ВПЛИВ ГІПЕРОПІКУЮЧОГО ТА ГІПООПІКУЮЧОГО СТИЛІВ СІМЕЙНОГО ВИХОВАННЯ НА ПСИХІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ ДІТЕЙ З ДИТЯЧИМ ЦЕРЕБРАЛЬНИМ ПАРАЛІЧЕМ

Автор(и)

  • В. А. Стаднічук Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України
  • Д. В. Попович Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України

DOI:

https://doi.org/10.11603/2411-1597.2024.4.14945

Ключові слова:

дитячий церебральний параліч, гіперопікуючий стиль виховання, гіпоопікуючий стиль виховання, психічні особливості, емоційна стабільність, соціальна адаптація, сімейне виховання

Анотація

Вступ. Актуальність дослідження впливу гіперопікуючого та гіпоопікуючого стилів сімейного виховання на психічні особливості дітей з дитячим церебральним паралічем (ДЦП) зумовлена зростанням кількості випадків цієї патології, а також необхідністю забезпечення якісної психологічної підтримки таких дітей. Коли дитина з ДЦП стикається з численними фізичними та емоційними труднощами, стиль сімейного виховання стає вирішальним чинником її психосоціальної адаптації. Гіперопіка та гіпоопіка здатні значно вплинути на самооцінку, рівень самостійності, здатність до емоційного саморегулювання і соціальні навички дитини, що, у свою чергу, визначає її успішність у подальшому житті. Отже, вивчення цих стилів є важливим для розробки рекомендацій, що сприятимуть формуванню здорових психологічних умов для розвитку дітей з ДЦП і підтримки їх рідних.

Мета роботи – проаналізувати вплив гіперопікуючого та гіпоопікуючого стилів сімейного виховання на психічні особливості дітей з ДЦП, зокрема їх самооцінку, емоційну стабільність і соціальну адаптацію.

Основна частина. Зосереджено увагу на вихованні дітей з ДЦП з акцентом на важливості індивідуального підходу та мультидисциплінарної підтримки. Обговорено медичні, психологічні й педагогічні аспекти, включаючи адаптацію навчальних матеріалів і фізіотерапію. Особливу увагу приділено соціа­лізації та емоційній підтримці, а також ролі сім’ї у створенні розвивального середовища для дитини. Виховання таких дітей є складним процесом, що вимагає зусиль від батьків і фахівців для забезпечення максимальної автономії та інтеграції.

Висновки. Стиль виховання підлітків з ДЦП має суттєвий вплив на їх психологічний і соціальний розвиток. Гіперопіка може сприяти формуванню залежності, знижуючи рівень самостійності й ускладнюючи соціальну адаптацію, тоді як гіпоопіка викликає почуття самотності та невпевненості. Важливим є знаходження балансу між підтримкою та автономією для гармонійного розвитку дітей. Необхідно розробляти для батьків корекційні програми, які навчать їх ефективних підходів до виховання, зменшать тривожність і сприятимуть створенню здорового клімату в сім’ї. Залучення батьків до обговорень допоможе краще зрозуміти потреби дітей і сформувати індивідуальні стратегії розвитку.

Посилання

Besteiro, E.М., Quintanilla, A. (2017). The relationship between parenting styles or parenting practices, and anxiety in childhood and adolescence: a systematic review. Revista Española de Pedagogía, 75(2), 337-351. DOI: https://doi.org/10.22550/REP75-2-2017-20

Richardson, A.C., Lo, J., Priddis, L.A. (2020). Quasi-Experimental Study of the Respectful Approach on Early Parenting Competence and Stress. Journal of child and family studies, 29(10), 2810-2796. DOI: https://doi.org/10.1007/s10826-020-01762-w

Parenteau, A.M., Alen, N.V., Deer, L.K. (2020). Parenting matters: Parents can reduce or amplify children’s anxiety and cortisol responses to acute stress. Development and Psychopathology, 32(5), 1809-1799. DOI: https://doi.org/10.1017/S0954579420001285

Rodic, M., Cui, J., Malykh, S. (2018). Cognition, emotion, and arithmetic in primary school: A cross-cultural investigation. British journal of development psychology, 36(2), 255-276. DOI: https://doi.org/10.1111/bjdp.12248

Bax, M.C.O. (2015). The Family’s Role in Supporting Children with Cerebral Palsy. Developmental Medicine & Child Neurology, 57(3), 233-239.

Cherednyk, A.I. (2021). Problemy psykhoemotsiinoho rozvytku ditei z obmezhenymy mozhlyvostiamy u simiakh z riznymy typamy vykhovnoho vplyvu [Problems of psycho-emotional development of children with disabilities in families with different types of educational influence]. Pratsi Kyyivs'koho naukovo-doslidnoho instytutu pedahohiky – Proceedings of the Kyiv Research Institute of Pedagogy, 154-162 [in Ukrainian].

Shulga, L.V. (2010). Psykholohichna dopomoha batkam ditei z osoblyvymy potrebamy [Psychological assistance to parents of children with special needs]. Kyiv: Higher School, 45-78 [in Ukrainian].

Kravchuk, T.M. (2022). Vykhovannia ditei rannoho viku z DTsP v umovakh depryvatsii [Education of young children with cerebral palsy in conditions of deprivation]. Naukovyy visnyk Natsional'noho pedahohichnoho universytetu – Scientific Bulletin of the National Pedagogical University, 120-135 [in Ukrainian].

Kravchenko, T.V., Trubavina, I.M. (2004). Dopomoha batkam u vykhovanni ditei: metod. rekom. dlia sots. pr. [Assistance to parents in raising children: methodological recommendations for social workers]. Kyiv: DCSSM, 100 p. [in Ukrainian].

Protsenko, I.S. (2017). Dity z DTsP ta yikh simi: sotsialna i psykholohichna pidtrymka [Children with cerebral palsy and their families: social and psychological support]. Kharkiv: Osnova, 88-115 [in Ukrainian].

Okhrimchuk, R.M. (2004). Yak pratsiuvaty z ahresyvnoiu dytynoiu: navch.-metod. posibnyk [How to work with an aggressive child: a training and methodological manual]. Kyiv: DTSSM, 64 p. [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-24

Як цитувати

Стаднічук, В. А., & Попович, Д. В. (2024). ВПЛИВ ГІПЕРОПІКУЮЧОГО ТА ГІПООПІКУЮЧОГО СТИЛІВ СІМЕЙНОГО ВИХОВАННЯ НА ПСИХІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ ДІТЕЙ З ДИТЯЧИМ ЦЕРЕБРАЛЬНИМ ПАРАЛІЧЕМ. Медсестринство, (4), 48–56. https://doi.org/10.11603/2411-1597.2024.4.14945

Номер

Розділ

Матеріали конференції