ДОСЛІДЖЕННЯ МОТИВАЦІЙНИХ ЧИННИКІВ РОБОТИ МЕДСЕСТЕР

Автор(и)

  • М. Ю. Синенко Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України
  • М. І. Марущак Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України

DOI:

https://doi.org/10.11603/2411-1597.2023.3-4.14564

Ключові слова:

медсестра, відділення, мотиваційні чинники, робота

Анотація

Вступ. Важливість і незалежність сестринської професії та широкий спектр компетенцій медсестер означають, що головне питання мотивації медсестер залишається важливим для багатьох керівників. Дослідники стверджують, що на трудову мотивацію медсестер позитивно чи негативно впливає ряд факторів, таких, як заохочення, особисті та організаційні чинники, а також глобальне розширення їх можливостей. Встановлено, що медсестри, як правило, задоволені своєю роботою, і немає суттєвої різниці у трудовій мотивації між медсестрами незалежно від місця роботи. Проте існує потреба у глибшому розумінні трудової мотивації дипломованих медсестер, оскільки це є фундаментальним для ефективності їх роботи.

Мета роботи – проаналізувати мотиваційні чинники роботи медсестер терапевтичних та хірургічних відділень.

Основна частина. У дослідженні взяли участь 45 медсестер, які проходили навчання на курсах підвищення кваліфікації та перепідготовки молодших медичних і фармацевтичних спеціалістів. Для визначення мотиваційних чинників роботи медсестер терапевтичних та хірургічних відділень ми використали валідизований опитувальник «Дослідження мотивацій медичного персоналу» Гончарука і шкали з офіційних доступних джерел. При аналізі відповідей на кожне запитання анкети встановили, що більшість медсестер терапевтичного профілю на перше місце в рейтингу ставила мотиватори «робота-покликання», «цікава робота», «тісна співпраця з людьми», «складна робота», «відповідальність роботи». Водночас більшість медсестер хірургічного профілю на перше місце в рейтингу ставила мотиватори «робота-покликання», «цікава робота», «відповідальність роботи». Отримані результати свідчать про те, що вибір професії медсестри часто пов’язаний з покликанням та відповідальністю, які забезпечують особливі почуття задоволення від роботи. Проте думка про те, що медсестри залежать від лікарів і що сестринська справа є «нижчою» професією, зберігається не тільки серед частини широкої громадськості, але й серед медсестер, що відображається в рейтингу медсестер терапевтичних відділень (81,82 % поставили професійний престиж роботи на найнижчий рівень рейтингу). На мотивацію можуть впливати стиль управління, професійний розвиток і міжособистісні стосунки. Таким чином, можна припустити, що рівень мотивації медсестер тісно пов’язаний з ефективністю їх роботи.

Висновки. Медсестри хірургічних відділень ставлять стимули до роботи на вищі місця в рейтингу стосовно медсестер терапевтичних відділень.

Посилання

Ayalew, F., Kibwana, S., Shawula, S., Misganaw, E., Abosse, Z., van Roosmalen, J., … Mariam, D.W. (2019). Understanding job satisfaction and motivation among nurses in public health facilities of Ethiopia: a cross-sectional study. BMC Nursing, 18, 46. DOI: 10.1186/s12912-019-0373-8.

Toode, K., Routasalo, P., Helminen, M., & Suominen, T. (2015). Hospital nurses’ work motivation. Scandinavian Journal of Caring Sciences, 29(2), 248-257. DOI: 10.1111/scs.12155.

Alhakami, I.Y., & Baker, O.G. (2018). Exploring the factors influencing nurses’ work motivation. Iris Journal of Nursing & Care, 1(1), 1-12. DOI: 10.33552/ijnc.2018.01.000503.

Sohail, A., Safdar, R., Saleem, S., Ansar, S., & Azeem, M. (2014). Effect of work motivation and organizational commitment on job satisfaction: (A case of education industry in Pakistan). Global Journal of Management and Business Research: Administration and Management, 14(6), 40-45.

Franco, L. M., Bennett, S., & Kanfer, R. (2002) Health sector reform and public sector health worker motivation: a conceptual framework. Social science & medicine 54, 1255-1266.

Guo, B., Zhao, L., Gao, Y., Peng, X., & Zhu, Y. (2017). The status of professional identity and professional self-efficacy of nursing students in China and how the medical documentaries affect them : a quasi-randomized controlled trial. International Journal of Nursing Sciences, 4(2), 152-157. DOI: 10.1016/j.ijnss.2017.03.006.

Toode, K., Routasalo, P., & Suominen, T. (2011). Work motivation of nurses: a literature review. International Journal of Nursing Studies, 48(2), 246-257. DOI: 10.1016/j.ijnurstu.2010.09.013.

Kamil, H., Rachmah, R., & Wardani, E. (2018). What is the problem with nursing documentation? Perspective of Indonesian nurses. International Journal of Africa Nursing Sciences, 9, 111-114. DOI: 10.1016/j.ijans.2018.09.002.

Mediarti, D., Rehana, R., & Abunyamin, A. (2018). Nurses education and motivation towards nursing care documentation. Jurnal Ners, 13(1), 31-35. DOI: 10.20473/jn.v13i1.3478.

de Almeida, M.H., Orgambídez-Ramos, A., & Batista, P. (2017). Workplace empowerment and job satisfaction in Portuguese nursing staff: an exploratory study. Central European Journal of Nursing and Midwifery, 8(4), 749-755. DOI: 10.15452/CEJNM.2017.08.0028.

Perreira, T.A., Innis, J., & Berta, W. (2016). Work motivation in health care: A scoping literature review. International Journal of Evidence-Based Healthcare, 14(4), 175-182.

Ahlstedt, C., Eriksson Lindvall, C., Holmström, I. K., & Muntlin Athlin, Å. (2019). What makes registered nurses remain in work? An ethnographic study. International Journal of Nursing Studies, 89, 32-38.

Goncharuk, A.G. (2018). Exploring a motivation of medical staff. Int. J. Health Plann. Mgmt., 1-11.

Gusar, Ivana, Lazinica, Alana, & Klarin, Mira. (2020). Work motivation, job satisfaction, and nursing record-keeping: do they differ in surgery and internal disease departments? Cent. Eur. J. Nurs. Midw., 11(4), 163-170 DOI: 10.15452/CEJNM.2020.11.0028.

Mousazadeh, S., Yektatalab, S. Momennasab, M. & Parvizy, S. (2018). Impediments to the formation of intensive care nurses’ professional identify. Nursing Ethics, 26(6), 1873-1885. DOI: 10.1177/0969733018786059.

Milutinović, D., Lovrić, R., & Simin, D. (2018). Interprofessional education and collaborative practice: psychometric analysis of the Readiness for Interprofessional Learning Scale in undergraduate Serbian healthcare student context. Nurse Education Today, 65, 74-80. DOI: 10.1016/j.nedt.2018.03.002.

Lorber, M., & Skela Savič, B. (2012). Job satisfaction of nurses and identifying factors of job satisfaction in Slovenian Hospitals. Croatian Medical Journal, 53(3), 263-270. DOI: 10.3325/cmj.2012.53.263.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-03-29

Як цитувати

Синенко, М. Ю., & Марущак, М. І. (2024). ДОСЛІДЖЕННЯ МОТИВАЦІЙНИХ ЧИННИКІВ РОБОТИ МЕДСЕСТЕР. Медсестринство, (3-4), 197–203. https://doi.org/10.11603/2411-1597.2023.3-4.14564

Номер

Розділ

Статті