НОВЕ БАЧЕННЯ ОСВІТНЬО-НАУКОВОЇ ПРОГРАМИ ЗА СПЕЦІАЛЬНІСТЮ 091 «БІОЛОГІЯ ТА БІОХІМІЯ»

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.11603/mie.1996-1960.2024.1-2.14895

Ключові слова:

освітньо-наукова програма, біологія, біохімія, здобувач вищої освіти , компетентність, інформаційні та цифрові технології, трансдисциплінарність

Анотація

Дослідження загальних властивостей і закономірностей розвитку живих організмів, вивчення видового різноманіття, а також хімічні процеси, що відбуваються всередині живих організмів, – ці знання, які надають науки біологія та біохімія, сприяють розв’язанню проблем людства: доступності достатньої кількості їжі, збереження здоров’я населення, збереження та покращення якості довкілля. Перебуваючи в постійному розвитку та вивчаючи ці важливі питання сучасні біологія та біохімія являють собою трансдисциплінарні галуззі знань, що потребують конкурентоспроможних, ініціативних, кваліфікованих, інтегрованих в європейський і світовий науково-освітній простір спеціалістів.
Біологія та біохімія поряд із іншими природничими науками сприяють новим відкриттям, що істотно підсилюють рівень світової сучасної охорони здоров’я: від персональної медицини до біологічних основ психології людини, від розроблення нових біонічних матеріалів і пристроїв до клітинної інженерії. Життя розглядається на різних рівнях його організації – від молекули до біосфери, а узагальнення біохімії допомагають висвітлити еволюцію органічного світу та питання про виникнення життя на Землі.
Отже, представлено новітнє бачення здобуття освіти майбутніх докторів філософії за спеціальністю 091 «Біологія та біохімія» галузі знань 09 «Біологія». Серед особливостей сучасної біології та біохімії виділяємо: комплексність та невизначеність умов, що передбачають застосування законів, теорій і методів природничих наук; вивчення взаємозв’язку біологічного та соціального розвитку людини; системну біомедицину; процедури і методи для вивчення діагностики та терапії захворювань і оцінювання здоров’я. Безумовно, ці особливості та всі напрями спеціальності, пов’язані із застосуванням інформаційних і цифрових технологій, штучного інтелекту.
По завершенню навчання, здобувачі вищої освіти третього рівня мають оволодіти загальнонауковими компетентностями, здобути універсальні навики дослідника та мовні компетентності. Тематика курсу професійної підготовки розроблена з метою сприяння здатності інтегрувати знання та розв’язувати складні завдання в мультидисциплінарних і трансдисциплінарних контекстах.

Посилання

Pro vyshchu osvitu: Zakon Ukrayiny vid 01 lypnya 2014 № 1556-VII iz zminamy [On higher education: Law of Ukraine dated July 1, 2014 No. 1556-VII with amended]. [In Ukrainian].

Pro zatverdzhennya Poryadku pidhotovky zdobuvachiv vyshchoyi osvity stupenya doktora filosofiyi ta doktora nauk u zakladakh vyshchoyi osvity (naukovykh ustanovakh): postanova Kabinetu Ministriv Ukrayiny vid 23 bereznya 2016 r. № 261 iz zminamy [On the approval of the Procedure for the preparation of higher education applicants for the degree of Doctor of Philosophy and Doctor of Sciences in institutions of higher education (scientific institutions): Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine of March 23, 2016 No. 261 with amendments]. [In Ukrainian].

Stratehiya rozvytku vyshchoyi osvity v Ukrayini na 2022–2032 roky, skhvalena rozporyadzhennyam Kabinetu Ministriv Ukrayiny vid 23 lyutoho 2022 r. № 286–r [The strategy for the development of higher education in Ukraine for 2022–2032, approved by the order of the Cabinet of Ministers of Ukraine dated February 23, 2022 No. 286]. [In Ukrainian].

Stratehiya rozvytku medychnoyi osvity v Ukrayini, skhvalena rozporyadzhennyam Kabinetu Ministriv Ukrayiny vid 27 lyutoho 2019 r. № 95 [Stratehiya rozvytku medychnoyi osvity v Ukrayini, skhvalena rozporyadzhennyam Kabinetu Ministriv Ukrayiny vid 27 lyutoho 2019 r. № 95]. [In Ukrainian].

International Standard Classification of Education: Fields of Education and Training, 2013. Paris: UNESCO, 2015 (modified: 24.09.2024).

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-02-12

Як цитувати

Бабінцева, Л. Ю., Горовенко, Н. Г., Кирик, Д. Л., Соловйов, С. О., Суханова, О. О., Подольска, С. В., & В’юницька, Л. В. (2025). НОВЕ БАЧЕННЯ ОСВІТНЬО-НАУКОВОЇ ПРОГРАМИ ЗА СПЕЦІАЛЬНІСТЮ 091 «БІОЛОГІЯ ТА БІОХІМІЯ». Медична інформатика та інженерія, (1-2), 90–104. https://doi.org/10.11603/mie.1996-1960.2024.1-2.14895

Номер

Розділ

Статті