ТЕНДЕНЦІЇ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЯКОСТІ МЕДИЧНОЇ ОСВІТИ: СТВОРЕННЯ СТАНДАРТІВ І МЕХАНІЗМІВ СЕРТИФІКАЦІЇ

Автор(и)

  • О. П. Мінцер Національний університет охорони здоров’я України імені П. Л. Шупика https://orcid.org/0000-0002-7224-4886
  • П. П. Ганинець Національний університет охорони здоров’я України імені П. Л. Шупика https://orcid.org/0009-0003-2408-7614
  • О. В. Сарканич Національний університет охорони здоров’я України імені П. Л. Шупика https://orcid.org/0000-0002-0382-2486
  • В. А. Жовнір Національна дитяча спеціалізована лікарня «ОХМАТДИТ» МОЗ України
  • Є. В. Вембер Національний університет охорони здоров’я України імені П. Л. Шупика

DOI:

https://doi.org/10.11603/mie.1996-1960.2023.3-4.14470

Ключові слова:

стандарти медичної освіти, механізми акредитації, інформаційні технології, трансдисциплінарність, глокалізація

Анотація

Досліджено питання створення міжнародних стандартів медичної освіти та акредитації освітніх закладів. Підкреслюється думка, що незважаючи на запропоновані переваги глобальної гармонізації освітніх програм в охороні здоров'я, включаючи мобільність лікарів і підвищення якості медичної допомоги шляхом упровадження новітніх інформаційних технологій (ІТ), проблеми та непередбачені наслідки потребують більш ретельного вивчення. Це стосується в першу чергу реалізації глобальних освітніх програм та їхній зв'язок із місцевим контекстом влади та культури. Дослідження полягало у вивченні поточного стану та динаміки якості медичної освіти, визначенні національних пріоритетів безперервної медичної освіти, розвиток якої відбувається під впливом сучасних світових трендів, враховуючи глобальні стандарти Всесвітньої федерації медичної освіти (WFME) й Європейські стандарти забезпечення якості вищої освіти, а також акредитації медичної освіти. З'ясовано, що швидкий розвиток ІТ і глобалізаційні процеси значно вплинули на розвиток медичної освіти як в Україні, так і в усьому світі, зумовили зміну парадигми про ціннісні орієнтири безперервного професійного розвитку лікарів.

Стандартизація медичної освіти є важливою умовою для забезпечення академічної мобільності здо-бувачів вищої освіти, професійної мобільності лікарів і викладачів, інших спеціалістів у галузі охорони здоров'я; спрямована на поліпшення якості медичної освіти, сприяє прозорості зовнішнього оцінювання діяльності закладів медичної освіти. Глобальні стандарти WFME для поліпшення якості медичної освіти й Європейські стандарти та рекомендації про забезпечення якості у вищій освіти визначено в якості інструментів акредитації у медичній освіті. Глокалізація стандартів медичної акредитації має проводитися таким чином, щоб привести практику акредитації у відповідність до глобальних стандартів, забезпечуючи при цьому адекватний облік місцевих цінностей і соціальних потреб. Україною також визначено національні пріоритети розвитку медичної освіти на найближче десятиріччя. Технології застосування акредитаційних механізмів і стандартів медичної освіти, хоча і збільшуються, не є універсальним. Запропоновано модульний принцип упровадження стандартів та акредитаційних механізмів, що включають базисний глобальний рівень стандартів, локальних методик і модуль нових інформаційних технологій. Перспективи подальших досліджень автори вбачають у визначенні умов для запровадження внутрішніх стандартів і формування культури якості у медичних університетах.

Посилання

Sokolova, I. (2019). Medical education of Ukraine: world trends, European guidelines and national priorities. Continuing professional education: theory and practice (Series: pedagogical sciences), 2, 7-15. [In Ukrainian].

On the approval of the Regulation on the accreditation of educational programs for the training of higher education applicants. Order of the Ministry of Education and Culture of Ukraine dated 07/11/2019 No. 977, registered with the Ministry of Justice of Ukraine on August 8, 2019 under No. 880/33851. Ofitsiynyy visnyk Ukrayiny [Official Gazette of Ukraine]. August 27 (No. 65), 93. [In Ukrainian].

On approval of the Regulation on the system of continuous professional development of health care workers. Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine dated July 14, 2021 No. 725. Uryadovyy kur'yer [Government Courier]. July 20 (No. 138). [In Ukrainian].

On approval of the Strategy for the Development of Medical Education in Ukraine. Decree of the Cabinet of Ministers of Ukraine dated February 27, 2019 No. 95-r. Uryadovyy kur'yer [Government Courier]. March 01 (No. 42). [In Ukrainian].

Dauphinee, W. D. (2019). A further examination of previous and future policy opportunities of the educational commission for foreign medical graduates. Acad Med., 94 (7), 934-6. doi:10.1097/ACM.0000000000002676.

Association of Medical Schools in Europe. Barcelona declaration on quality assurance in the medical school. Available from: http://www.amse-med.eu/wp-content/uploads/2019/06/amse_declarations_complete2017.pdf.

