Особливості вегетативних реакцій у студентів різного психосоматичного типу особистості під час екзаменаційної сесії в умовах дистанційного навчання у період пандемії СОVID-19

Автор(и)

  • Я. П. Нагірний Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України
  • І. В. Стефанів Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України
  • Н. О. Твердохліб Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України
  • О. С. Беденюк Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України

DOI:

https://doi.org/10.11603/2311-9624.2021.4.12792

Ключові слова:

психосоматичний тип, індекс Кердо, іспити, вегетативні реакції

Анотація

Резюме. У статті наведено результати дослідження індивідуальних особливостей прояву вегетативних реакцій під час OSCE в умовах пандемії СОVID-19 у студентів-випускників стоматологічного факультету 2021 р. Сучасне суспільне життя постійно ставить людину в ситуацію, коли необхідне напруження всіх емоційних і фізичних сил. Однією з таких ситуацій є екзаменаційна сесія, де студенти переживають екзаменаційний стрес, який негативно впливає на серцево-судинну, нервову, імунну системи.

Мета дослідження – вивчити особливості вегетативної регуляції серцево-судинної системи у студентів-випускників стоматологічного факультету різного психосоматичного типу особистості під час екзаменаційної сесії в умовах складання OSCE у 2021 р.

Матеріали і методи. В нашому дослідженні було задіяно 48 студентів V курсу стоматологічного факультету Тернопільського національного медичного університету (ТНМУ) імені І. Я. Горбачевського МОЗ України. Дистанційне навчання упродовж семестру проводили з використанням програмного забезпечення Microsoft Teams у навчальному середовищі Moodle. Екзамен проводили у формі OSCE, відповідно до наказу ТНМУ про організацію навчального процесу. Дослідження проводили відразу після завершення іспиту OSCE. Студентів поділили на дві групи: екстраверти (32) та інтроверти (16) відповідно до опитувальника Айзенка. Стан вегетативної нервової системи у них оцінювали за індексом Кердо.

Результати досліджень та їх обговорення. До страху перед іспитами додаються особливості епідемічної ситуації у зв’язку з пандемією СОVID-19, а також особливості дистанційного навчання і самого іспиту. Реакція вегетативної нервової системи кожного студента індивідуальна. Представники чоловічої і жіночої статей по-різному реагують на стресові ситуації. Тому в цих умовах набуває актуальності дослідження стану вегетативної нервової регуляції стану серцево-судинної системи в осіб різного психосоматичного типу особистості і статі дослідженням окремих параметрів діяльності серцево-судинної системи, а також за інтегральним показником її діяльності – індексом Кердо.

Висновки. Серед студентів-випускників, відповідно до опитувальника Айзенка, переважали особи-екстраверти. Показники діяльності ВНС значно відрізнялися в осіб різного психосоматичного типу особистості й статі. Не виявлено осіб у стані вегетативної рівноваги. Найбільш чутливими до впливу емоційного стану на частоту пульсу виявились особи-інтроверти жіночої статі. Особи чоловічої статі виявилися менш стресостійкими порівняно з особами жіночої статі.

Посилання

Belov, A.F., Lapkin, M.M., & Yakovleva, N.V. (1994). Uspeshnost obucheniya studentov meditsinskogo vuza: differentsialno-psihologicheskiy aspekt [The success of teaching students of a medical university: a differential psychological aspect]. Psihol. zhurn. – Psychological Journal, 15 (1), 81-86 [in Russian].

Bohush, V.M. (2017). Osoblyvosti proiavu ekzamenatsiinoho stresu u studentiv DVNZ [Features of the manifestation of examination stress in students of higher educational institutions]. Molodyi vchenyi – Young Scientist, 9.1(49.1), 1-4 [in Ukrainian].

Burlachuk, L.F., & Morozov, S.M. (1989). Ayzenka lichnostnyie oprosniki [Eysenck personality questionnaires]. Slovar-spravochnik po psihodiagnostike – Dictionary-reference for psychodiagnostics. Kyiv [in Russian].

Vins, V. (2019). Psykholohichna kharakterystyka povedinkovykh reaktsiy studentiv VNZ v umovakh navchalnoho stresu [Psychological characteristics of behavioral reactions of university students in conditions of educational stress]. Aktualni problemy suchasnoyi psykholohiyi: shlyakhy stanovlennya osobystosti: zbirnyk naukovykh statey za materialamy Mizhnarodnoyi naukovo-praktychnoyi oflayn-onlayn konferentsiyi uchnivskoyi molodi, studentiv, aspirantiv, molodykh uchenykh ta naukovtsiv – Current issues of modern psychology: ways of personality formation: a collection of scientific articles on the materials of the International scientific-practical offline-online conference of young students, students, graduate students, young scientists and scientists. (pp. 297-302). Pereyaslav-Khmelnytskyy: «Vydavnytstvo KSV» [in Ukrainian].

