (2005). Rol i mistse fizychnoi reabilitatsii u zahalnii systemi okhorony zdorovia naselennia [The role and place of physical rehabilitation in the overall system of population health protection]. Teoriia i metodyka fizychnoho vykhovannia i sportu – Theory and methodology of physical training and sport, 3, 25-29 [in Ukrainian].

Hrushchenko, M.M. (2005). Innovatsiia u systemi fizychnoho vykhovannia suchasnoi molodi [Innovation in the system of physical education of modern youth]. Slovo pedahoha – Word of a teacher, 2, 5-6 [in Ukrainian].

Tsarova, A.H. (2020). Suchasni mekhanizmy vidnovlennia funktsionalnykh porushen oporno-rukhovoho aparatu zasobamy fizychnoho vykhovannia – kvalifikaciyna robota [Current mechanisms for the recovery of functional disorders of the musculoskeletal system by means of physical education – qualification thesis]. Mykolaiv.

Zharkov, P.P. (2014). Osteokhondroz i inshi dystrofichni zminy khrebta v doroslykh i ditei [Osteochondrosis and other dystrophic changes of the spine in adults and children]. Kyiv.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-24

Як цитувати

Баландюк, Д. В., & Новакова, Л. В. (2024). ІНТЕГРАЦІЯ ЗАСОБІВ ФІЗИЧНОГО ВИХОВАННЯ В РЕАБІЛІТАЦІЙНУ МЕДИЦИНУ. Медсестринство, (4), 82–84. https://doi.org/10.11603/2411-1597.2024.4.15051

Номер

Розділ

Матеріали конференції