ВПЛИВ ЕМОЦІЙНИХ ТА ПОВЕДІНКОВИХ РОЗЛАДІВ НА ЯКІСТЬ ЖИТТЯ ДИТИНИ

Автор(и)

  • І. Л. Остапів Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України

DOI:

https://doi.org/10.11603/2411-1597.2024.1.14674

Ключові слова:

емоційні та поведінкові розлади, МКХ-10, агресія, депресія, тривога, суїцидальна поведінка, стрес, порушення сну, тестування

Анотація

Вступ. Емоційні та поведінкові розлади становлять значну проблему в психічному здоров’ї дітей. Згідно з МКХ-10, змішані розлади поведінки та емоцій характеризуються поєднанням різних форм неприйнятної поведінки й емоційного стану, таких, як агресивність і депресія. Причини цих розладів різноманітні: генетичні фактори, стрес, травми та виховання. Такі розлади можуть негативно впливати на навчання, соціальну взаємодію та загальне самопочуття дитини.

Мета роботи – дослідити вплив емоційних та поведінкових розладів на якість життя дітей віком 1418 років, з’ясувати їх поширеність серед пацієнтів із цією проблемою.

Основна частина. У дослідженні взяли участь 15 пацієнтів з емоційними та поведінковими розладами віком 14–18 років. Попередню медичну допомогу отримали 60,0 % осіб, з них 44,4 % звернулися за допомогою повторно до одного року. В 66,6 % пацієнтів сімейний анамнез обтяжений психічними захворюваннями. 86,6 % осіб походили з неблагополучних сімей, які потребували соціальної підтримки. Поширеними були скарги на суїцидальну поведінку, гнів, тривогу, порушення сну, головний біль, перепади настрою, брехню, прогули, втечі, жорстоке поводження з людьми і тваринами. Від безсоння страждали 73,3 % пацієнтів. Тривожність була наявна в 100,0 % осіб. Високий рівень агресії виявлено в усіх пацієнтів, причому в 80,0 % спостерігали емоційну агресію, а в 73,3 % – самоагресію. Суїцидальна поведінка була в 93,3 % осіб. Фрустрацію і ригідність, що свідчать про емоційні та поведінкові розлади, виявлено в 100,0 та 53,3 % пацієнтів відповідно.

Висновки. Емоційні та поведінкові розлади можуть мати серйозні наслідки для життя дітей, їх сімей, суспільства. Однією з головних проблем є затримка розвитку. Ці розлади відкривають шлях до різних проблем, які не лише впливають на соціальне життя дітей, але й порушують їх емоційну та когнітивну сфери, збільшують ризик для здоров’я та можуть призвести до втрати працездатності й навіть ранньої смерті. Емоційні та поведінкові розлади можуть спричиняти проблеми зі здоров’ям, соціальною адаптацією і навчанням, що створює серйозні виклики для сімей та суспільства. Розуміння та ефективне управління цими проблемами є важливими для забезпечення здорового розвитку.

Посилання

Pro zatverdzhennya Kontseptsiyi shchodo udoskonalennya nadannya psykhiatrychnoyi dopomohy dityam : nakaz MOZ Ukrayiny vid 30.08.2012 r. № 668 – On Approval of the Concept for Improving the Provision of Psychiatric Care to Children: Order of the Ministry of Health of Ukraine (2012, August) № 668 [in Ukrainian].

(F90-F98) Rozlady povedinky ta emotsii, yaki zazvychai pochynaiutsia v dytiachomu ta pidlitkovomu vitsi [(F90-F98) Behavioral and emotional disorders typically originating in childhood and adolescence]. [Electronic resource]. Formuliar LK. – Retrieved from: http://kod.poltavalk.com.ua/mkkh-10-am/66-klas-5-rozlady-psykhiky-ta-povedinky-f00-f99/544-f90-f98-rozladi-povedinki-ta-emotsij-yaki-zazvichaj-pochinayutsya-v-dityachomu-ta-pidlitkovomu-vitsi (accessed: March 29, 2024) [in Ukrainian].

Ilnytska, T. (2016). Psykhichne zdorovia ditei ta pidlitkiv [Mental Health of Children and Adolescents]. [Electronic resource]. NeiroNEWS, 8(82). Retrieved from: https://neuronews.com.ua/ua/archive/2016/8(82)/pages-5-9/psihichne-zdorov-ya-ditey-ta-pidlitkiv#gsc.tab=0 (accessed: March 29, 2024) [in Ukrainian].

Havenko, V., Bitenskyi, V., & Abramov, V. (Eds) (2015). Psykhiatriia i narkolohiia [Psychiatry and Narcology]. Kyiv: VSV «Medytsyna» [in Ukrainian].

Chaban, O., & Khaustova, O. (2018). Praktychna psykhosomatyka: diahnostychni shkaly [Practical Psychosomatics: Diagnostic Scales]. Kyiv: Vyd. dim «Medknyha». ISBN 978-617-505-422-2 [in Ukrainian].

Stepaniuk, O., & Melnychenko O. (2020). Metodychnyi posibnyk dlia fakhivtsiv, yaki vprovadzhuiut typovu prohramu dlia kryvdnykiv: Zbirnyk praktychnykh materialiv [Methodical guide for specialists implementing a standard program for victims: Collection of practical materials.]. Kyiv: OBSIe. ISBN 978-617-7627-33-2 [in Ukrainian]

Diahnostychni metodyky [Diagnostic techniques]. [Electronic resource]. Donetskyi oblasnyi navchalno-metodychnyi tsentr psykholohichnoi sluzhby systemy osvity – Donetsk Regional Educational and Methodological Center for Psychological Service of the Education System. Retrieved from: https://dnmcps.com.ua/diagnostichni-metodiki (accessed: March 29, 2024) [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-05-28

Як цитувати

Остапів, І. Л. (2024). ВПЛИВ ЕМОЦІЙНИХ ТА ПОВЕДІНКОВИХ РОЗЛАДІВ НА ЯКІСТЬ ЖИТТЯ ДИТИНИ. Медсестринство, (1), 175–178. https://doi.org/10.11603/2411-1597.2024.1.14674

Номер

Розділ

Статті