ОСОБЛИВОСТІ ФОРМУВАННЯ ЕМОЦІЙНОГО ІНТЕЛЕКТУ СЕРЕД СТУДЕНТІВ-МЕДСЕСТЕР

Автор(и)

  • Н. В. Дужич Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України
  • М. І. Марущак Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України
  • Н. В. Сачук КЗВО «Рівненська медична академія» Рівненської обласної ради
  • Л. Р. Коробко КЗВО «Рівненська медична академія» Рівненської обласної ради
  • О. П. Мялюк КЗВО «Рівненська медична академія» Рівненської обласної ради

DOI:

https://doi.org/10.11603/2411-1597.2024.2.14799

Ключові слова:

студенти-медсестри, емоційний інтелект, стрес, тривога, здоров’я, академічна успішність

Анотація

Вступ. Емоційний інтелект (ЕІ) – це здатність людини інтерпретувати та розрізняти власні почуття і ідеї та інших. Він складається з навичок, які вивчають та які розвиваються протягом життя для боротьби зі стресовими чинниками. Метою клінічної освіти в сестринській справі є розвиток професійних навичок і знань, необхідних для навчання впродовж життя, та критичного мислення. Професії медсестри властиве значне емоційне навантаження, включаючи управління в охороні здоров’я.

Мета роботи – проаналізувати чинники формування емоційного інтелекту в студентів-медсестер.

Основна частина. Дослідження проводили шляхом опрацювання наукових робіт на відповідну тематику. Медсестри з високим рівнем EI є більш емпатичними, співчутливими, турботливими та стійкими. Емоційний інтелект може бути важливим фактором успіху і професійної реалізації студентів-медсестер. Його рівень має тенденцію бути вищим у жінок, однак результати різних досліджень різняться залежно від віку, року навчання і статі. Емоційний інтелект також пов’язаний з академічним успіхом. Студенти, які ліпше від інших керують своїми емоціями, мають кращі академічні результати. Виявлено зв’язок між ЕІ та фізичним і психічним здоров’ям студентів-медсестер. Чим більш емоційно компетентні студенти, тим більше вони задоволені своїм життям і щасливі. Вони також мають нижчий рівень стресу, тривоги і депресії та менш схильні до вигорання. Крім того, в цих студентів краще здоров’я та самопочуття. Різні дослідження показують, що деякі риси особистості корелюють з рівнем EI. Наприклад, риса невротизму є змінною, яка може пояснити високий рівень стресу в студентів. Емоційний інтелект можна розвивати за допомогою цілеспрямованих освітніх заходів і програм.

Висновки. Емоційно розумні студенти медсестринства ефективніше справляються зі стресом та емоціями, мають краще здоров’я і ліпші стосунки з одногрупниками, викладачами.

Посилання

Nair, A., Lee, D.P. (2016). Emotional intelligence in nursing. IOSR J. Nurs. Health Sci, 5, 38-42.

Sharon, D., & Grinberg, K. (2018). Does the level of emotional intelligence affect the degree of success in nursing studies?. Nurse education today, 64, 21-26. DOI: 10.1016/j.nedt.2018.01.030.

Boyatzis, R. E. (2018). The behavioral level of emotional intelligence and its measurement. Frontiers in psychology, 9, 1438. DOI: 10.3-*389/fpsyg.2018.01438.

Bar-On, R. (2006). The Bar-On model of emotional-social intelligence (ESI). Psicothema, 18 Suppl, 13-25.

Serrat, O. (2017). Understanding and developing emotional intelligence. In knowledge solutions: tools, methods, and approaches to drive organizational performance. Springer: Singapore, 329-339.

Schmidt, F.L., Hunter J.E. (2017). Select on Intelligence. In The Blackwell handbook of principles of organizational behaviour. Wiley: Hoboken, NJ, USA, 1-14.

Petrides, K.V., Furnham, A. (2006). The role of trait emotional intelligence in a gender-specific model of organizational variables. J. Appl. Soc. Psychol, 36, 552-569.

