МУЗЕЙНА ПЕДАГОГІКА ТА ЇЇ РОЛЬ У НАВЧАЛЬНОМУ ПРОЦЕСІ МЕДИЧНИХ ЗАКЛАДІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

  • Л. Я. Федонюк Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України
  • О. М. Ярема Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України
  • С. О. Ястремська Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України

DOI:

https://doi.org/10.11603/2411-1597.2022.1.12866

Анотація

За сучасних умов реформування української освітньої системи постає питання щодо нових підходів до організації і змісту навчально-виховної діяльності. Важливе місце серед них посідає один із перспективних напрямів сучасної педагогіки – музейна педагогіка, що вирішує проблеми формування особистості, а саме: залучення учнівської та студентської молоді до дослідницької діяльності засобами музейної експозиції з використанням інформаційних технологій, розвиток їх дослідницьких умінь і творчих здібностей, вироблення здатності до самостійних суджень та оцінок, навичок критичного мислення. Музейна педагогіка відіграє велику роль у системі освіти та сприяє всебічному розвитку особистості студента. Метою створення навчальних музеїв є отримання найповнішого уявлення про зміст живої природи, що нас оточує, морфологію людини, тварин, рослин, а також їх вважають осередком освіти і виховання. У Тернопільському національному медичному університеті імені І. Я. Горбачевського МОЗ України є ряд музеїв навчального профілю: музей кафедри анатомії людини, музей кафедри патологічної анатомії з секційним курсом та судовою медициною, навчально-біологічний музей імені І. І. Яременка. Музей кафедри анатомії людини містить унікальну колекцію анатомічних препаратів, які відображають форму органів, їх топографічні взаємовідносини, проекції судин і нервів, що слугують невід’ємною теоретичною базою для студентів медичного, стоматологічного та фармацевтичного факультетів, а також для студентів Навчально-наукового інституту медсестринства. Досягти високого практичного рівня професійної підготовки неможливо і без вивчення музейних макропрепаратів кафедри патологічної анатомії з секційним курсом та судовою медициною. Навчально-біологічний музей імені І. І. Яременка представляє натуральні об’єкти та їх зображення, які створюють найповніше уявлення про взаємозв’язок людини з навколишнім природним середовищем. Отже, музеї університету займають вагоме місце у навчально-виховному процесі, завдяки їм теорія і практика дають високий позитивний результат у формуванні професіоналізму лікаря.

Посилання

Прожога В. М. Музейна педагогіка: залучення молоді до вивчення та збереження історичної спадщини / В. М. Прожога // Пед. майстерня. – 2018. – № 2. – С. 23–27.

Удовиченко І. В. Музейна педагогіка: теорія і практика : наук.-метод. посіб. / І. В. Удовиченко. – К. : Лотос, Національний музей історії України, 2017. – 72 с.

Удовиченко І. Принципи музейної педагогіки в період переосмислення ролі музею в суспільстві / І. Удовиченко // Музейна педагогіка в науковій освіті : зб. тез доп. учасн. І Всеукр. наук.-практ. конф. (28 листоп. 2019 р.). – К. ; Біла Церква : Вид-во «Авторитет» ФОП Курбанова Ю. В., 2019. – С. 99–102.

Філіпчук Н. О. Музейна педагогіка в оптимізації культурно-освітнього процесу / Н. О. Філіпчук // Духовність особистості: методологія, теорія і практика. – 2017. – Вип. 2. – С. 256–265.

The creative potential of museum pedagogy within the modern society / K. Milovanov, E. Nikitina, N. Sokolova, M. Sergeyeva // Education. – Vol. 38. – (No. 40). – 2017. – P.11.

Музей як комунікативний та освітній простір : нац. ун-т «Львів. Політехніка». – Львів : Вид-во Львів. політехніки, 2017. – 229 с.

Федонюк Л. Я. Музеи ТНМУ – ценное наследие и гордость университета / Л. Я. Федонюк, О. М. Ярема, Е. И. Скиба // Экологическое образование и устойчивое развитие. Состояние, цели, проблемы и перспективы : материалы Междунар. науч.-метод. конф. (Минск, 25–26 февр. 2021 г.). – Минск, 2021. – С. 351–353.

Музеї Тернопільського державного медичного університету імені І. Я. Горбачевського – багатство історичної спадщини навчального закладу / Л. Я. Федонюк, А. І. Паламарчук, В. В. Файфура [та ін.] // Мед. освіта. – 2019. – № 1 (81). – C. 176–180.

Федонюк Л. Я. Эстетика живой природы – ценность учебно-биологического музея кафедры медицинской биологии / Л. Я. Федонюк, И. Д. Быць // Stav, problémy a perspektívy pedagogického štúdia a sociálnej práce : матеріали наук.-практ. конф. (Сладковічово, 28–29 жовт. 2016 р.). – Сладковічово, 2016. – C. 67–71.

Fedonyuk L. Ya. Biological Educational Museum Collection Value of I. Horbachevsky Ternopil State Medical University for Learning About Wildlife / L. Ya. Fedonyuk, I. B. Pryvrotska // Біологічні системи. – 2018. – Т. 9, вип. 2. – C. 29–36.

Музейна справа у закладах освіти : метод. рек. / [уклад. О. М. Вагеннік]. – Запоріжжя, 2020. – 76 с.

Музейна педагогіка в науковій освіті : зб. тез доп. учасн. ІІ Всеукр. наук.-практ. конф. (Київ, 26 листоп. 2020 р.) / за наук. ред. С. О. Довгого. – К. : Національний центр «Мала академія наук України», 2020. – С. 61–64.

Федонюк Л. Я. Життя для науки : монографія / Л. Я. Федонюк, О. М. Ярема, С. С. Подобівський. – Тернопіль : ТДМУ, 2018. – 72 с.

Крізь призму минулого до сьогодення / [М. М. Корда, Л. Я. Федонюк, А. І. Паламарчук та ін.] ; за ред. М. М. Корди, Л. Я. Федонюк. – Тернопіль : ТДМУ, 2017. – 480 с.

Майбутнє твориться сьогодні (2007–2012) / [М. А. Андрейчин, С. М. Андрейчин, Л. С. Бабінець та ін.]. – Тернопіль : ТДМУ, 2012. – 428 с.

Федонюк Л. Я. Навчально-біологічний музей кафед¬ри медичної біології – цінний скарб і гордість університету / Л. Я. Федонюк, С. С. Подобівський, О. М. Ярема // Мед. освіта. – 2018. – № 1 (77). – C. 141–145.

Педагог і дослідник біологічного циклу / [Л. Я. Федонюк, Л. Н. Рибіцька, О. Т. Тусик та ін.]. – Тернопіль : ТДМУ, 2013. – 20 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-04-15

Як цитувати

Федонюк, Л. Я., Ярема, О. М., & Ястремська, С. О. (2022). МУЗЕЙНА ПЕДАГОГІКА ТА ЇЇ РОЛЬ У НАВЧАЛЬНОМУ ПРОЦЕСІ МЕДИЧНИХ ЗАКЛАДІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ . Медсестринство, (1), 22–28. https://doi.org/10.11603/2411-1597.2022.1.12866

Номер

Розділ

Статті