Поширеність зубощелепних аномалії та удосконалення організації профілактичної роботи серед школярів
DOI:
https://doi.org/10.11603/2311-9624.2020.1.11223Ключові слова:
школярі, зубощелепні аномалії, організація профілактичної роботиАнотація
За даними багатьох досліджень, поширеність зубощелепних аномалій (ЗЩА) в структурі стоматологічної захворюваності стоїть на третьому місці після карієсу зубів і патології тканин пародонта. Функціональні розлади та ортодонтичні порушення зубощелепної системи є не тільки проблемою стану здоров'я людини, але і важливим аспектом в процесі формування особистості та соціального статусу.
Мета дослідження – вивчити поширеність зубощелепних аномалій та удосконалити організацію профілактичної роботи серед школярів у віці 14–15 років.
Матеріали і методи. Обстежено 268 дітей та підлітків: 122 хлопців (45,5 %) і 146 дівчат (54,5 %). Для верифікації діаґнозу ЗЩА використовували класифікацію Д. А. Калвеліса, для оцінки потреби в ортодонтичному лікуванні використали клінічний індекс Index Of Treatment Need, призначений для визначення наявності та оцінки вираження зубощелепних аномалій безпосередньо при огляді пацієнта.
Результати досліджень та їх обговорення. У структурі видів патологічного прикусу найчастіше зустрічався глибокий (38,0 %), на другому місці знаходився перехресний тип (28,8 %), 20,4 % склав дистальний вид, 7,3 % – прямий, 3,3 % – відкритий, 2,2 % – мезіальний. У 74,0 % дітей була деформація зубних рядів. Найбільш часто (46,0 випадків на 100) – деформації нижнього зубного ряду, в 28,0 випадків на 100 – верхнього зубного ряду. У 58,0 % дітей реєстрували скупчення зубів, в 23,4 % випадків спостерігалася трема, а в 18,6 % – діастема. Найчастіше скупчення зубів відзначалося в передньому відділі нижньої щелепи (44,4 випадка на 100 оглянутих), причому в дівчаток воно фіксувалося достовірно частіше. Рідше – в передньому відділі верхньої щелепи (16,1 на 100 оглянутих). Інші локалізації даної патології були рідко.
Висновки. В ході обстеження ротової порожнини було виявлено, що в більшості випадків у дітей 12–15 років спостерігалися аномалії розвитку зубів, що могло бути зумовлено як вродженими чинниками, так і впливом зовнішніх факторів. Всі подібні випадки повинні мати корекцію в ортодонта з метою ранньої профілактики як самих ортодонтичних порушень, так і їх наслідків, проте батьки не поспішають приводити дітей на прийом до ортодонта.
Посилання
Kostenko, Ye.Ia., & Melnyk, V.S. (2016). Poshyrenist ta struktura zuboshchelepnykh anomalii u ditei Zakarpatskoi oblasti [Prevalence and structure of dentognathic anomalies in children of Transcarpathian region]. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho universytetu. Ser.: Medytsyna – Scientific Bulletin of Uzhhorod University. Ser.: Medicine, 1 (53), 102-105 [in Ukrainian].
Luchynskyi, M.A. (2013). Chastota zuboshchelepnykh anomalii ta deformatsii u ditei riznykh adaptyvnykh typiv Prykarpattia [Frequency of dentognathic anomalies and deformations in children of different adaptive types of Precarpathia]. Visnyk sotsialnoi hihiieny ta orhanizatsii okhorony zdorovia Ukrainy – Bulletin of Social Hygiene and Organization of Protection of Health of Ukraine, 1, 31-34 [in Ukrainian].
Miskiv, A.L., & Bezvushko, E.V. (2015). Struktura zuboshchelepnykh anomalii u ditei Lvivskoi oblasti [The structure of dentognathic anomalies in children of Lviv region]. Acta medica Leopoliensia, 21, 2, 10-13 [in Ukrainian].
Doroshenko, S.I. & Kulhinskyi, Ye.A. (2009). Rozpovsiudzhenist zuboshchelepnykh anomalii ta deformatsii, a takozh defektiv zubiv ta zubnykh riadiv sered ditei shkilnoho viku m. Kyieva [The prevalence of dentognathic anomalies and deformations, and defects in teeth and dentition among children of school age in Kyiv]. Visnyk stomatolohii – Bulletin of Dentistry, 2, 76-81 [in Ukrainian].
Golovanova, I.A., & Lyakhova, N.O. (2018). Medyko-sotsialne obhruntuvannia optymizovanoi modeli nadannia ortodontychnoi dopomohy dytiachomu naselenniu na rehionalnomu rivni [Medico-social substantiation of the optimized model of rendering orthodontic care to the child population at the regional level]. Ekonomika i pravo okhorony zdorovia – Economics and Healthcare Law, 2 (8), 11-16 [in Ukrainian].
(1989). Byulleten WHO “Stomatologycheskoe obsledovanye, osnovnye metody” [Dental examination, basic methods]. Zheneva [in Russian].
Flis, P.S., Leonenko, H.P., Filonenko, V.V., & Doroshenko, N.M. (2016). Orthodontics. Dentognathic Anomalies and Deformations: textbook (IV a. l.). Flis, P.S. (Ed.). All-Ukrainian Specialty publishing house "Medicine".
Daniels, C., & Richmond, S. (2000). The development of the index of complexity, outcome and need (ICON). J. Orthod., 27 (2), 149-162. DOI: https://doi.org/10.1093/ortho/27.2.149
Grainger, R.M. (1967). Orthodontic Treatment Priority Index. Public Health Service Publication. No. 1000, Series 2, No. 25, US Government Printing Office, Washington DC.
Moskalenko, V.F., Hulchii, O.P., Holubchykov, M.B., Lyedoshhuk, B.O, Lyexan, V.M., Ohnyev, V.A., ..., & Tonkovyd O.B. (2009). Biostatystyka [Biostatistics]. Kyiv: Knyha plius [in Ukrainian].