Basic Medical Education (2020). WFME Global Standards for quality improvement. The 2020 revision. Copenhagen: WFME Office. Available from: https://wfme.org/wp-content/uploads/2020/12/WFME-BME-Standards-2020.pdf.

Majumder, M. A. A., Haque, M., Razzaque, M. S. (2023). Editorial: Trends and challenges of medical education in the changing academic and public health environment of the 21st century. Front. Commun., 8. doi:10.3389/fcomm.2023.1153764.

Giuliani, M., Frambach, J., Driessen, E., Martimianakis, M. A. T. (2021). Exploring glocalization in the construction and implementation of global curricula. J Clin Oncol., 36 (4), 787-94. doi:10.1007/s13187-020-01705-5.

Foundation for Advancement of International Medical Education and Research (FAIMER). Directory of Organizations that Recognize/Accredit Medical Schools (DORA). Available from: https://www.faimer.org/resources/dora/index.html.

Global strategy on human resources for health: Workforce 2030. (2016). World Health Organization. Geneva: WHO. ISBN: 978-92-4-151113-1.

Bedoll, D., van Zanten, M., McKinley, D. (2021). Global trends in medical education accreditation. Human Resources for Health, 19. doi:10.1186/s12960-021-00588-x.

International standards in medical education: assessment and accreditation of medical schools'--educational programmes. (1998). A WFME position paper. The Executive Council, The World Federation for Medical Education. Med Educ., 32(5), 549-58. doi:10.1046/j.1365-2923.1998.00302.x.

Grifoll, J., Hopbach, A., McClaran, A., Ranne, P. et al. (2015). Quality Procedures in the European higher education area and beyond -Internationalization of quality assurance agencies. European Association for Quality Assurance in Higher Education 2015, Brussels Quotation allowed only with source reference. Brussels, Belgium.

Standards and Guidelines for Quality Assurance in the European Higher Education Area (ESG). (2015). Brussels. Available from: https://ehea.info/page-standards-and-guidelines-for-quality-assurance.

Knight, J., de Wit, H. (1995). Strategies for internationalization of higher education: historical and conceptual perspectives. Association of International Education Administrators, Carbondale, IL.; Organisation for Economic Cooperation and Development, Paris (France); European Association for International Education, Amsterdam (Netherlands). Amsterdam: Luna Negra. ISBN: 90-74721-04-4.

Ho, M. J., Abbas, J., Ahn, D., Lai, C. W. (2017). The "Glocalization" of medical school accreditation: case studies from Taiwan, South Korea, and Japan. Acad Med., 92(12), 1715-22. doi: 10.1097/ACM.0000000000001999.

Van Zanten, M., Boulet, J. R. (2013). The association between medical education accreditation and examination performance of internationally educated physicians seeking certification in the United States. Qual High Educ., 19(3). doi:10.1080/13538322.2013.849788.

Crone, R. K, Samaan, J. S. (2013). The globalization of medical education. Innovations in Global Medical and Health Education, 2. doi:10.5339/igmhe.2013.2.

Prideaux, D. (2019). The global-local tension in medical education: turning 'think global, act local' on its head? Med Educ., 53(1), 25-31.

Weisz, G., Nannestad, B. (2021). The World Health Organization and the global standardization of medical training, a history. Global Health, 17(1), 96. doi:10.1186/s12992-021-00733-0.

WFME Global Standards for Quality Improvement in Medical Education European Specifications for Basic and Postgraduate Medical Education and Continuing Professionel Development / WFME/AMSE International Task Force. (2007). Copenhagen: Kandrups Bogtrykkeri A/S. ISBN: 97887989108-6-2.

WMA Declaration of Chicago on quality assurance in medical education (2017). World Medical Association. Available from: https://www.wma.net/policies-post/wma-declaration-of-chicago-on-quality-assurance-in-medical-education/.

Karle H. (2010). World Federation for Medical Education perspectives on person-centered medicine. International Journal of Integrated Care, 10. doi:10.5334/ijic.477.

World Federation for Medical Education. Accreditation. Available from: https://wfme.org/accreditation/.

Transforming and scaling up health professionals' education and training (2013). World Health Organization guidelines. ISBN: 978-92-4150650-2. Available from: https://www.who.int/publications/i/item/transforming-and-scaling-up-health-professionals%E2%80%99-education-and-training.

Cowie, A., Buckley, J., Doherty, P., Furze, G. et al.; British Association for Cardiovascular Prevention and Rehabilitation (BACPR) (2019). Standards and core components for cardiovascular disease prevention and rehabilitation. Heart, 105 (7), 510-515. doi:10.1136/heartjnl-2018-314206.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-03-21

Як цитувати

Мінцер, О. П., Ганинець, П. П., Сарканич, О. В., Жовнір, В. А., & Вембер, Є. В. (2024). ТЕНДЕНЦІЇ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЯКОСТІ МЕДИЧНОЇ ОСВІТИ: СТВОРЕННЯ СТАНДАРТІВ І МЕХАНІЗМІВ СЕРТИФІКАЦІЇ. Медична інформатика та інженерія, (3-4), 59–67. https://doi.org/10.11603/mie.1996-1960.2023.3-4.14470

Номер

Розділ

Статті