МІЖНАРОДНИЙ ДОСВІД ФОРМУВАННЯ КОМПЕТЕНТНІСНОГО ПІДХОДУ В МЕДСЕСТРИНСЬКІЙ ОСВІТІ

Автор(и)

  • У. Ю. Безкоровайна Комунальний заклад вищої освіти Львівської обласної ради «Львівська медична академія імені Андрея Крупинського»
  • Р. В. Неділько Комунальний заклад вищої освіти Львівської обласної ради «Львівська медична академія імені Андрея Крупинського»
  • І. І. Тверда Комунальний заклад вищої освіти Львівської обласної ради «Львівська медична академія імені Андрея Крупинського»

DOI:

https://doi.org/10.11603/2411-1597.2023.3-4.14560

Ключові слова:

медсестринство, медсестринська освіта, міжнародний досвід у медсестринській освіті, компетентнісний підхід

Анотація

Вступ. Виклики XXI ст., а саме з процесом адаптації до сучасних вимог в освіті, а також обмеженою соціальною мобільністю, зумовлюють зміни в системі вищої освіти. Актуальність цього питання підсилюється прийняттям в Україні Національної рамки кваліфікацій.

Мета роботи – дослідити застосування компетентнісного підходу в освіті за кордоном і стандарти вищої освіти.

Основна частина. Стандарт вищої освіти використовують як основу для того, щоб визначити й оцінити зміст та якість надання освітніх послуг закладу вищої освіти, який має ліцензію на освітню діяльність за певною спеціальністю. Нові стандарти базуються на компетентнісному підході й поділяють концепцію визначення вимог до фахівця, закладену в основу Болонського процесу та в міжнародному Проєкті Європейської Комісії «Гармонізація освітніх структур в Європі». У кожному закладі вищої освіти повинна функціонувати система внутрішнього забезпечення якості вищої освіти, яка спрямована на реформування системи вищої освіти відносно сучасних вимог. Якщо порівнювати систему освіти в нашій країні та за кордоном, то компетентнісний підхід у вищій освіті став найпоширенішим у силу прикладного характеру, максимальної прагматичності. В освітньо-професійних програмах результати освіти вказано у форматі компетенцій. Тобто випускники на виході повинні володіти низкою компетенцій, які притаманні їх професійній діяльності та формують такого сучасного фахівця, який може швидко адаптуватися до умов праці, що змінюються навіть у рамках професії.

Висновки. Набуття знань і набуття компетенцій це не конкурентні підходи, а взаємопов’язані, адже набуття знань та їх застосування теж є важливими компетенціями.

Посилання

(2011). Natsionalna ramka kvalifikatsii: Postanova Kabinetu Ministriv Ukrainy vid 23.11.2011 r. № 1341 [National qualifications framework: Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine from 23.11.2011, No. 1341]. [Electronic resource]. Retrieved from: http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/1341-2011-%D0%BF [in Ukrainian].

(2014). Zakon Ukrainy «Pro vyshchu osvitu» (№ 1556-VII vid 01.07.2014r.) [Law of Ukraine «On Higher Education» (No. 1556-VII from 01.07.2014)] [in Ukrainian].

(2015). Pro osoblyvosti zaprovadzhennia pereliku haluzei znan i spetsialnostei, za yakymy zdiisniuietsia pidhotovka zdobuvachiv vyshchoi osvity, zatverdzhenoho Postanovoiu Kabinetu Ministriv Ukrainy vid 29 kvitnia 2015 roku № 266: Nakaz Ministerstva osvity i nauky Ukrainy vid 06.11.2015 r. №1151 [On the specifics of introducing the list of fields of knowledge and specialties, according to which the training of applicants for higher education is carried out, approved by the Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine from April 29, 2015, No. 266: Order of the Ministry of Education and Science of Ukraine from 06.11.2015 No. 1151] [Electronic resource]. Retrieved from: http://old.mon.gov.ua/ru/about-ministry/normative/4636 [in Ukrainian].

