ОСОБЛИВОСТІ ПРОФЕСІЙНОГО САМОЗДІЙСНЕННЯ МЕДСЕСТЕР ТА ЙОГО ЗВ’ЯЗОК З МЕНТОРСТВОМ

Автор(и)

  • Л. Я. Тулуп Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України
  • М. І. Марущак Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України
  • Л. Р. Коробко КЗВО «Рівненська медична академія» Рівненської обласної ради
  • О. П. Мялюк КЗВО «Рівненська медична академія» Рівненської обласної ради

DOI:

https://doi.org/10.11603/2411-1597.2023.3-4.14561

Ключові слова:

медсестра, наставник, лідерство, професійне самоздійснення

Анотація

Вступ. У сучасній складній системі охорони здоров’я, де основна увага приділяється результатам лікування хворих і наголошується на безпеці пацієнтів, дуже важливо, щоб медсестри-початківці входили в практику з лідерськими та професійними здібностями. Реалізація професійного самоздійснення є вирішальним аспектом життя, який характеризується високим рівнем персоналізації, розвитку навичок і взаємозалежністю в межах професії, а також постійною потребою у професійній кваліфікації та набутті досвіду інших спеціалістів.

Мета роботи – проаналізувати показники професійного самоздійснення медсестер і встановити його зв’язок з менторством.

Основна частина. У дослідженні взяли участь 20 медсестер стаціонарних відділень лікарень, стаж роботи яких менший 1 року. Професійне самоздійснення проаналізовано за допомогою відповідної анкети, яка вказує на загальний рівень професійного самоздійснення фахівця, а також ступінь вираження окремих його складових. Згідно з результатами опитувальника професійного самоздійснення медсестер з різним стажем роботи, встановлено вірогідно вищий загальний рівень професійного самоздійснення в медсестер з тривалістю роботи від 6 місяців до 1 року – на 62,39 % стосовно даних медсестер зі стажем роботи до 6 місяців. При цьому, відповідно до нормативних даних, загальний рівень професійного самоздійснення відповідав низькому при стажі роботи медсестер до 6 місяців та середньому – при стажі роботи від 6 місяців до 1 року. Аналіз відповідей медсестер на запитання «Чи хотіли б Ви мати наставника?» показав 81,82 % позитивних відповідей серед респондентів зі стажем роботи до 6 місяців та 100 % позитивних відповідей серед респондентів зі стажем роботи понад 6 місяців. Результати опитування медсестер, незалежно від стажу роботи, щодо найголовніших рис ментора засвідчили найвищу вагомість лідерства як характеристику ментора, тоді як найнижчими в рейтингу рис були емпатія та активний слухач.

Висновки. Загальний рівень професійного самоздійснення відповідає низькому при стажі роботи медсестер до 6 місяців та середньому – при стажі роботи від 6 місяців до 1 року, при цьому 90,0 % медсестер хотіли б мати наставника.

Посилання

Sholomin, O.Yu. (2019). Osoblyvosti profesiinoho samostavlennia pratsivnykiv politsii pidrozdiliv preventyvnoi diialnosti [Peculiarities of professional self-attitude of police officers of preventive activity units]. Kharkiv National University of Internal Affairs: 25 years of experience and a look into the future (1994-2019) (р. 523-524). Coll. theses add. on international science and practice conf. to the 25th anniversary of the establishment of the university. MVS Ukrainy, Kharkiv. nats. univer. vnutr. sprav – MIA of Ukraine. Kharkiv. National University Internal Affairs [in Ukrainian].

Borysiuk, A.S. (2011). Sotsialno-psykholohichni zasady stanovlennia profesiinoi identychnosti maibutnoho medychnoho psykholoha [Socio-psychological foundations of the formation of the professional identity of the future medical psychologist]. Extended abstract of dissertation of Doctor of Psychological Sciences : 19.00.05. Kyiv [in Ukrainian].

Kokun, O.M. (2010). Teoretyko-metodolohichni ta praktychni zasady dystantsiinoi psykhodiahnostyky v profesiinii sferi [Theoretical, methodological and practical principles of remote psychodiagnostics in the professional sphere]. Praktychna psykholohiia ta sotsialna robota – Practical Psychology and Social Work, 7, 65-68 [in Ukrainian].

Durmuş, S., Günay, O. (2007). Factors affecting job satisfaction and anxiety levels in nurses. Erciyes Tip Dergisi, 29, 139-146.

Dall’Ora, C., Ball, J., Reinius, M., & Griffiths, P. (2020). Burnout in nursing: a theoretical review. Human resources for health, 18(1), 41. DOI: 10.1186/s12960-020-00469-9.

Nantsupawat, A., Kunaviktikul, W., Nantsupawat, R., Wichaikhum, O. A., Thienthong, H., & Poghosyan, L. (2017). Effects of nurse work environment on job dissatisfaction, burnout, intention to leave. International nursing review, 64(1), 91-98. DOI: 10.1111/inr.12342.

Allen, Roma (2017). An Evidence-Based Mentorship Program for Experienced Nurses. Walden Dissertations and Doctoral Studies. Retrieved from: https://scholarworks.waldenu.edu/dissertations/4031.

Kokun, O.M. (2014). Opytuvalnyk profesiinoho samozdiisnennia [Questionnaire of professional self-realization]. Praktychna psykholohiia ta sotsialna robota – Practical Psychology and Social Work., 7, 35-39 [in Ukrainian].

Duignan, M., Drennan, J., & Mc Carthy, V.J.C. (2023). Relationship between work-related psychosocial factors and self-leadership in advanced nurse practitioners: A cross-sectional study. Journal of advanced nursing, 10.1111/jan.15855. Advance online publication. DOI: 10.1111/jan.15855.

Gordon, L.J., Rees, C.E., Ker, J.S., & Cleland, J. (2015). Dimensions, discourses and differences: trainees conceptualising health care leadership and followership. Medical education, 49(12), 1248-1262. DOI: 10.1111/medu.12832.

Williams, R., & Weber, K. (2019). Learning to lead : The journey to leading yourself, leading others, and leading an organization. London: Greenleaf Book Group Press. Retrieved from: https://www.overdrive.com/search?q=2A23896B-0803-4BFA-9483-262E0797752C.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-03-29

Як цитувати

Тулуп, Л. Я., Марущак, М. І., Коробко, Л. Р., & Мялюк, О. П. (2024). ОСОБЛИВОСТІ ПРОФЕСІЙНОГО САМОЗДІЙСНЕННЯ МЕДСЕСТЕР ТА ЙОГО ЗВ’ЯЗОК З МЕНТОРСТВОМ. Медсестринство, (3-4), 180–185. https://doi.org/10.11603/2411-1597.2023.3-4.14561

Номер

Розділ

Статті