Kermanshahi, E.M., Sala-Roca, J. (2018). The emotional intelligence of young individuals is based on situational tests of socio-emotional competencies (CSE). Acad. Res. Int, 9.

Štiglic, G., Cilar, L., Novak, Ž., Vrbnjak, D., Stenhouse, R., Snowden, A., & Pajnkihar, M. (2018). Emotional intelligence among nursing students: Findings from a cross-sectional study. Nurse education today, 66, 33-38. DOI: 10.1016/j.nedt.2018.03.028.

Nightingale, S., Spiby, H., Sheen, K., & Slade, P. (2018). The impact of emotional intelligence in health care professionals on caring behaviour towards patients in clinical and long-term care settings: Findings from an integrative review. International journal of nursing studies, 80, 106-117. DOI: 10.1016/j.ijnurstu.2018.01.006.

Beauvais, A.M., Brady, N., O’Shea, E.R., & Griffin, M.T. (2011). Emotional intelligence and nursing performance among nursing students. Nurse education today, 31(4), 396-401. DOI: 10.1016/j.nedt.2010.07.013.

Snowden, A., Stenhouse, R., Young, J., Carver, H., Carver, F., & Brown, N. (2015). The relationship between emotional intelligence, previous caring experience and mindfulness in student nurses and midwives: a cross sectional analysis. Nurse education today, 35(1), 152-158. DOI: 10.1016/j.nedt.2014.09.004.

Cleary, M., Visentin, D., West, S., Lopez, V., & Kornhaber, R. (2018). Promoting emotional intelligence and resilience in undergraduate nursing students: An integrative review. Nurse education today, 68, 112-120. DOI: 10.1016/j.nedt.2018.05.018.

Foster, K., Fethney, J., McKenzie, H., Fisher, M., Harkness, E., & Kozlowski, D. (2017). Emotional intelligence increases over time: A longitudinal study of Australian pre-registration nursing students. Nurse education today, 55, 65-70. DOI: 10.1016/j.nedt.2017.05.008.

Fernandez, R., Salamonson, Y., & Griffiths, R. (2012). Emotional intelligence as a predictor of academic performance in first-year accelerated graduate entry nursing students. Journal of clinical nursing, 21(23-24), 3485-3492. DOI: 10.1111/j.1365-2702.2012.04199.x.

Benson, G., Ploeg, J., & Brown, B. (2010). A cross-sectional study of emotional intelligence in baccalaureate nursing students. Nurse education today, 30(1), 49-53. DOI: 10.1016/j.nedt.2009.06.006.

Hajibabaee, F., A Farahani, M., Ameri, Z., Salehi, T., & Hosseini, F. (2018). The relationship between empathy and emotional intelligence among Iranian nursing students. International journal of medical education, 9, 239-243. DOI: 10.5116/ijme.5b83.e2a5.

Nwabuebo, E. (2013). Emotional Intelligence and Academic Achievement among Senior Black Students Enrolled in BaccalaureateNursing Programs: Implications for Nursing Education. Ph.D. Dissertation, Capella University, Minneapolis, MN, USA.

Sharon, D., & Grinberg, K. (2018). Does the level of emotional intelligence affect the degree of success in nursing studies?. Nurse education today, 64, 21-26. DOI: 10.1016/j.nedt.2018.01.030.

Stenhouse, R., Snowden, A., Young, J., Carver, F., Carver, H., & Brown, N. (2016). Do emotional intelligence and previous caring experience influence student nurse performance? A comparative analysis. Nurse education today, 43, 1-9. DOI: 10.1016/j.nedt.2016.04.015.

Guo, M., Yin, X., Wang, C., Nie, L., & Wang, G. (2019). Emotional intelligence a academic procrastination among junior college nursing students. Journal of advanced nursing, 75(11), 2710-2718. DOI: 10.1111/jan.14101.