(2016). Metodychni rekomendatsii shchodo rozrobky standartiv vyshchoi osvity: Protokol № 3 vid 29.03.2016 [Methodical recommendations on the development of higher education standards: Protocol No. 3 from 29.03.2016]. Sektor vyshchoi osvity Naukovo-metodychnoi rady Ministerstva osvity i nauky Ukrainy – Higher education sector of the Scientific and Methodological Council of the Ministry of Education and Science of Ukraine. Kyiv, 29 p [in Ukrainian].

Vnukova, N.M., & Achkasova, S.A. (2009). Kompetentnisnyi pidkhid u zabezpechenni yakisnykh osvitnikh posluh pry pidhotovtsi studentiv osvitno-kvalifikatsiinoho rivnia «mahistr» [Competency approach in providing quality educational services in training students of the educational-qualification level «master»]. Novyi kolegium – New collegium, 6, 26-32 [in Ukrainian].

TUNING. (n.d.). Dlya oznayomlennya zi spetsialnymy (fakhovymy) kompetentnostyamy ta prykladamy standartiv [For acquaintance with special (professional) competencies and examples of standards [Electronic resource]]. Retrieved from: http://www.unideusto.org/tuningeu [in Ukrainian].

Lozano, J.F., Boni, A., Peris, J., & Hueso, A. (2012). Competencies in Higher Education: A Critical Analysis from the Capabilities. Journal of Philosophy of Education, 46(1), 132-147.

Nussbaum, M. (1997). Cultivating Humanity. A Classical Defense of Reform in Liberal Education. Cambridge University Press, p. 9.

Nussbaum, M. (2002). Education for Citizenship in an Era of Global Connection. Studies in Philosophy and Education, 21, 289-303.

Mulder, M., Gulikers, J., Biemans, H.J., & Wesselink, R. (2010). The new competence concept in higher education: error or enrichment? In Münk, D., & Schelten, A. (Eds.), Kompetenzermittlung für die Berufsbildung, Verfahren, Probleme und Perspektiven im nationalen, europäischen und internationalen Raum. Bonn: Bundesinstitut für Berufsbildung.

Technical assistance guide for developing and using competency models — one solution for the work force development system. (January, 2012). Retrieved from: http://www.careeronestop.org/CompetencyModel/pyramid_definition.aspx#tier1.

Yastremska, S.O., Melnychuk, I.M., & Usynska, O.S. (2014). Systema kontroliu yakosti medsestrynskoi osvity u SShA – teoriia i praktyka [The system of quality control of nursing education in the USA – theory and practice]. Naukovyi visnyk Uzhhorod natsionalnoho universytetu. Seriya «Pedagogika, sotsialna robota» – Scientific Bulletin of Uzhhorod National University. Series “Pedagogy, social work”, 33, 34-42 [in Ukrainian].

Antonyuk, L.L., Vasylikova, N.V., Ilnytskyi, D.O., Kulaha, I.V., & Turchaninova, V.Ye. (2016). Kompetentnisnyi pidkhid u vyshchii osviti: svitovyi dosvid [Competency approach in higher education: global experience]. Kyiv: Institut vyshchoi osvity, KNEU imeni Vadyma Hetmana [in Ukrainian].

Potter, P. (2002). Basic Nursing. The USA: Mosby Year Book.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-03-29

Як цитувати

Безкоровайна, У. Ю., Неділько, Р. В., & Тверда, І. І. (2024). МІЖНАРОДНИЙ ДОСВІД ФОРМУВАННЯ КОМПЕТЕНТНІСНОГО ПІДХОДУ В МЕДСЕСТРИНСЬКІЙ ОСВІТІ. Медсестринство, (3-4), 171–179. https://doi.org/10.11603/2411-1597.2023.3-4.14560

Номер

Розділ

Статті