ПРОБЛЕМИ ТА СТРАТЕГІЯ СТВОРЕННЯ ЧАТ-БОТА "ПСИХОЛОГІЯ"

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.11603/mie.1996-1960.2024.1-2.14995

Ключові слова:

чат-бот, стратегія створення, ризики використання, техніка критичного інциденту

Анотація

Розглянуто питання використання чат-ботів у психології. Відстежено динаміку змінення завдань при застосуванні чат-ботів, напрями використання, ризики впровадження технології.
Дослідження спрямовано на обґрунтування особливості стратегії створення чат-боту з психології. Особливості розроблення чат-ботів полягають, перш за все, в розумінні потреб і мотивації користувачів. Такі розмовні інтерфейси користувача для взаємодії з даними та послугами значно змінюють спосіб, у який дизайнери та розробники звикли мислити про взаємодію та потреби користувачів. Чат-боти змінюють поведінку користувачів, а також їхні потреби. Чат-боти можуть принести користь людям із проблемами психічного здоров’я, але вони також створюють ризики та виклики. Етичні проблеми, перш за все, стосуються наявності належної доказової бази, використання та безпеки даних.

Посилання

Brandtzaeg, P. B., Folstad, A. (2018). Chatbots: changing user needs and motivations. Interactions, 25(5), 38–43. DOI: https://doi.org/10.1145/3236669

Kessler, R. C., Demler, O., Frank, R. G., Olfson, M., Pincus, H. A., Walters, E. E., Wang, P., Wells, K.

B., Zaslavsky, A. M. (2005). Prevalence and treatment of mental disorders, 1990 to 2003. The New England Journal of Medicine, 352(24), 2515–2523. DOI: https://doi.org/10.1056/NEJMsa043266

Chisholm, D., Flisher, A. J., Lund, C., Patel, V., Saxena, S., Thornicroft, G., Tomlinson, M. (2007).

Scale up services for mental disorders: a call for action.

Lancet, 370(9594), 1241–1252.

Auerbach, J., Miller, B. F. (2020). COVID-19 Exposes the cracks in our already fragile mental health system. American Journal of Public Health, 110(7), 969–970. DOI: https://doi.org/10.2105/AJPH.2020.305699

Holmes, E. A., O’Connor, R. C., Perry, V. H., Tracey, I. et al. (2020). Multidisciplinary research priorities for the COVID-19 pandemic: a call for action for mental health science. Lancet Psychiatry, 7(6), 547–560. DOI: https://doi.org/10.1016/S2215-0366(20)30168-1

Burlachuk, L. F. (1997). Vvedenie v proektivnuyu psikhologiyu [Introduction to projective psychology].

Kyiv: Nika-Center. [In Ukranian].

Maksymenko, S. D. (2017). Zahalna psykholohiya: Navch. posib. 3-ye vydannia [General psychology: Textbook. 3rd edition]. Kyiv: Tsentr uchbovoyi literatury. [In Ukranian].

Maksymenko, S. D., Rudenko, Ya. V., Kushnierova, A. M., Nevmerzhytskyi, V. M. (2021). Psykhichne zdorov’ya osobystosti: Pidruchnyk dlya stud. vyshch. navch. zakl. [Mental health of the individual: A textbook for students of higher educational institutions]. Kyiv: Tsentr uchbovoyi literatury. [In Ukranian].

Kelly, G. A. (1991). The psychology of personal constructs. Vol. 1. A theory of personality. London: Routledge. (Original work published 1955). Vol. 2. Clinical diagnosis and psychotherapy. London: Routledge, 1991 (Original work published 1955).

Bonivell, I. (2009). Klyuchi k blahopoluchiyu: Chto mozhet pozytyvnaya psykholohiya [The keys to well-being: What positive psychology can offer]. K: Vremya. [In Ukranian].

Waterman, A. S., Schwartz, S. J., Zamboanga, B.

L, Ravert, R. D., Williams, M. K., Agocha, V. B., Kim, S. Y., Donnellan, M. B. (2010). The Questionnaire for Eudaimonic Well-Being: Psychometric properties, demographic comparisons, and evidence of validity.