Alconero-Camarero, A.R., Sarabia-Cobo, C.M., González-Gómez, S., Ibáñez-Rementería, I., Lavín-Alconero, L., & Sarabia-Cobo, A.B. (2018). Nursing students’ emotional intelligence, coping styles and learning satisfaction in clinically simulated palliative care scenarios: An observational study. Nurse education today, 61, 94-100. DOI: 10.1016/j.nedt.2017.11.013.

Cleary, M., Visentin, D., West, S., Lopez, V., & Kornhaber, R. (2018). Promoting emotional intelligence and resilience in undergraduate nursing students: An integrative review. Nurse education today, 68, 112-120. DOI: 10.1016/j.nedt.2018.05.018.

Aradilla-Herrero, A., Tomás-Sábado, J., & Gómez-Benito, J. (2014). Associations between emotional intelligence, depression and suicide risk in nursing students. Nurse education today, 34(4), 520-525. DOI: 10.1016/j.nedt.2013.07.001.

Carvalho, V.S., Guerrero, E., & Chambel, M.J. (2018). Emotional intelligence and health students’ well-being: A two-wave study with students of medicine, physiotherapy and nursing. Nurse education today, 63, 35-42. DOI: 10.1016/j.nedt.2018.01.010.

Ruiz-Aranda, D., Extremera, N., & Pineda-Galán, C. (2014). Emotional intelligence, life satisfaction and subjective happiness in female student health professionals: the mediating effect of perceived stress. Journal of psychiatric and mental health nursing, 21(2), 106-113. DOI: 10.1111/jpm.12052.

Dugué, M., & Dosseville, F. (2018). Understanding Nursing Student Stress and its Consequences: A Qualitative Study in France. BAOJ Medical and Nursing, 4(4:062), 1-8.

Lewis, G.M., Neville, C., & Ashkanasy, N.M. (2017). Emotional intelligence and affective events in nurse education: A narrative review. Nurse education today, 53, 34-40. DOI: 10.1016/j.nedt.2017.04.001.

Abdali, N., Nobahar, M., & Ghorbani, R. (2019). Evaluation of emotional intelligence, sleep quality, and fatigue among Iranian medical, nursing, and paramedical students: A cross-sectional study. Qatar medical journal, 2019(3), 15. DOI: 10.5339/qmj.2019.15.

Lana, A., Baizán, E.M., Faya-Ornia, G., & López, M.L. (2015). Emotional Intelligence and Health Risk Behaviors in Nursing Students. The Journal of nursing education, 54(8), 464-467. DOI: 10.3928/01484834-20150717-08.

Aradilla-Herrero, A., Tomás-Sabado, J., & Gómez-Benito, J. (2012). Death attitudes and emotional intelligence in nursing students. Omega, 66(1), 39-55. DOI: 10.2190/om.66.1.c.

Di Lorenzo, R., Venturelli, G., Spiga, G., & Ferri, P. (2019). Emotional intelligence, empathy and alexithymia: a cross-sectional survey on emotional competence in a group of nursing students. Acta bio-medica : Atenei Parmensis, 90(4-S), 32-43. DOI: 10.23750/abm.v90i4-S.8273.

Foster, K.N., & McCloughen, A.J. (2020). Emotionally intelligent strategies students use to manage challenging interactions with patients and families: A qualitative inquiry. Nurse education in practice, 43, 102743. Advance online publication. DOI: 10.1016/j.nepr.2020.102743.

Şenyuva, E., Kaya, H., Işik, B., & Bodur, G. (2014). Relationship between self-compassion and emotional intelligence in nursing students. International journal of nursing practice, 20(6), 588-596. DOI: 10.1111/ijn.12204.

Kong, L., Liu, Y., Li, G., Fang, Y., Kang, X., & Li, P. (2016). Resilience moderates the relationship between emotional intelligence and clinical communication ability among Chinese practice nursing students: A structural equation model analysis. Nurse education today, 46, 64-68. DOI: 10.1016/j.nedt.2016.08.028.