Gevorkyan, E.S., Dayan, A.V., & Adamyan, T.I. (2003). Vliyanie ekzamenatsionnogo stressa na psihofiziologicheskie harakteristiki serdechnogo ritma studentov [The influence of examination stress on the psychophysiological characteristics of the heart rate of students]. Zhurnal Vyisshey nervnoy deyatelnosti imeni I.P. Pavlova – Journal of Higher Nervous Activity named by I.P. Pavlov, 53(1), 46-50 [in Russian].

Kokun, O.M. (2012). Psykholohiia profesiinoho stanovlennia suchasnoho fakhivtsia: monohrafiia [Psychology of professional development of a modern specialist: monograph]. Kyiv: DP «Inform.-analit. ahentstvo» [in Ukrainian].

Korobchanskyi, V.O., & Reznichenko, O.H. (2010). Hihiienichna otsinka vplyvu kredytno-modulnoi systemy navchannia na funktsionalnyi stan studentiv vyshchykh medychnykh navchalnykh zakladiv [Hygienic assessment of the impact of credit-module system of education on the functional state of students of higher medical educational institutions]. Ukr. zhurnal z problem medytsyny pratsi – Ukrainian Journal of Problems of Occupational Medicine, 3(23), 62-66 [in Ukrainian].

Mishchenko, M.P., & Khavina, I.V. (2017). Osoblyvosti emotsiynoho reahuvannya studentiv-lideriv u kryzovykh sytuatsiyakh [Features of emotional response of student leaders in crisis situations]. Problemy ta perspektyvy formuvannya natsionalnoyi humanitarno-tekhnichnoyi elity : zb. nauk. pr. – Problems and prospects of formation of the national humanitarian and technical elite: coll. science. (pp. 183-198). Kharkiv: NTU «KHPI» [in Ukrainian].

Loi, H.Ya., Ivankiv, Ya.I., Loiko, I.I., & Oleshchuk, O.M. (2021). Osoblyvosti orhanizatsii navchalnoho protsesu v umovakh pandemii COVID-19 na kafedri farmakolohii z klinichnoiu farmakolohiieiu Ternopilskoho natsionalnoho medychnoho universtsytetu imeni I.Ya. Horbachevskoho MOZ Ukrainy [Peculiarities of the organization of the educational process in the conditions of the COVID-19 pandemic at the Department of Pharmacology with Clinical Pharmacology of the I. Horbachevsky Ternopil National Medical University of the Ministry of Health of Ukraine]. Medychna osvita – Medical Education, 1(1), 35-38 [in Ukrainian].

Polozhennia pro orhanizatsiiu osvitnoho protsesu v Ternopilskomu natsionalnomu medychnomu universyteti imeni I.Ya. Horbachevskoho Ministerstva okhorony zdorovia Ukrainy [Regulations on the organization of the educational process at I. Horbachevsky Ternopil National Medical University of the Ministry of Health of Ukraine]. Retrieved from: https://drive.google.com/file/d/186TCtf9fXIoy0L0x-V_d5i5PWpHOiNwi/view [in Ukrainian].

Pro zatverdzhennia Instruktsii pro poriadok orhanizatsii ta provedennia psykholohichnoho doslidzhennia [On approval of the Instruction on the procedure for organizing and conducting psychological research]. Retrieved from: https://ips.ligazakon.net/document/view/Re18392?an=213 [in Ukrainian].

Kérdö, I. (1966). Ein aus Daten der Blutzirkulation kalkulierter Index zur Beurteilung der vegetativen Tonuslage [An index calculated from blood circulation data to assess the vegetative tone]. Acta Neurovegetativa, 29(2), 250-268.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-03-11

Як цитувати

Нагірний, Я. П., Стефанів, І. В., Твердохліб, Н. О., & Беденюк, О. С. (2022). Особливості вегетативних реакцій у студентів різного психосоматичного типу особистості під час екзаменаційної сесії в умовах дистанційного навчання у період пандемії СОVID-19 . Клінічна Стоматологія, (4), 60–66. https://doi.org/10.11603/2311-9624.2021.4.12792

Номер

Розділ

Освіта в стоматології і обмін досвідом