The Journal of Positive Psychology, 5(1), 41–61.

Bradburn, N. M. (1969). The Structure of Psychological Well-Being. Chicago: Aldine Pub.Co. DOI: https://doi.org/10.1037/t10756-000

Diener, E. (2000). Subjective well-being. The science of happiness and a proposal for a national index. American Psychologist, 55(1), 34-43. DOI: https://doi.org/10.1037//0003-066X.55.1.34

Kahneman, D., Deaton, A. (2010). High income improves evaluation of life but not emotional well- being. PNAS, 107(38), 16489–16493. DOI: https://doi.org/10.1073/pnas.1011492107

Ryff, C. D. (1989). Happiness is everything, or is it? Explorations on the meaning of psychological well- being. Journal of Personality and Social Psychology, 57(6), 1069–1081. DOI: https://doi.org/10.1037//0022-3514.57.6.1069

Weizenbaum, J. (1966). ELIZA – a computer program for the study of natural language communication between man and machine. Communications of the ACM, 9(1), 36–45. DOI: https://doi.org/10.1145/365153.365168

Khan, R., Das, A. (2017). Build Better Chatbots: A Complete Guide to Getting Started with Chatbots. DOI: https://doi.org/10.1007/978-1-4842-3111-1

New York: Apress.

Janarthanam, S. (2017). Hands-on chatbots and conversational UI development: Build chatbots and voice user interfaces with Chatfuel, Dialogflow, Microsoft Bot Framework, Twilio, and Alexa Skills. Birmingham, UK: Packt.

Kothari, A., Zyane, R., Hoover, J. (2017).

Chatbots for eCommerce: Learn how to build a virtual shopping assistant. 1st edition. Bleeding Edge Press.

Hill, J., Ford, W. R., Farreras, I. G. (2015). Real conversations with artificial intelligence: A comparison between human–human online conversations and human–chatbot conversations. Computers in Human Behavior, 49(3), 245–250. DOI: https://doi.org/10.1016/j.chb.2015.02.026

Klopfenstein, L. C., Delpriori, S., Malatini, S., Bogliolo, A. (2017). The rise of bots: A survey of conversational interfaces, patterns, and paradigms. DOI: https://doi.org/10.1145/3064663.3064672

Proceedings of the 2017 Conference on Designing Interactive Systems (pp. 555-565). New York: ACM.

Wallace, R. S. (2009). The anatomy of A.L.I.C.E.

In R. Epstein, G. Roberts, G. Beber (Eds.), Parsing the Turing Test (pp. 181–210). Springer, Dordrecht.

Replika. (2018). Retrieved from: https://replika.ai.

Sentino. (2018). Retrieved from: https://sentino.org.

Fitzpatrick, K. K., Darcy, A., Vierhile, M. (2017).

Delivering cognitive behavior therapy to young adults with symptoms of depression and anxiety using a fully automated conversational agent (Woebot): A randomized controlled trial. JMIR mental health, 4(2), e19. DOI: https://doi.org/10.2196/mental.7785

Coghlan, S., Leins, K., Sheldrick, S., Cheong, M., Gooding, P., D’Alfonso, S. (2023). To chat or bot to chat: Ethical issues with using chatbots in mental health. Digital health, 9. DOI: https://doi.org/10.1177/20552076231183542

Chhabra, S., Kaushal, V., Girija, S. (2024).

Determining the causes of user frustration in the case of conversational chatbots. Behaviour Information Technology, 1–19.

Palanica, A., Flaschner, P., Thommandram, A., Li, M., Fossat, Y. (2019). Physicians’ perceptions of chatbots in health care: cross-sectional web-based survey. Journal of Medical Internet Research, 21(4), e12887. DOI: https://doi.org/10.2196/12887

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-02-12

Як цитувати

Мінцер, О. П., & Лук’янов, Є. Ю. (2025). ПРОБЛЕМИ ТА СТРАТЕГІЯ СТВОРЕННЯ ЧАТ-БОТА "ПСИХОЛОГІЯ". Медична інформатика та інженерія, (1-2), 14–24. https://doi.org/10.11603/mie.1996-1960.2024.1-2.14995

Номер

Розділ

Статті