Chan, J.C., Sit, E.N., & Lau, W.M. (2014). Conflict management styles, emotional intelligence and implicit theories of personality of nursing students: a cross-sectional study. Nurse education today, 34(6), 934-939. DOI: 10.1016/j.nedt.2013.10.012.

Carragher, J., & Gormley, K. (2017). Leadership and emotional intelligence in nursing and midwifery education and practice: a discussion paper. Journal of advanced nursing, 73(1), 85-96. DOI: 10.1111/jan.13141.

Yildirim, N., Kantek, F., & Yilmaz, F.A. (2022). Relationships between leadership orientations and emotional intelligence in nursing students. Perspectives in psychiatric care, 58(3), 903-909. DOI: 10.1111/ppc.12871.

Benson, G., Martin, L., Ploeg, J., & Wessel, J. (2012). Longitudinal study of emotional intelligence, leadership, and caring in undergraduate nursing students. Journal of Nursing Education, 51(2), 95-101.

Donnaint, É., Marchand, C., & Gagnayre, R. (2015). Formalisation d’une technique pédagogique favorisant le développement de la pratique réflexive et des compétences émotionnelles chez des étudiants en soins infirmiers [Formalization of a training method to develop reflective practice and emotion skills in nursing students]. Recherche en soins infirmiers, (123), 66-76.

Gómez-Díaz, M., Delgado-Gómez, M.S., Gómez, S., & Rosario. (2017). Education, Emotions and Health: Emotional Education in Nursing. Procedia Social Behavioral Sciences, 237, 492-498.

Goudarzian, A.H., Nesami, M.B., Sedghi, P., Gholami, M., Faraji, M., & Hatkehlouei, M.B. (2019). The Effect of Self-Care Education on Emotional Intelligence of Iranian Nursing Students: A Quasi-experimental Study. Journal of religion and health, 58(2), 589-598. DOI: 10.1007/s10943-017-0537-3.

Hurley, J., Hutchinson, M., Kozlowski, D., Gadd, M., & van Vorst, S. (2020). Emotional intelligence as a mechanism to build resilience and non-technical skills in undergraduate nurses undertaking clinical placement. International journal of mental health nursing, 29(1), 47-55. DOI: 10.1111/inm.12607.

Ramadan, E.N., Abdel-Sattar, S.A., M.Abozeid, A., & Sayed, H.A.E.E. (2020). The Effect of Emotional Intelligence Program on Nursing Students’ Clinical Performance during Community Health Nursing Practical Training. American Journal of Nursing Research, 8(3), 361-371.

Teskereci, G., Öncel, S., & Özer Arslan, Ü. (2020). Developing compassion and emotional intelligence in nursing students: A quasi-experimental study. Perspectives in psychiatric care, 56(4), 797-803. DOI: 10.1111/ppc.12494.

Erkayıran, O., & Demirkiran, F. (2018). The Impact of Improving Emotional Intelligence Skills Training on Nursing Students’ Interpersonal Relationship Styles: A Quasiexperimental Study. International Journal of Caring Sciences, 11(3), 1901-1912.

Szeles H. M. (2015). Developing emotional intelligence in student nurse leaders: a mixed methodology study. Asia-Pacific journal of oncology nursing, 2(2), 89-98. DOI: 10.4103/2347-5625.157575.

Shahbazi, S., Heidari, M., Sureshjani, E.H., & Rezaei, P. (2018). Effects of problem-solving skill training on emotional intelligence of nursing students: An experimental study. Journal of education and health promotion, 7, 156. DOI: 10.4103/jehp.jehp_50_18.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-07-30

Як цитувати

Дужич, Н. В., Марущак, М. І., Сачук, Н. В., Коробко, Л. Р., & Мялюк, О. П. (2024). ОСОБЛИВОСТІ ФОРМУВАННЯ ЕМОЦІЙНОГО ІНТЕЛЕКТУ СЕРЕД СТУДЕНТІВ-МЕДСЕСТЕР. Медсестринство, (2), 18–23. https://doi.org/10.11603/2411-1597.2024.2.14799

Номер

Розділ

Статті